Elias Ein, úředník v důchodu, si nepřeje nic jiného, než prožít podzim svého života v klidu a tichu venkovského městečka Brunov. Jenže život s ním má jiné plány. V tajném sklepě domu, který koupil, nalézá knihovnu plnou nezvyklých svazků. Jsou zde vepsány osudy všech lidí, minulé i budoucí. Ale co je nejúžasnější, přes knihy lze vstoupit do minulosti. Lákadlo je příliš velké a Elias Ein se bude muset zeptat sám sebe, jaký efekt může mít jedno malé mávnutí motýlích křídel…

Grégory Samak se svou Tajnou knihou debutoval nejprve na internetu, pro velký zájem čtenářů se ale vydala i v klasické podobě. Ve svém civilním životě pracuje v televizi a psaní je pro něj zatím jen koníčkem, nicméně uvidíme, kam jej toto dílo dokáže katapultovat.

tajnaknihasamakTajná kniha tancuje mezi dvěma žánry, dětskou knihou a historickým thrillerem. To je její devizou a podle mého názoru i problémem. Kompromis dvou tak odlišných žánrů není žádná legrace sladit, a i u Samaka to připomíná spíše několika kořalkami posíleného studenta v tanečních než mistra světa v tangu.

Z dětské literatury si autor půjčuje styl vyprávění a také perspektivu některých svých postav, zejména Tomíka, mladého pomocníka Eliase Eina. U Tomíka to nevadí, u vyprávění mi jistá jednoduchost až infantilnost přišla spíše na škodu. Tím spíš, že příběh, který se před vašima očima začne odehrávat, je temný jako budoucnost českého fotbalu. Hlavním zlem zde přitom není dějinné utrpení Židů ztělesněné fašistickou mašinérií a jejím vůdcem, jak si myslí Elias Ein, ale samotný Brunov. Zdánlivě spořádané maloměsto ukrývá mnohou špínu a jeho slušní občané, kteří v neděli chodí do kostela, v sobě mají chladnou krutost, jaké by se bál Hannibal Lecter.

Kromě otázky zla v člověku, jejíž původ je zde demonstrován snad až lacině, se zde nabízí klasické dilema teorie chaosu: když v minulosti něco změním, co všechno ovlivním? Elias Ein má odpověď snad až příliš jasnou, a proto se rozhodne vzít bedra zodpovědnosti na sebe, přesvědčen o svém Božím poslání. Překvapivý až šokující konec ale nechá více otázek než odpovědí.

Postavy, které se v knize objevují, nejsou podle mého názoru pro téma dostatečně trojrozměrné, spíše šablonovité – poctivý chudý chlapec, kterého ale společnost ostrakizuje, starý muž žijící klidným životem, který v sobě v kritické chvíli najde sílu měnit dějiny, či bývalý vězeň koncentračního tábora, trpící i po letech kvůli neštěstí, které způsobila jeho odvaha. Člověk by měl chuť si o nich přečíst v tisíc stran tlusté knize – na tak malém prostoru, který Samak dává, to vypadá jako omaštěná brambora, kterou dostanete jako hlavní chod na zabijačce.

I přesto, že mám více výhrad než pozitiv, není kniha špatná. Má zajímavý děj a obstojné tempo. Jenže pro své téma je zkrátka příliš mělká, což ji zasouvá do průměru. Pokud vás ale zajímá problematika či máte chuť na něco netradičního, sáhnout po ní určitě není špatná volba.

Autor: Grégory Samak
Vydal: Plus, 2015
ISBN: 978-80-259-0400-8