Jsou čtenáři (nejen fantastiky), kteří nemají rádi antologie. Dělají chybu: dobrá antologie působí jako symfonická skladba na dané téma, která poví o žánru a jeho vývoji víc než police plná románů. Vadí jim soubor krátkých textů? Padají námitky, že co povídka, to jiné prostředí a reálie, na které si pohodlný čtenář musí zvykat. Jména většiny autorů jim nic neříkají, protože konzumují pouze knížky, co jsou na ně poutače v metru. Naštěstí pravověrní příznivci fantastiky bývají zvídavější a zajistí si přehled.

A co když mezi drobnějšími příběhy, zařazenými v objemné knize, stojí novela? V Nebezpečných ženách se nabízejí dokonce čtyři. Napsali je Brandon Sanderson (série Mistborn a Archiv Bouřné záře), Caroline Spectorová (v zahraničí známá spisovatelka a editorka fantastiky a počítačových her), Diana Gabaldonová (Cizinka), George R. R. Martin (Sága ledu a ohně). Nejeden z přispěvatelů v antologii se vrací do světa, který vytvořil a který se fanouškům líbí.

nebezpecne-zenyKnih i spisovatelů je spousta, ne každý má své dílo přeložené do češtiny nebo slovenštiny, ale v antologii ho představí medailonek – vlastně a lépe samotná povídka. Vy se neradi seznamujete? Škoda, přijdete o poutavou společnost! Sestavovatelé zařadili prakticky jenom tvůrce bestsellerů včetně špiček světového knižního trhu – devět pánů a dvanáct dam. (Sama za sebe dodávám, že věhlas tu a tam maličko zakulhá za literární brilancí… nicméně vysoce čtivé jsou všechny příspěvky.)

Otevírá Joe Abercrombie a pořádá nelítostný, westernově laděný hon. V plné parádě uzavírá snad nejjasnější jméno na obloze fantastiky George R. R. Martin. Odkrývá drásavou minulost Západozemí ve válce, která změnila draky ve zbraně ničící i ničené. A mezi tím? Devatenáct dalších příběhů.

Jim Butcher předvádí Harryho Dresdena z jiného úhlu, přesto ve svém typickém stylu urban-fantasy-noir-krimi s porcí humoru. Diana Gabaldonová vyráží s mladým skotským hrdinou na cesty osmnáctého století (a potvrzuje, že filmový seriál líčí osudy Jamieho Frasera obratněji než knižní předloha). Lev Grossmann se vrací do kouzelnické školy Brakebills, jejích temných zákoutí, studentských rivalit a tajných spolků. „Král alternativního historického románu“ S. M. Stirling vyvolává dystopické, ochromené Spojené státy, kde jako v dobách Divokého Západu vládne nesmlouvavá spravedlnost. Megan Lindholmová, u nás pod pseudonymem Robin Hobb známá sériemi Živé lodě, Snědý muž a Farseer, pro změnu zakotvila v současném předměstí a dokazuje, že magie je lepší než duševní choroba.

To je ovšem jen výběr z próz, které lákají i na další díla autorů u nás dosud málo známých, či vůbec ne. Jak to vypadá, asi zalovím na Amazonu. Mimozemšťané, zombie, upír, postapo, rizikové pokusy, indiánská kletba, variace na Karate Kida křížená s Bassovými Lidmi z maringotek, „noční čarodějnice“ z ruské fronty, femme fatale (měla dát původně název celé antologii) a zvrat v zločinu, putování divočinou…

Chcete vědět, jaký je rozdíl mezi mužem a ženou? Neberu výjimky a skutečnost, že „mužské“ a „ženské“ prvky lidské psychice jsou u každého z nás namíchány individuálně v různém poměru. Snažím se je pochopit druhově, řekněme – paušálně. Odlišnosti vyniknou, když pozorujeme muže a ženy ve skupině, při nějaké generově typické situaci. Dva šermíře v souboji, dvě dámy při nákupu módy. Jsme jiní. A neobejdeme se jedni bez druhých.

Pak je tu ještě něco: obecně lidská touha přežít, jít dál, vyřešit i beznadějnou situaci, nebo v ní alespoň důstojně prohrát. Říká se, že slabší pokolení, jak bývaly ženy nazývány, se v tomto bodě jeví silnější. Vytrvalejší, bezohlednější, houževnatější. A taky se povídá, že když se ženská naštve, nevyrovná se jí v akci žádný chlap. Prý dokáže kolem sebe vyvolat pořádnou paseku, a stačí k tomu, aby se jen svůdně podívala… Tedy, jak která. A jak to který spisovatel podá.

Editoři G. R. R. Martin a Gardner Dozois spolupracovali už po šesté a výsledek odpovídá jejich zkušenostem; Dozois má na kontě sto úspěšných sbírek. Nebezpečné ženy jsou vynikající, vysoce reprezentativní antologií. I když možná ne tak převratnou, jako svého času jiný výbor, na nějž názvem odkazuje – Nebezpečné vize (1967, česky 2004), sestavený legendárním Harlanem J. Ellisonem. Doba se změnila, přichází příliš mnoho informací, je těžké něčím výrazněji ohromit. Čtenáři si oblíbili kouzlo vyprávění a přitažlivost protagonistů, není nezbytné oslňovat je originalitou, kultivovaným slohem, hloubkou myšlenek; což neznamená, že by tyto literární kvality neocenili, jen se rozšířila kritéria hodnocení.

Nebezpečné ženy nechtějí ani nemohou přinášet komplexní studii ženské psychiky prostřednictvím SFFH. Sbírají aspekty jejích podob a zasazují je do různých mezních situací, do různých variant fantastiky, mísí ji s jinými žánry a styly, až do reality současné i historické. Antologie tím více podtrhuje rysy, které zdánlivě všední skutečnost a říše fantazie mají společné; snové, vypjaté, archetypální momenty. Sdílejí chvíle, kdy zoufale zápasíme o své cíle, postavení, o lásku, rodinu, taky o všelijaké výdobytky, no jo… O budoucnost – a o život. Nejsem feministka, ale jedním jsem si jistá. Ženské ho mají (většinou) přece jen o fous těžší než chlapi.

Tak ať se snaží a rvou! Protože i o tomhle jsou Nebezpečné ženy.

Autorka recenze: Františka Vrbenská

Vydal: Motto; 2015