Století páry není známé jen objevem parního stroje, objevují se vynálezy, o kterých člověk ani nesnil. Lidská představivost je stále větší a možná proto slaví největší úspěchy autoři vědeckých románů. Nejoblíbenější a nejvíce diskutované dílo pojednává o cestování časem. Mezi obyvateli Londýna se rozmáhá čím dál více touha cestovat časem tam a zpátky. Jakoby někdo vyslyšel jejich sen. V budově bývalého divadla je zničehonic firma Murrayho cesty časem.

Cestování časem bylo do této doby jen nesplnitelným snem, ale nyní se stává skutečností. Murrayho firma nabízí výpravu do budoucnosti roku 2000, kde probíhá nelítostná bitva mezi stroji a hrdinným kapitánem Shackletonem. To, co začalo nevinným mechanickým pianem, se zvrhne do osobních sluhů a robotů na každou práci, kterou si umíme představit. Jenže ne každý robot je jen stroj, a tak začne vzpoura robotů a několikaletá válka. Díky Murrayho cestám časem se lidé devatenáctého století mohou podívat na probíhající konečnou bitvu, která rozhodne o dalším osudu lidí na Zemi. Tohoto přežitku bohatší měšťanské třídy se zúčastní i jedna mladá slečna, kterou mladí viktoriánští muži nudí a ona touží právě po někom, kdo by neměl jen hůlky a tyčky místo svalů. Není tedy divu, že se do kapitána Shackletona zamiluje. Jak ale překonat čas mezi nimi?

b8248e867a_95604089_o2Další ulicí spojující křižovatky hlavního příběhu je osud rozmařilého velkopodnikatelova syna Andrewa. I tady hraje hlavní roli láska. Láska vzniklá na základě obrazu, která se rozhoří tak jasně, že mu to nedá a musí onu ženu najít. Jeho osud není lehký, tou ženou je prostitutka z nejhorší Londýnské čtvrti. V těchto ulicích jsou zločiny na denním pořádku a jeho vyvolenou potká zlý osud. Andrew se s ním neumí vypořádat a jediné řešení vidí v cestě časem zpět do minulosti, aby události zabránil.

Třetí příběhem, který prostupuje celou knihou, nás provází životem spisovatele H. G. Wellse. Právě on je spojníkem všech protagonistů a událostí, které se zde objeví. Postava je to velice kladná, i když napomáhá nekalým věcem. Nelze jej nemít rád. Ať už dělá cokoliv, dělá to pro dobro ostatních. Právě Wells odstartuje nadšení pro cesty časem svým románem. Jeden z jeho zhrzených obdivovatelů se mu rozhodne pomstít, a tím odstartuje všechny události v knize.

Kniha nepatří zrovna mezi ty nejtenčí, proto samozřejmě i po akci přichází popisné pasáže nebo občas hluchá místa. Nemůžu říci, že by bylo dílo špatné nebo výborná. Mapa času by dle mého názoru plně uspokojila jakoukoliv profesorku literatury. Je zde velká spousta narážek na sociální situaci vyšší třídy a naopak té nejhlubší spodiny, poukazuje na podvody, lži a také Felix J. Palma píše o lásce, dobrých skutcích a lidském pochopení. Kniha je úžasná právě v tomto ohledu. Rozhodně dává spoustu podnětů na zamyšlení. Mohl by pokrok dojít tak daleko, že by se nám vymknul z rukou? To je myslím i potenciální problém dnešní doby.

Autor umí úžasně pracovat s čtenářovou myslí. Do konce knihy nevíme, zda jsou cesty časem skutečné nebo je to jen habaďůra. Tolik obratů, kolik v knize bylo, jsem dlouho neviděla. Nikdy jsem nevěděla, jak příběh bude pokračovat. Už jsem si řekla: Ach… dobře to dopadlo a ob jednu stranu dále jsem zjistila, že to tak vůbec nebylo. Poslední vysvětlující příběh dokonale protkal všechny ty nitky osudu, a aniž jsem o tom tušila, tak se ukázalo, že všechny postavy působily na ty druhé. Velmi se mi líbily historické osobnosti a události, které autor zakomponoval do knihy. V Mapě času se například objeví se Sloní muž, Jack Rozparovač nebo také významní spisovatelé jako Bram Stoker.

Nemohu říct, že bych těch 500 stran textu četla bez přestávky a bez dechu, ale kniha má své kouzlo. Když už jsem ji v hluchém místě chtěla odložit, tak se stalo něco nečekaného a já tak musela číst dál. I když mi v první chvíli přišlo nemožné přečíst dílo během pár dnů, opak je pravdou. Mapa času nemusí sedět každému, ale kdo má rád knihy, kde umí hledat i věci mezi řádky a skrytá poselství, tak si myslím, že Mapu času bude milovat. Já osobně ji hodnotím kladně díky všem těm narážkám na různé problémy, ať už dobové nebo i ty dnešní. Vždyť i dnes jsou některé slečny naivní a s růžovými brýlemi se snaží ve svém protějšku hledat jen to nejlepší, muži ačkoliv jsou doma spokojeni, koukají i po jiných ženách a podvody a lži také neskončily v devatenáctém století. Proto Mapu času doporučuji, může vás o něco obohatit.

Vydal: Host, 2013
Autor: Félix J. Palma
Překlad: Iveta Gonzálezová