V mládí jsem odjakživa koukal tátovi pod milíř, takže když jsem se rozhodoval, co dál dělat, uhlířina byla jasná volba. Jenže na rozdíl od otce jsem neměl v plánu špinit se do konce života černí. Byznys musí expandovat! Takže jsem si pořídil farmu a taky pilu a najal tovaryše, aby mi s prací pomohl. Jenže konkurence je velká a zbohatnout chce každý. Komu se to podaří nejlépe?

Boží zboží
Autor Alexander Pfister
V ČR distribuuje MindOK
Počet hráčů 24 hráči
Časová náročnost 30 minut
Vhodné od 10 let
Jazyková závislost Kompletně česky
Rok vydání 2015
Pořadí na BoardGameGeeku 215. (rodinné hry), 546. (strategické hry), 1 023. (celkově)
Mechanismy Hand management, umisťování dělníků, pokoušení štěstí

Alexander Pfister není na herním poli nikterak neznámé jméno. Velkému úspěchu se těší jeho hra Isle of Skye (letošní vítěz Kennerspiel des Jahres, viz náš článek), slušné popularity a rozšíření se dočkal jeho Port Royal. Nyní přichází na trh jeho novinka Boží zboží (vtipně přeloženo z anglického originálu Oh My Goods!).

Boží zboží je celkem rychlá, relativně jednoduchá a slušně zábavná karetní hra, jejíž téma dává vzpomenout na počítačové pecky typu Settlers či Rytíři a kupci. Do začátku dostanete kartičku pracovníka (vše je genderově vyvážené, takže pokud preferujete raději krásnou dělnici, stačí kartičku otočit) a jeden milíř, na kterém při použití správných surovin snadno vyrobíte uhlí.

A začíná samotná hra. Po dolíznutí karet přichází na trh suroviny – na stůl se vyskládávají kartičky surovin, dokud se neobjeví dva znaky slunce, jež fázi ukončují. A na vás nyní je, abyste se rozhodli, v jaké vaší budově budete pracovat. Je třeba, abyste měli dost zdrojů na rozjezd výroby, zdroje jde ale doplnit i kartami z ruky. Navíc, poté, co se každý rozhodne, kde bude pracovat, přijde na stůl další řádka surovin. Můžete tedy riskovat – budu tvrdě pracovat na zvířecí farmě a doufat, že přijde obilí, nebo raději zvolím konzervativní cestu a budu pracovat lenivě, čímž se sníží náklady na suroviny, ale bohužel i zisk.

bozizbozi2 V případě, že se vám podařilo milíř či jinou „továrnu“ rozjet, můžete pomocí karet z ruky pokračovat v řetězové výrobě a přijít si tak k pořádnému profitu. Každá budova produkuje jiné zboží, každá má jiné výrobní náklady a nabízí tak jiné zisky. Peníze (respektive vaše vyrobené zboží, které zde slouží i jako platidlo) pak utrácíte za nákup nových budov. Můžete si tak udělat komplexní řetězec – na farmě vyrobíte krávu, z ní v koželužně kůži a z ní ušijete u ševce botičky. Každé kolo se přitom rozhodujete jinak – především podle surovin, jež jsou vyskládány na stůl.

Abyste se nemuseli potit sami, můžete si najmout tovaryše, který ale není tak zkušený a za hodně peněz vám dá jen málo muziky – ale pořád je to lepší, než kdyby na vaši kovárnu sedal prach.

Hráč, který první postaví osm budov, odstartuje poslední kolo hry. Na jeho konci vyhraje ten, kdo má nejvíce vítězných bodů z budov či ze zboží, kterým disponuje. Vaše strategie je tak prostá, najděte způsob, jak co nejrychleji vydělat co nejvíc peněz!

bozizbozi3I když zde náhoda hraje důležitou roli, strategie hráče a jeho schopnost improvizovat jsou naprosto klíčové, stejně jako vhodně zvolená míra rizika. Pokud budete příliš lační hmotných statků, může se vám stát, že na trh nepřijdou suroviny a vy tak celý den promrháte zbytečně, zatímco konkurentům se penízky jen posypou. A na druhou stranu, držet se vzadu člověku často přinese jen pár drobných a soupeř, který se nebál poškádlit štěstěnu, se zatím topí v medu. Tento mechanismus je trochu podobný tomu z Port Royal, pokoušíte štěstěnu a buď se vám to vyplatí a váš tah je díky tomu velmi úspěšný, nebo spláčete nad výdělkem, protože potřebné karty (suroviny) prostě nedošly.

Boží zboží je velmi podařená hra, která je díky své velikosti a prostorové nenáročnosti ideální na cesty, ale neurazí ani jako startovací hra na párty či krátká partička na rozloučenou. Její cena z ní navíc dělá velmi dostupnout volbu pro někoho, kdo nechce do deskovek investovat vyšší stovky korun. A především – jde o zábavu, a té tu dostanete požehnaně.

Boží zboží přináší velké množství rodinné strategické zábavy v malém balení a za přijatelnou cenu.