Téměř tři dekády uplynuly od doby, co vznikla povídka Její Veličenstvo a později kniha Plástev Jedu. V ní nám Josef Pecinovský představil svět, kde biliony lidských bytostí žijí a pracují v kolosálních konstrukcích zvaných plástve. Každá taková plástev pojme několik miliard „lidí“, háček je v tom, že drtivou většinu tvoří druh „homo laborentis“, bytosti, které za člověka už lze pokládat jen stěží. Zbytek pak je kasta vyvolených, kteří se oslovují navzájem ctihodní, ačkoliv mnoho z nich nemá o cti ani ponětí.

Valka_plastvi_FRONTPlástev Jedu vyprávěla příběh o záměně inspektora Mona Lestera za jednoho z trubců v plástvi A24. Další knihy (Děti plástve I & II a Plástev v ohrožení) se pak odehrávaly v sousední plástvi A30 Ventoux a soustředily se na postavu Kastora Clarka, narozeného na dně plástve do kmene Iškarů, Lesterovu pravnučku Dianu, která byla předurčena stát se královnou a doktora Hippopotama. Proti nim stál v každé knize ďábelský Cornelius Zwada alias Hal Dornig, bezskrupulózní a téměř nesmrtelný vládce plástve.

Válka pláství celý cyklus ukončuje a dokresluje osudy všech hrdinů z minulého odstavce. Mezi plástvemi A24 a A30 Ventoux vzrůstá politické napětí, které může kdykoliv přejít v otevřenou válku. Ta skrytá už nicméně začala, neboť v A30 se pohybuje hned několik geneticky modifikovaných záškodníků, kteří byli vysláni A24. Kromě nich je také v A30 přítomen jiný host: Investigator Spojené rady pláství MOND 092, který má s vládcem nevyřízené účty. Bude to právě on, kdo konečně srazí Zwadu na kolena? Zachrání Kastor svůj kmen, plástev nebo dřív podlehne mutaci? A co je vlastně s Dianou a doktorem Hippopotamem?

Stejně jako předchozí kniha, tak i v této po krátkém prologu následuje intro, které nám ve zkratce prozradí děj předchozích dílů. Po té následuje „záznam karty“ Cornelia Zwady. Každá další kapitola začíná podobným výpisem, které poskytují výpočetní systémy obou pláství, nicméně ten první je opravdu velmi a zbytečně dlouhý. Ty pozdější jsou krátké a výstižné a občas na ně i nenásilně naváže dialog. Tempo je nicméně rychlé a události záhy nabírají na obrátkách.

Ačkoliv Válka pláství tíhne mnohem více k military a akci než k onomu sociálnímu aspektu, který byl přítomen v prvním díle, stále nabízí řadu otázek a paralel k dnešnímu světu. Sám Investigator si v jednu chvíli klade otázku, kdo vlastně tahá za nitky a vydělává na závodech ve zbrojení obou pláství, stejně jako si mnozí kladou podobnou otázku dnes. Postava Investigatora přibližuje čtenáři, jak (ne)funguje celý svět a z většiny jeho informací zamrazí. Ať již jde o nedostatek kyslíku či fakt, že většina pláství už dávno zkolabovala.

Právě to dělá z Války pláství mnohem kvalitnější a důležitější knihu než předchozí díly a významově se hodně přibližuje původní Plástvi jedu. Ta je nicméně přece jen ještě o kousek lepší čtivo. Pokud tedy hledáte dystopickou science fiction s nádechem military, je tato kniha tou pravou.

Vydal: Epocha; 2015
Autor: Josef Pesinovský
ISBN: 978-80-7425-250-1