Jste-li milovníky fantasy žánru, tak víte, že o nadpřirozených bytostech je knih více než dost. Méně známé i více známé obludy plní nejeden regál v knihkupectví. Éra Stmívání zařídila spoustu knih o upírech, co ale jejich protějšky? O vlkodlacích je knih viditelně méně. Naštěstí máme spisovatelku Patricii Briggs.

Patricie Briggs je známá primárně díky sérii Mercedes Thompson. Ta pojednává o mladé a nebojácné automechaničce Mercedes, která sice není vlkodlakem, ale má k nim velice blízko. Sama je také kožoměncem, umí se přeměnit na kojota. Za sousedy má vlkodlačí smečku, která ji zcela netoleruje, a tak si musí probít své místo mezi vlky. A dva vlci zase bojují o místo v jejím srdci. Série čítá k dnešnímu dni osm knih. Hned druhou sérií z pera Briggs, věnující se hlavně čistokrevným vlkodlakům, je Alfa a Omega.

205362_bigKniha Mihotavé stíny obsahuje deset povídek a dvě vystřižené scény právě ze dvou zmiňovaných sérií. Kniha potěší nejednoho fanouška. Místo dostali nám známí protagonisti a jejich osudy probíhají ještě před prvním dílem, nebo také postavy méně známé, které se v příběhu jen mihly. Připadám si jako nadšenec Hry o trůny, který dostane do rukou průvodce Svět ledu a ohně a může zkoumat historii, postavy, místa a další věci okolo jeho oblíbených knih.

Například můžeme v knize číst o vlkodlakovi Samovi a jeho otci Branovi. Jsou přítomní ve všech knihách a bylo pro mě potěšení číst o tom, jak se vlastně vlkodlaky stali. Sérii o Mercedes jsem četla už poměrně dávno, a tak nevím, zda jsem o některých postavách z povídek měla vědět, nebo ne. Jednoduše řečeno, jména pár postav mi nic neříkala. Oproti sérii Mercedes Thompson mi přišly povídky více kruté. I když se autorka nebála ani v dřívějších knihách přivodit postavám cokoliv, tak čarodějnické rituály s uříznutými končetinami jsou už silné kafe. Na druhou stranu příjemnou stránkou knihy je různorodost. Povídky se nevěnují jen vlkodlakům. První povídka je o fae, druhá o upírovi… To se mi na knize líbí.

Jelikož se většina povídek vztahuje k minulým dílům autorky, měla jsem strach ze spoilerů. Nemám přečteny všechny díly, proto jsem měla obavy. Naštěstí autorka před každou povídkou popisuje, o čem povídka bude. Kde se odehrává a hlavně zmiňuje knihu, kterou byste měli mít přečtenou. Tak jsem s klidem v duši mohla přeskočit vystřižené scény z Nocí zlomená nebo cokoliv, co by mi mohlo zkazit zážitek při dočítání série. Nedám na knihy Briggs dopustit, ale přeci jenom je povídková kniha lepší v tom, že na ni nemusíte mít vyhrazený jeden den. Od rozjetého příběhu se odchází hůře, ale jedna povídka má maximálně padesát stran a tudíž ji můžete dočíst ten den, kdy ji začnete, i když máte jiné povinnosti.

Knihu určitě doporučuji fanouškům Patricie Briggs. Pro ty, kteří neznají původní série, nevadí! Příběhy jsou sice zasazeny do určitého kontextu, který více chápeme, když známe příběh celý, ale i bez znalosti můžete v klidu číst. Každá povídka má svůj začátek, vrchol a konec, takže nepřijdete o nic. Jsou to krátké příběhy sami o sobě, které zaujmou.

Vydal: Fantom Print; 2015
Autor: Patricia Briggs
ISBN: 978-80-7398-305-5