Gamebooky. Starší generace zajásá a vytáhne tužku a papír, mladší znuděně zívne a mrkne se, co za hry je ke stažení pro iPhone. Samozřejmě za předpokladu, že ví, co gamebook je. V devadesátých letech se tento fenomén slétl na geeky a fantasy čtenáře jako orel na želvu a kombinací RPG hry a knihy učaroval tisíce fanoušků.

„Pokud chceš truhlu prozkoumat, otoč na 74. Pokud chceš pokračovat v cestě, otoč na 25,“ doporučuje bezejmenný vypravěč v gamebooku. Samozřejmě, že chci prozkoumat tu zatracenou truhlu! V odstavci číslo 74 mě ale čeká nepříjemné překvapení. V truhle byla past. S klením si škrtám zdraví a přemýšlím, zda použít lektvar, nebo si jej nechat na později.

Když se u nás objevily gamebooky, podařilo se jim plošně vzbudit zájem mládeže. Jejich princip byl jednoduchý – na prvních pár stránkách vás seznámily s příběhem a definovaly váš charakter, zda jste spíše silný, chytrý či třeba máte štěstí – a nadále byl příběh na vás. Kniha byla rozdělena do stovek očíslovaných odstavců, mezi kterými jste skákali na základě vlastních rozhodnutí a určovali tak děj. Napadnete skřeta, nebo jej zkusíte obejít? Prozkoumáte kouzelné zrcadlo, nebo se mu raději vyhnete?

carodejzohnovehorySteve Jackson, britský herní designér (pozor, neplést se Steve Jacksonem, americkým herním designérem a autorem např. GURPS), žánr gamebooku v podstatě založil se svým kamarádem, Ianem Livingstonem, v osmdesátých letech. Čaroděj z Ohňové hory byl jejich první vlaštovkou a také pionýrem mezi gamebooky. K oslavě 25. výročí jeho vzniku byla vytvořena reedice, která vychází díky nakladatelství Mytago také u nás.

To, že je Čaroděj průkopníkem, s sebou přináší výhody i nevýhody. Hlavní výhodou je jednoduchost. Čaroděj nepatří mezi hardcore gamebooky, kde jedna špatná volba znamená absenci šance na výhru. Často se můžete vracet na místa, kde jste už byli, a případně smáznout některé vaše přešlapy. Jako nevýhodu vnímám dvě věci. Hloubku příběhu, který je i na gamebooky příliš mělký a za dva dny jej zapomenete, takže nápadně připomíná prvním kamarádem udělanou jeskyni do DrD. A potom určitou plochost samotného vyprávění. Až příliš často se stává, že se motáte jeskyněmi a kolem se v podstatě nic neděje.

Nesmíme ale ignorovat fakt, že gamebooky míří spíše na mladší generaci. Je proto pochopitelné, že nabízí spíše kruté stvůry a tvrdé souboje než propracované vztahy mezi postavami a promítání minulosti do jejich chování.

Čaroděj z Ohňové hory apeluje na návrat ke kořenům, k fantasy hrám, které měly v minulosti nemalý podíl na rozšíření tohoto žánru. Je to dílo vhodné zejména pro teenagery, kteří si ještě nenašli vztah k „opravdovým“ knihám, ale přesto touží po dobrodružství. A samozřejmě pro nás, které gamebook zastihl v rozkvětu mládí a teď si můžeme zavzpomínat. Vzhůru do Ohňové hory!

Vydal: Mytago; 2015
Autor: Steve Jackson a Ian Livingstone
ISBN: 978-80-87761-12-0