Stále otřeseni nárazem jsme se vypotáceli z havarovaného vrtulníku a rozhlédli se po okolní scenérii. Od obzoru ku obzoru se táhl písek a kamení, rozpálená duna za dunou. A ke všemu zlému se navíc ještě blíží písečná bouře. Naše jediná záchrana je spoléhat na to, že mystické vzduchoplavidlo, za kterým jsme se sem vydali, nejen existuje, ale stále ještě funguje.
Vyměnili jsme si zoufalé pohledy. Teď půjde o život.

Zakázaná poušť

Autor Matt Leacock
V ČR distribuuje ADC Blackfire
Počet hráčů 2–5
Časová náročnost 75–90 minut
Vhodné od 10 let
Jazyková závislost Česká pravidla i texty na kartách
Pořadí na BoardGameGeeku 28. (rodinné hry), 210. (celkově)
Mechanismy Kooperativní hra, modulární hrací plocha, zvednout a doručit, průzkum

Při vyslovení jména Matt Leacock se asi většině z nás vybaví slavná kooperačka Pandemic (pokud vůbec něco). Není to ovšem jediný jeho počin na poli kooperačních her. Na základě některých ověřených nápadů stvořil i velice příjemné hry Zakázaný ostrov a Zakázaná poušť, které zvyšují znovuhratelnost používáním modulárního hracího plánu. A o Zakázané poušti, kterou nově v Čechách vydává Blackfire, si nyní něco řekneme.

2–5 hráčů tvoří tým průzkumníků uvíznutých na poušti, kteří se snaží najít a složit prastarou mystickou létající loď dřív, než je zasype písek nebo jim dojde voda. Poušť se skládá z 24 dílků poskládaných do mřížky 5×5, kde jeden dílek chybí. Tato „mezera“ je políčko „bouře“, kam hráči nesmějí vstoupit. Po každém tahu se bouře přesune na základě náhodných karet „umělého oponenta“, což jednak přerovnává samotné dílky a jednak se na ně trousí žetony písku. Ty jsou samy o sobě dvojsečné. Jednak dva žetony písku na dílku značí, že se tudy nedá projít, a jednak zásoba žetonů písků nesmí dojít, neboť to znamená zavalení družiny pískem a prohru.

IMG_2317Navíc tento balíček „umělého oponenta“ obsahuje dva speciální druhy karet: slunce praží, na jejímž základě si všichni stínem nechránění hráči musí odečíst 1 vodu, a bouře sílí, která zvedne ukazatel bouře o jednu čárku na velké stupnici. Většina takových zvednutí se herně neprojeví, ale vždy jednou za čas přijde zvýšení počtu karet bouře (oponenta), které se otáčí po každém jednom hráčově tahu. A to je k závěru zatraceně znát.

Každý tah má tedy hráč omezený počet akcí (např. odkopání 1 žetonu písku, krok na vedlejší políčko, odhalení dílku, kde právě stojí atd.), než předá kontrolu kolegovi (a také bouři). Hráči se kolektivně snaží navzájem si předávat zásoby vody a hlavně odhalit pozice všech potřebných součástek lodi, aby mohli odletět. To je řešeno velmi elegantně. Každá součástka má dvě indicie na dvou skrytých dílcích: „Motor leží v tomto řádku“ a „Motor leží v tomto sloupci“. Jakmile hráči postupně odhalí obě indicie jedné součástky, na políčko, kde se protínají, položí součástku Motoru (která už se dál případně posouvá s políčkem nezávisle na indiciích) a už je třeba k ní „jen“ dojít a zvednout ji. Hráči takto musí posbírat 4 součástky, najít odletovou plošinu a na ní se shromáždit dříve, než pomřou žízní nebo se udusí pískem. Jednoduchý princip, ale rozhodně nikoli jednoduché hru úspěšně dokončit.

IMG_2309Jak už bývá u kooperaček zvykem, každý hráč má svou speciální schopnost, nějakou svoji malou výjimku z přísných pravidel. Různých schopností je ve hře 6, což poskytuje další znovuhratelnost: náhodné složení hráčských týmů na náhodném rozestavení políček. To už zní jako dost muziky. (Mimochodem, zvu na panáka kohokoli, kdo hru porazí v Elitní či Legendární obtížnosti bez Nosiče vody.)

A čím hra zaujme fajnšmekry? Je pravda, že mechanismus „musíte něco shromáždit dřív, než se něco stane“ je v kooperačních hrách celkem častý. Málokde se ovšem vidí, aby to něco byly trojrozměrné součástky lodičky, která před Vámi na stole doopravdy vzniká. Za toto drobné, ale milé znásobení zážitku palec nahoru.

IMG_2305Zakázaná poušť je příjemná a svižná hra, která na poměrně intuitivních pravidlech dokáže potrápit závity a přinutit tým ke skutečné spolupráci, využití svých schopností a odhadování rizik. Kvalita produkce potěší a je v podstatě jen jedna skupina lidí, kterým hru nedoporučit: Ti, co mají ve skupině silně dominantního hráče. Toto bohužel není druh kooperačky imunní vůči „generálům“. Pokud ale máte rádi diskuze nad řešením společného problému a/nebo pěkné komponenty v kovové krabici, směle na poušť! Nebojte, to „zakázaná“ se jen tak říká! 😉

Chytrá, atmosférická, napínavá a notně znovuhratelná rodinná kooperačka od autora Pandemicu, o které přes hlučnost slova Pandemic neprávem není slyšet. A taky si můžete složit vlastní 3D lodičku!

IMG_2303 IMG_2313 IMG_2310 IMG_2311 IMG_2312