Evropou táhne Černý krysař a v jeho stopách nemilosrdně kráčí mor. Lidé před ním prchají s hrůzou. Jen málokoho napadne klást si otázku, co je vlastně stvůra, zabíjející vše živé, zač. Kat Jakub měl v sobě víc lidskosti než ti, kteří na něj plivali a nazývali jej vrahem. Přesto se vydal na krvavou cestu za pomstou. Má ale jeho život ještě smysl?

Rafal Debski, polský psycholog a spisovatel, debutoval již v roce 1998 povídkou Sedmý list. Na kontě má zatím 14 románů a dvě povídkové sbírky. Jeho Souhvězdí kata zvítězilo v roce 2008 v soutěži Nautilus. V Česku sice není tak známý jako někteří jiní polští autoři, postupně se však dostává do povědomí čtenářů.

obalka_kat_3DSouhvězdí kata je bezesporu výjimečnou knihou. Mísí v sobě dva žánry, dark fantasy i historickou fantasy, a znovu potvrzuje, že krutost života obyčejného člověka je často nad všechny hrůzy hororů. V centru dění stojí kat Jakub a jeho milá Barbora, kterou sám nevědomky popravil a která nyní v podobě posmrtné entity sdílí jeho mysl. V zuřivém hněvu ze situace, do níž byl vmanipulován, marně hledá naplnění své existence v šíření moru. Je jasné, že dřív nebo později bude muset se svým životem něco udělat, ale marně tápe po jakékoliv stopě.

Tak začíná Jakubovo vyprávění, tento příběh neobyčejného hrdiny. Jakub je mnohem větší humanista, než většina hrdinů podobných žánrů. Přesto počítejte s tím, že jeho cesta je lemována šibeničníky, chladnoucími těly a podrobně popsanými exekucemi. Je to typ dominantního hrdiny, jehož umístění na lince peklo-země-nebe je dost nejisté. Díky tomu ho jde jen stěží zabít a těší se několika schopnostem, jež jsou normálním smrtelníkům odepřeny. Za to platí nekonečnou samotou – i když si udělá přátele, každý se od něj odvrátí v momentu, kdy zjistí jeho živnost. A tento cejch si neodpáře, ani kdyby osobně popravil všechny zločince světa.

Jeho do jisté míry alegorickou pouť provází neustálé konflikty. Ať se ocitne kdekoliv, velmi rychle dojde na tasení zbraní a lidé začínají umírat. Stigma, které si nese, jako kdyby přitahovalo všechnu krutost světa. Možná právě proto si váží každé kapičky dobra, se kterou se setká.

Vyprávění je zasazeno do Evropy na přelomu patnáctého a šestnáctého století. Autor velmi zhusta pracuje s historickými motivy a setkáme se tak s celou řadou reálných postav včetně těch z naší vlastní historie. I když se v knize objevuje nadpřirozeno, je dávkováno opatrně a souvisí spíše s Jakubem, než s okolním světem. Nesmíme zapomínat ani na akční složku knihy – mistr popravčí je stejně zručný s pistolí a šavlí jako se španělskou botou. A tak si rvaček a šarvátek v knize užijete přehršel.

Souhvězdí kata je jako tučná prémie od šéfa – raději od něj nic neočekáváte, ale o to větší je pak vaše radost. Je to sice krátká knížka, ale bohatá a originální. Navíc se výborně čte a nedovoluje vám se odtrhnout. Pro mě se jedná o překvapení měsíce a objevení dalšího polského autora, který by neměl uniknout vaší pozornosti.

Autor: Rafal Debski
Vydal: Gorgona Books, 2012
ISBN: 978-80-904952-1-0