Krásná a malebná krajina, kde v chýších pokojně přebývá pár starousedlíků. Surovin je dost, mají dřeva, kamene i jídla na rozdávání. Osud jim ale chystá zajímavé časy. Špatná zpráva je, že na obzoru se objevila kohorta osadníků odhodlaná zemi obsadit pro sebe. A horší zpráva… na opačném obzoru taky.

Settlers: Zrod impéria

Autor Ignacy Trzewiczek
V ČR distribuuje REXhry
Počet hráčů 1-4 (nejlepší ve 2 až 3)
Časová náročnost Půl hodiny na hráče
Vhodné od 12 let
Jazyková závislost Česká pravidla, české texty na kartách
Rok vydání 2014
Pořadí na BoardGameGeeku 89. (celkem), 68. (strategická hra)
Mechanismy Draftování karet, hospodaření se zdroji, tableau building

Settlers: Zrod impéria je kombinační karetní hra od polského autora Ignacyho Trzewiczka, která si půjčuje téma a grafické provedení ze známé série PC strategií Settlers (konkrétně spíše starších dílů Settlers II a III, které vyšly koncem 90. let a dnešníma očima spíš graficky připomínají mobilní hru). Roztomile stylizované provedení karet, osadníčků a budov přidává jinak seriózní a mírně konfliktní hře uvolněný nádech.

A o co tedy jde? Základním kamenem hry je: co karta, to herní lokace (budova). Karty jsou ve hře trojího druhu: produkční karty dávají hráči nějaké prostředky v okamžiku postavení a na začátku budoucích herních kol, akční karty se aktivují zaplacením prostředků na ně, za což přinesou hráči vítězné body či jiné herní výhody; karty vlastností rovněž poskytují trvalé hráčské výhody, ale spouští se za předem popsaných podmínek. Každá karta se navíc dá zahrát několika způsoby (uzavřít dohodu s původními obyvateli budovy, budovu přistavět do svého impéria či rovnou zbořit pro jednorázový přísun prostředků) a na hráčích je vymyslet, jak mohou karty nejlépe kombinovat mezi sebou pro maximální slávu a vítězné body svého vlastního impéria.

10900181_10205697542426786_8440889507421581439_o Hlavním kladem hry je její asymetrie: Každý hráč má svou přidělenou frakci, tedy národ, jemuž velí (základní hra obsahuje barbary, Římany, Egypťany a Japonce). K tomuto národu se váže i speciální balíček frakčních lokací, takže každý hráč může během hry získávat (lacinější a slabší) běžné karty ze společného balíčku nebo dražší frakční karty ze svého vlastního balíčku. Každý frakční balíček je laděn do důrazu na jinou herní mechaniku, která nějak tématicky souvisí s národem, jejž karty představují. Hra je však přesto dobře vyvážená a právě to, že si jednotliví hráči mohou v různých partiích vyzkoušet hraní za různé frakce, zaručí, že se Vám Settlers: Zrod impéria hned tak neobehrají.

zrodimperiaHra umožňuje podnikat i nějaké ty výpady na impéria soupeřů, ale protože vyjdou poměrně draho, je třeba si je dobře rozmýšlet a soupeřovy klíčové budovy bourat chirurgicky. Vztek v této hře netrvá dlouho, protože univerzálnost karet umožňuje z každé situace nějak vybruslit a navíc celá hra působí příjemně odlehčeně. Hlavním herním zážitkem je ovšem efekt “sněhové koule”, kdy Vaše impérium dokáže každé kolo víc věcí, máte víc prostředků k nakládání a víc karet ke kombinování… někdy je Vám i líto, že hra trvá pouhých neúprosných 5 kol. Po nich se k vítězným bodům získaným během partie přičte i bodové ohodnocení samotných lokací a hráč s nejvíce body je vítězem.

Pokud se dá soudit dle lokalizace českých rozšíření, přísunu nových frakcí a různých prosazování Settlerů na turnajích, české vydavatelství REXhry bere Settlery jako svoji vlajkovou loď. A víte co? Právem.

VERDIKT
Ačkoli budete v Settlerech sem tam proklínat nepřející náhodu, budete se k nim rádi vracet; nabízejí velké množství kombinací, krásný efekt výstavby vašeho stále schopnějšího impéria, velkou znovuhratelnost a pestrou vtipnou grafiku.

Komentáře

komentářů

One Response