Po první knize ze série Tetování krví s názvem Nalezenec přichází další pokračování, které nese název Lampář. Rosamunda přežil náročnou cestu do Železné bašty a stává se lampářským učněm. Avšak tento výcvik nebude procházkou růžovým sadem, protože Rosamunda a další učni se stále mají co učit. Navíc do bašty přijíždí mladá dívka Threnody, která se chce stát lampářkou jen proto, aby vzdorovala matce. Nicméně výcvik nováčků je předčasně ukončen a Rosamunda je odvelen na odlehlou pevnost nedaleko Krvavého močálu, na místo, kde jsou útoky monster na denním pořádku.

„Polokontinent – země plná přetvářky, intrik a zlých úmyslů, kde jsou lidé zrůdní a nestvůry lidské.
Dokáže Rosamunda poznat, kdo je kdo?“

l194810D. M. Cornish je australský spisovatel a ilustrátor. Svou první knihu Útok na Mars napsal již v jedenácti letech. Jeho velkou inspirací byli J. R. R. Tolkien a C. S. Lewis. Právě oni jej přesvědčili, že existují i jiné světy a právě tito spisovatelé od nich měli klíč. Studoval ilustraci na univerzitě v Jižní Austrálii. V roce 2003 se setkal s vydavatelem G.P. Putnam´s Sons, který pomohl Polokontinentu ožít.

Cornish opět nešetřil fantazií a napsal dechberoucí příběh mladého sirotka, který podstupuje tvrdý trénink v ještě tvrdší zemi. Kniha je mimo jiné (stejně jako první díl) protkána portréty nejen hlavních protagonistů, ale i vedlejších charakterů a téměř na sto stranách příloh jsou krom vysvětlivek pojmů také obsaženy například popisy výstroje a výzbroje lampářů, kalendář Polokontinentu, seznam hodností či denní režim nováčků. Autor si opravdu na tvorbě této knihy dal záležet a vytvořil nový a oslňující svět, který může konkurovat i Tolkienově Středozemi.

Samotný příběh knihy je plynule rozvíjen a je obohacován mnoha do detailu promyšlenými zápletkami. Samozřejmě nechybí ani trocha toho humoru, který dílo odlehčuje. Někdy to možná dělá až moc. Tak třeba představte si, že vás chce zabít uslintaná příšera a volá na vás růžová pusinko, což je shodou náhod překlad Rosamundova jména.

„Jak kráčeli, krok za krokem před nimi rostla železná bašta. Ta starobylá pevnost, mohutná a osaměle se tyčící nad plochými mokřinami Traviska, už Rosamundovi přirostla k srdci a těšíval se do ní.“

Lampář, ale vlastně i celá trilogie, je zaměřena spíše na mladší čtenáře, nicméně i my starší rozhodně nepohrdneme, jelikož nám má hodně co nabídnout. Ale to bych již prozrazovala mnoho.

Cornish měl při psaní rozhodně bohatou představivost a dokázal ji předat čtenářům obdivuhodným příběhem. Závěrečná kniha této trilogii bude vydána na podzim tohoto roku pod názvem Pobočník. A rozhodně, soudě dle Nalezence a Lampáře, bude o co stát.

Vydalo: Fragment; 2015
Autor: D. M. Cornish
EAN: 9788025323045