Od doby temného středověku, kdy se poprvé objevil fenomén vampyrismu, už uteklo hodně vody. Vampýři ale, věrni své nemrtvé podstatě, stále přežívají v mnoha různých podobách; od elegantního Bely Lugosiho po méně přesvědčivého Edwarda Cullena, od Stokerova Drákuly po Bladea. V roce 1992 se objevil román, který nabídl upířímu univerzu alternativní konec – vítězství prince temnoty. Vítejte v roce 1888, v roce Drákuly.

Kim Newman je autor mnoha povídek a novel, z nichž některé se navzájem prolínají. Série Anno Dracula obsahuje v současnosti čtyři díly, poslední vyšel v roce 2014. Nakladatelství Laser-books nám zatím v češtině nabízí tento první díl, který se dá číst i jako plně samostatný román.

annoV roce 1888 dochází ve viktoriánské Anglii k velkým politickým změnám. Samotnou královnu dokázal svést a k oltáři – nebo spíše ke svatbě – přivést sám valašský kníže Vlad Tepeš. S ním se země vrací do středověku; krutá karpatská garda tvoří pěst policejního státu a pro nejhorší zločince či nepřátele má Napichovač nachystanou sadu tupých kůlů, takových, na jakých je doteď nabodnutá hlava Abrahama van Helsinga. Stále více obyvatel země se mění v upíry a zdá se, že jiná možnost než přijmout novou dobu neexistuje. Nebo ano? Zabiják zvaný Stříbrný nůž popravuje vampýří prostitutky s chirurgickou přesností a agent proslulého klubu Diogénes Charles Beauregard jej musí zastavit. Pomáhat mu bude prastará upírka s vizáží šestnáctileté dívky Genevieve. Časem ale oba zjistí, že jsou připoutání na nitky a že ve hře je víc než jen pár kapek krve.

V Anno Dracula můžeme najít hned několik věcí. I když první dojem je, že se jedná o chaotickou směsici literárních děl – to až vám před očima proběhne Mycroft Holmes a navštívíte Dr. Jekylla –, ale časem zjistíte, že jde naopak o geniální vyúčtování s viktoriánskou fikcí. Na konci knihy autor vyjmenoval seznam postav, které si vypůjčil, s komentářem a vezměte jed na to, že vaše znalost nejen vampýřího tématu, ale i literatury obecně vyroste o nějaké to patro.

Kniha nicméně není hororem, ale spíše špionážním thrillerem. Úklad střídá komplot, policejní vyšetřování střílí jako obvykle slepými a lidé, kteří se pod slibem moci a nesmrtelnosti dali pokousat upíry, zjišťují, že život se omezil na rudou žízeň. Stávají se z nich narkomané, prodávající na krev vlastní děti. Sociální podtext knihy je prakticky hmatatelný a tvoří nedílnou součást vyprávění. Autor do děje také zařadil řadu reálných postav, takže se setkáme například s G. B. Shawem nebo Oscarem Wildem.

Osobně jsem velkým fanouškem knih, které bývají označovány jako „hack and slash“, „heroic fantasy“ či „brak“, ale nepohrdnu ani jiným žánrem. Anno Dracula takové knihy ani nepřipomíná; jde o chytrou, alternativně historickou fantasy, která je spojená s detektivkou. Počítejte s tím, že se budete muset občas zamyslet a taky že je dobré mít elementární znalost Stokerova díla a některých dalších. Pokud splníte tyto předpoklady, prožijete s Anno Dracula nejednou bezesnou noc.

P.S. A stejně vám to nevěříme, pane Newmane! Být upírem MUSÍ být skvělé!

Vydal: Laser-books; 2015
Autor: Kim Newman