Těšili jste se stejně jako já na druhý díl cyklu Mince a dýka? Tak si podržte klobouky, protože nyní přichází Královská krev, která krásně navazuje na rozjetý příběh z Dračí cesty. A že to bude ostřejší… to už napovídá samotný název. Co si pro nás Daniel Abraham připravil? Těšit se můžete opět na pořádnou dávku politických válek i bankovních smluv, které jen čekají na tu správnou osobu, která se do jejich „hry“ zapojí.

Pokud hledáte vyzrálou četbu, jež není plná krve, násilí nebo sexu, tak tento cyklus je pro vás jako stvořený. I nadále si totiž udržuje svůj specifický styl, který láká dospělé čtenáře obou pohlaví. Kniha je plná politických manipulací, které umí zaujmout – nejsou to pouhé tlachy nebo výhružky, jedná se o skutečný boj ve vyšších kruzích, jenž ovlivní lidi na celém světě. Autorovi se je daří velmi dobře popsat, a tak se dočkáme skutečně skvělého díla, které má řád.

kralovskakrevCo považuji za dobrý tah je i to, že tentokrát se autor pustil ve své výpravě do více dějových linií, které jsou nám předkládány z pohledu několika dalších postav. V Dračí cestě jsme se setkali se čtyřmi, nyní jich ještě pár přibylo. A že je to díky tomu ještě lepší četba? O tom se můžete přesvědčit sami.

Setkáváme se zde opět se starými známými z předchozího dílu, avšak již nejsou takoví, jaké jsme je zažili předtím. Je to ostatně logické – zkušenosti dělají člověka a ovlivňují jeho charakter v průběhu celého jeho vývoje.

Za nejzajímavější postavu však do třetího pokračování považuji Claru, manželku Dawsona Kalliama, která se ukazuje jako silná žena, jež ví, co chce. Jsem velmi zvědavá, jak se její příběh bude dále vyvíjet. To samé však platí i u ostatních – ať už se jedná o Cithrin nebo třeba Gedera. Všichni mají velmi zdatně rozjetý svůj příběh a čtenář je zvědavý od počátku až do konce, co si pro něj Abraham připravil. Tím, že je celá Královská krev protkána nitkami manipulace, může být i posun v ději pro někoho místy docela nečekaně překvapivý. A tak to má podle mě být!

Královské krvi i nadále dostáváme informace z historie plné draků jen v malých dávkách. Jedná se spíše o pouhé náznaky, kdy autor poukazuje na různá místa svého světa, která jsou s těmito fantasy tvory spjatá. Ale překvapivě to vůbec nevadí. I tak je totiž kniha velmi zdařile sepsaná. Jde vidět, že Abraham umí zaujmout i příběhem, kde nejsou v hlavní roli úžasná zvířata či monstra, ale umí udělat ze svých postav něco více než jen pouhé figurky.

Velmi jsem také ocenila na konci knihy seznam postav, které jsou důležité nebo jen zajímavé pro druhý díl cyklu. Pokud jsem si byla zpočátku nejistá, kam některé účinkující zařadit, právě tento jmenný list mi pomohl ve správné orientaci.

S odstupem času (a po přečtení druhého dílu) musím uznat, že do cyklu Mince a dýka musí čtenář opravdu dozrát. Je nutné, aby si něčím sám v životě prošel, než pochopí, že je to skutečně velmi vyzrálá četba, která si zasluhuje jeho plnou pozornost. Ačkoliv zde nelétají draci či wyverni a nebojují mezi sebou třeba zombie, jedná se o velmi dobré dílo, které dokáže zaujmout.

Vydal: Laser-books; 2016
Autor: Daniel Abraham
Překlad: Daniela Orlando