Představte si svět plný draků. Obrovských, majestátních stvoření, která vzbuzují svou silou a moudrostí úctu a respekt. Až doteď to vypadá moc dobře, až na to, že draci jsou zlí. Silou své vůle a mocí, jakou může vládnout jen gigantický a zároveň inteligentní létající ještěr, si podrobili lidstvo. Z těch nejchytřejších mágů udělali poslušné loutky, ze zbylých lidí otroky bez jakýchkoliv práv. Ale každá totalita samotnou existencí vybízí k odporu…

Richard A. Knaak je známé jméno především fanouškům počítačových her. Na kontě už má více než desítku knih ze světa Warcrafta a Diabla, což je sám o sobě pádný argument, proč po jeho tvorbě sáhnout. Jeho série DragonRealm, obsahující již několik podsérií, je vlajkovou lodí Knaakovy tvorby. Nyní na český trh přichází první díl další podsérie Legendy, Páni draků.

panidrakuJaká je situace? Mocní dračí vládcové, zejména císař – Zlatý drak – a jeho nejchytřejší lord, Nachový drak, se spolu se svými bratry snaží zničit poslední ostrůvek odporu, ztělesněný skupinou rebelů v čele s Gryfem, podivným tvorem, který je zčásti mužem, ptákem i lvem. Jeho protihráčem je Nathan Bedlam (znalci série už začenichali), věrný služebník lorda Nachového a jeden z nejmocnějších mágů světa. Jenže vlivem několika náhodných i plánovaných událostí je jeho víra v uspořádání světa otřesena. Nathan Bedlam má o čem přemýšlet, a velmi brzy se bude muset rozhodovat, na čí straně stát. Ale měl by tak učinit rychle, protože i když všechny možnosti smrdí krchovem, nedělat nic je jasnou skluzavkou do pekla.

Páni draků jsou především pěkně stylizovanou, akční fantasy, která nabízí nový výlet do jednoho z mála světů, kde nejsou draci dávkováni po kapkách, ale kde se jimi musíte brodit. Malí či velcí, zuřiví či klidní, chytří nebo hloupí, ale vždy smrtelně nebezpeční draci jsou těmi pravými hrdiny série, a i když víme, že by pro lidstvo bylo asi nejlepší, kdyby všichni onemocněli dračí chřipkou, stejně jsme fascinováni pokaždé, když roztáhnou svá křídla. Co si budeme povídat, DragonRealm je jeden ze světů, který čtete kvůli „padouchům“.

Co vás mile překvapí je míra intrik, podrazů a leváren. Vždycky jsem miloval knihy, ve kterých není nikdy jasné, čí nůž poletí do kterých zad, a Páni draků jsou rozhodně v nadprůměru. I když kniha není tak hlubokomyslná či psychologicky propracovaná jako některé jiné eposy, rozhodně se o ní nedá mluvit jako o čisté akci či dokonce hack´n slashi. Přitom se čte velmi příjemně a jednoduše a bez problémů si s ní poradí i mladší fanoušek fantastiky.

Kniha (a koneckonců i její svět) je megalomansky pojatá. Když se bojuje, buď to jsou dvě z deseti nejmocnějších bytostí kosmu, nebo armády, přičemž dračí hlavy padají po desítkách a lidské se nikdo počítat neobtěžuje. Pokud máte rádi velké věci a velké příběhy a patosem z Pána prstenů kořeníte nedělní svíčkovou, pak míříte správným směrem.

Páni draků jsou perfektní oddychovka, kterou ocení podle mého názoru zejména mladší čtenáři, nicméně i ti „zralejší“ v ní najdou pohodovou zábavu. Další dva díly se už navíc pečou. Kdo si dá chutný dračí koláč?

Autor: Richard A. Knaak
Překlad: Hana Vlčinská
Vydal: FANTOM Print, 2014