Čechy a Morava v období začátku letopočtu. Tam, kde budou v budoucnu lidé stavět chrámy a kostely a vypalovat pohanské svatyně, nyní vládnou lesní běsové a primitivní kmeny. Jen jeden muž je schopen ze vzájemných potyček a rvaček mezi rody vytvořit říši – markomanský král Marobud. Zatímco jeho armády, vedené nejzběsilejší a nejkrvežíznivější bojovnicí, jakou kdy svět spatřil, mocnou Kroanou, porážejí a sjednocují kmen za kmenem, Marobud netuší, že zločiny z mládí jej dohánějí – a že brzy bude čelit soupeři ze všech největšímu, sobě samému.

Zdeněk Žemlička je další z řady autorů, kteří pamatují české fantasy, když ještě neumělo chodit na nočník. Jeho Vlčice byla poprvé vydána již v devadesátých letech. Od té doby napsal Žemlička řadu dalších knih a povídek a některé jeho postavy se staly kultovními, například pirát Krutoboj.

VlciceHlavní hrdinkou díla Vlčice není král Marobud, jak byste se možná mohli z úvodu domnívat, ale vlkodlačice Kroana, která má s nejmocnějším mužem střední Evropy staré spory a moc ráda by je srovnala. Aniž by Marobud znal její pravou identitu, přijme ji jako velitelku svých vojsk. Rozehraje tím kolotoč událostí, před kterými ho kdysi varovala věštkyně, a ze kterého už není možné vystoupit.

Dílo jako takové je především poctou ženské síle, která je ztělesňována mnoha podobami – ať už brutální fyzickou převahou, kterou vlkodlačice kosí bojovníky jako obilí, odvahou opustit tyranského partnera či prostě jen mateřstvím. Tím se hodně podobá například Zaklínačce Lotě či dalším knihám od Neomillnerové. Velcí muži se zde vyskytují také, ale jejich síla je málokdy dána obratností s mečem. Spíše schopností dobře se rozhodnout, chovat se laskavě a přijmout zodpovědnost.

Hlavní devizou knihy je, přes všechny řeči o ženství a zodpovědnosti, akce. Rvačka střídá rvačku, Kroana si libuje v sekání do obličejů a občas se vzduch zachvěje magickou silou. Díky této krvavé smršti žánr knihy kolísá mezi dark a heroic fantasy, protože role Kroany jako udatného bojovníka je skutečně dominantní.

Velkým plusem díla je částečná historická autenticita. Že vlkodlačice Kroana běhala po Moravě, to možná neuvěříte, ale reálie jsou skutečné – král Marobud, konflikt s Římem, podrobení slovanských kmenů i další postavy a události. Slovanská fantasy je poměrně vzácná a je dobře, když toto téma zpracovává i někdo jiný než Juraj Červenák.

Vlčici není třeba dlouze pitvat. Své kvality už prokázala v duelu se soupeřem ze všech nejstrašnějším – časem. Je skvělou zprávou, že dnešní mladí čtenáři si ji mohou vychutnat v novém vydání. A je také vidět, že česká fantasy stojí na pevných kamenech.

Vydal: Epocha; 2015
Autor: Zdeněk Žemlička
ISBN: 978-80-7425-249-5