Kdysi býval středoškolským učitelem informatiky. Po tom, co Markus přežil apokalypsu Země, se ale jeho život změnil. Nyní je otrokem kosmického nájezdníka, ale dřív, než stihne poznat krásy vesmíru, jej čeká první mise – najít ve Skandinávii šestnáctého století ztracený artefakt. Tady už křída či dvojka z mravů nepomohou a každé špatné rozhodnutí znamená dýku do zad. Středověk neskončil, středověk trvá!

Andrzej Pilipiuk není na literární scéně žádným elévem. Notoricky známé jsou jeho povídky o Jakubu Vandrovci, exorcistovi-amatérovi, který se neštítí žádné metody a „velmi občas“ ani slivovice. Oko jelena je jeho dosud nejpropracovanější a nejdelší ságou, tvořící šest svazků. První díl přináší nakladatelství Laser-books právě teď.

okojelenaPočítejte s tím, že od Jakuba Vandrovce nás Cesta do Nidarosu zaveze někam úplně jinam. Pořád ještě jde o nadlehčenou fantasy se smyslem pro ironii, ale humor není její hlavní zbraní. Tentokrát se zaměříme na situaci člověka, vyrvaného ze své doby jako kaktus z květináče. Markus se považuje za rozumného člověka. Má vzdělání, rád si čte a šetří na auto. Velmi rychle ale zjistí, že dvacáté první století z něj udělalo měkkotu. Najednou je každý jeho krok bojem o holý život. A v tom spočívá akčnost knihy – o klasickou akční fantasy totiž vůbec nejde, takže nečekejte sekání hlav ani světem hýbající magii. Naopak.

Na mikroprostoru se před vámi rozvine s nadsázkou vnímané, ale stále syrové drama o přežití. Markus rychle zjistí, že ovládá jazyky, takže není nápadný jako hipster na opeře, ale tím jeho výhody končí. Musí mít co jíst a musí mít kde spát. Každý kousek kovu, každý odřezek kůže zde může znamenat rozdíl mezi životem a smrtí. Tak trochu připomíná Robinsona uprostřed města, které je sice plné lidí, ale jeho pravidla jsou mu neznámá úplně stejně jako Evropanovi tropický ostrov.

Hlavní dějová linie je zde spíše naznačovaná. Kromě toho, že sledujeme Markuse, který mrzne, koušou ho vši a s vděčností se zakusuje do shnilého jablka, se seznámíme i s dalšími postavami – například polskou šlechtičnou unesenou ze své doby či s představiteli Hanzy, kteří se snaží o vytvoření nesmrtelného obchodního molocha –, jejichž role je v Cestě do Nidarosu spíše naznačena. Nitky příběhu se teprve odvíjí a na protnutí budeme muset chvilku počkat. V tom spočívá hlavní nevýhoda knihy – i když máte jeden díl za sebou, pořád nevíte, co vlastně čekat. Cesta do Nidarosu je jako gigantická úvodní kapitola knihy, naláká, ale o knize samotné máte pořád ještě jen mlhavou představu.

Z pohledu historie Cestu do Nidarosu zatím nelze posoudit. Jako samotná kniha je sice zábavná, ale průměrná. Jako část většího celku může ovšem, podobna Hemingwayově ledovci, skrývat obrovský potenciál. V Polsku usoudili, že Oko jelena stojí za to – jinak by nevyšlo tolik dílů – a já věřím, že brzy se o tom budeme moci přesvědčit i my.

Vydal: Laser-books, 2015
Autor: Andrzej Pilipiuk
ISBN: 978-80-7193-392-2