Počet hráčů 2–8 hráčů
Časová náročnost 20-30 minut
Jazyková závislost Kompletně česky
Rok vydání 2014
Pořadí na BoardGameGeeku 55. (rodinné hry), 345. (celkově)
Mechanismy Sázení, házení kostkami, pohyb herních komponent

Velbloudí dostihy, už od pohledu spíše odlehčená hra s tématikou závodů. Naštěstí nejde o nechvalně známou socialistickou klasiku Dostihy a sázky, tento kousek je zábavnější. Ke hře se posadí až 8 hráčů (minimum jsou dva), je tedy vhodná i pro větší skupinky, které nemají chuť sáhnout po party hře.

Autorkou hry je Steffen Bogen, pro niž se s tímto kouskem jedná de facto o premiéru na poli designu deskových her. A nutno říci, že velmi úspěšnou, sice trochu předbíhám, ale musím zmínit, že hra vyhrála prestižní cenu Spiel des Jahres v roce 2014! Tuzemským hráčům hru přináší vydavatelství Albi.

Hra přichází ve velké krabici, která uvnitř skrývá podivnou změť dílků z tvrdého papíru. Ano, první partii si musíte zasloužit za předvedení trochy manuální zručnosti! Z dílků poskládáte dohromady pyramidu s odsunovatelnou špicí, která ve hře slouží jako zásobník a dávkovač kostek. Dále v krabici najdete kartičky, peníze, bonusové desky a krásné figurky velbloudů. Při bližším prohlédnutí zjistíte, že velbloudy jde skládat na sebe, krásně do sebe pasují. S tím je spojen důležitý herní mechanismus (viz níže).

Hráči se vžijí do rolí pouštních gamblerů, kteří sázejí na dostihy dvouhrbých sudokopytníků. každý hráč ve svém tahu může zvolit jednu ze čtyř akcí, na výběr jsou tyto: hod kostkou (hráč postaví pyramidu na její uříznutou špici, kterou otevře; chytře vymyšlený mechanismus pustí právě jednu kostku s hodnotami 1-3) – dle barvy kostky posune daného velblouda o jedno až tři políčka a kostku dá bokem pro dané kolo dostihu a ještě dostane jeden zlaťák; sázka na vítěze či poraženého v celkovém dostihu; sázka na vítěze v daném kole (hráč si vezme bonusovou desku v barvě konkrétního velblouda); umístění kartičky na volné políčko závodu (buď stranou urychlující nebo stranou zpomalující postup velblouda, který na kartičku šlápne – doprovázeno ještě ziskem zlaťáku pro hráče, který kartičku umístil).

img_0305Hra se dělí na kola dostihu a celý dostih. Kolo dostihu trvá různě dlouho a je závislé na pohybu velbloudů. Jakmile se pohnou všichni velbloudi, kolo končí, vyhodnotí se průběžné pořadí v jakém se velbloudi aktuálně nacházejí, desky sázek na kolo dostihu a kostky se vrátí do zásobníků a hra pokračuje dalším kolem. Dostih trvá, dokud jeden z velbloudů nepřekročí cílovou linii (tedy překročí políčko číslo 16). V tu chvíli se kromě kola dostihu vyhodnotí i celý dostih a hráči získají body za sázky na vítěze či poraženého celého dostihu. Cílem hry je mít na konci dostihu nejvíce peněz ze všech hráčů (co taky jiného, když jde o sázky 🙂 ).

Jednoduché a přímočaré, že? Zdánlivě jednoduchý princip a menší výběr akcí sice znamená, že hru si mohou velmi rychle začít užívat i začátečníci, ale pro protřelé stratégy hra nabízí nespočet možností, jak s tahem naložit. Je lepší nechat ostatní hráče, aby posouvali s velbloudy a mezitím zaujmout různé sázkařské pozice? Nebo raději umístit kartičku, která mi v tomto kole může vynést zlaťáky a navíc upravit pořadí, aby dopadlo lépe z pohledu mých sázek? Či neriskovat, že skončí kolo dostihu a raději sám hodit kostkou? Dilemata, dilemata, dilemata. Nikdo si nikdy nemůže být jistý, jak dostih nebo jeho kolo skončí.

Zdánlivě poslední velbloud může „naskočit“ na ty před ním a svézt se s nimi až těsně před finiš a pak sám dosáhnout vítězného konce! Hra totiž obsahuje velmi pikantní mechanismus: pokud se sejde dva a více velbloudů na jednom políčku, umístí se na sebe. Klíčem je, kdo kdy a odkud přišel. Pokud se jedná o pohyb vpřed, daný velbloud se umístí na vrchol celé skupinky a pohybuje se i tehdy, když se hýbou velbloudi pod ním (pohyb vzad způsobují kartičky umisťované hráči a postižený velbloud jde dospodu takové skupiny). A při vyhodnocení pořadí je nejvýše položený velbloud považován za lídra této skupinky. Díky tomuto mechanismu se tak může stát, že velbloud „naskočí“ na skupinku pod ním a směrem k cíli potom putuje mílovými kroky (a tedy i tehdy, když už jeho pohyb pomocí kostky v daném kole už proběhl).

Hra velmi rychle ubíhá, hráči sice mohou propočítávat pravděpodobnosti pro pohyb konkrétních velbloudů, ale to bude dělat jen menšina hráčů, ostatní prostě budou spoléhat na svou sázkařskou intuici a vybírat akce svižně. Hra disponuje krásným vizuálním provedením a dokáže přilákat i mladší hráče, kteří nebudou mít problém ji pochopit.

img_0313I jako náročného hráče mě Velbloudí dostihy baví, když mám náladu, můžu se zabývat propočty a taktizováním, více si hru ale užiji když přestanu řešit všechny možné varianty a prostě si jen sázím nebo se snažím ovlivňovat výsledky kol či dostihu. Ve hře lze elegantně škodit ostatním, zároveň, například při hře s dětmi, můžete hrát mírumilovně či dokonce pomáhat.

Pro nováčky v oblasti deskových her se jedná o velmi dobrý kousek do sbírky, pro ty, kteří již mají sbírku rozsáhlejší, zase o dobrou alternativu k jiným jednodušším hrám. Myslím si, že i jako pokročilí hráči byste totiž měli mít ve svém portfoliu zábavnou a rychle vysvětlitelnou hru. Dalším pozitivem je jednoduchá příprava hry, naopak hře bych vytkl zbytečně velkou krabici a horší hratelnost v méně hráčích (jako dvojkovku bych hru silně nedoporučil). Celkově také hře v očích některých hráčů může uškodit, že je její výsledek příliš závislý na náhodě (resp. na tom, jak a kdy padne kostka).

Krásná rychlá hra, která zabaví až osm hráčů a nabídne ochutnávku sázkařského vzrušení i pro rodiny s dětmi.