Dámy a pánové, vítejte na aukci nemovitostí! Nabídka je opravdu pestrá, pusťme se do toho. První stavbou na prodej je dřevěný srub, jehož historickou hodnotu umocňuje indiánské pohřebiště, na kterém je postaven. Začínáme na tisíci dolarech… dá někdo dva? Výborně, slečna v klobouku dává dva tisíce dolarů… slyšel jsem tři tisíce? Pan Seagal dává tři tisíce. Dá někdo čtyři tisíce? Tři tisíce poprvé, podruhé a prodáno panu Stevenu Seagalovi… už můžete pustit další dražebníky z kravaty, pane Seagale.

Na prodej
Autor Stefan Dorra
Počet hráčů 3-6 hráčů
Časová náročnost 20 minut
Jazyková závislost Kompletně česky
Rok vydání 2016
Pořadí na BoardGameGeeku 30. (rodinné hry), 228. (celkově)
Mechanismy Aukce, hand management

Na prodej je jednoduchá, svižná a především zábavná hra pro 3–6 hráčů. Vžíváte se v ní do role dražitele nemovitostí, který se v ideálním případě drží zlatého židovského pravidla: nakoupit levně a prodat draze. Ostatní dražitelé vám ale budou házet klacky (respektive příhozy) pod nohy a cesta k největšímu bohatství rozhodně nepovede přes růžovou zahradu. (Pozn. Steven Seagal není součástí balení)

Němec Stefan Dorra, povoláním logoped ve speciální škole kdesi mezi Hannoverem a Hildesheimem, se baví svým koníčkem – vymýšlením deskových a karetních her – už přes pětadvacet let. Během této doby se Stefanovi podařilo vydat něco přes dvacet samostatných her, ze kterých jmenujme například Amazonas, El Paso nebo Buccaneer. Přiznejme si, že ani jedna z těchto her doposud nedosáhla masové popularity, jakou disponuje Na prodej. Ačkoli první verze hry Na prodej vyšla v Německu již v roce 1997, neztrácí hra na oblibě ani dnes a dosahuje vysokého hodnocení na mnoha deskoherních portálech. Díky tomu můžeme vděčit vydavatelství Albi za vydání české verze hry.

IMG_1083Partie hry se dělí na dvě oddělené fáze, během kterých hráči nejdříve draží nemovitosti, a když jsou všechny rozebrané, hráči se je snaží s co největším ziskem prodat. První fáze začíná rozdělením mincí mezi hráče. Následně se na stůl vyloží tolik karet nemovitostí, kolik je hráčů. Hodnota nemovitostí je vyjádřena číslem od 1–30. V aukci hráči postupně přihazují mince. První hráč, který z aukce odejde (nepřihodí), si automaticky vezme nemovitost s nejnižším číslem a odhodí do banku polovinu „vsazených“ mincí, další hráč si vezme druhou nejhorší nemovitost a opět odhodí polovinu mincí. Výherce aukce získá výměnou za všechny „vsazené“ mince stavbu nejhodnotnější.

IMG_1094Zaplacené mince se vloží do banku a začíná druhé kolo dražby. Po vyprodání všech nemovitostí začíná druhá fáze hry, ve které hráči bojují o šeky s hodnotou od 0–15.000 dolarů. V každém kole se na stůl vyloží šeky s různou hodnotou a hráči tajně vybírají jednu nemovitost k prodeji. Po odhalení všech nemovitostí si hráči postupně rozebírají šeky podle hodnoty nemovitostí (nejhodnotnější nemovitost bere nejtučnější šek). Na konci hry hráči sečtou své šeky a nejbohatší se stává vítězem.

Znalcům Na prodej lehce připomene svým herním systémem jinou menší hru s názvem 6 bere (lidově řečeno Krávy). Stejně jako v Krávách se (především v druhé fázi hry) snažíte odhadnout soupeře a získat nejtučnější šek za co nejméně hodnotnou nemovitost. Oproti Krávám nabízí Na prodej ještě další herní mechanizmus, a sice aukci v první fázi hry, čímž se výrazně zvyšuje herní variabilita, pestrost a zábavnost.

IMG_1084Při hodnocení zpracování hry si člověk všimne jako první věci velice kompaktního provedení krabice, která je z jednoho kusu kartonu s otevírací horní stranou. Proti samovolnému otevírání chrání krabici magnet, který kromě toho, že vypadá dobře, zabraňuje drobným žetonům mincí v emigraci do vnějšího prostoru. Hlavní devizou hry jsou ale především kreslené obrázky nemovitostí nepostrádající potřebnou dávku humoru a nadsázky. S dobou hraní kolem dvaceti minut je Na prodej ideální volbou pro rozehřátí deskovkové seance nebo jako oddychová výplň mezi dvěma velkými hrami. Ale nenechte se zmýlit délkou hry ani velikostí krabice. Kdo Na prodej zkusí, nezůstane u jediné partie. Povedený design v kombinaci s jednoduchými pravidly a chytlavým herním systémem si proto najde své fanoušky u širokého spektra hráčů deskových her.

Dvacetiminutová pohodová karetní hra pro 3–6 hráčů, při které hraje handlování nemovitostí stejnou roli jako dobrý odhad protihráčů.

Josef Klement