Psychiatrické léčebny nemají zrovna nejlepší pověst. Kdejaký škarohlíd v nich hned vidí vymývání mozku, ilegální experimenty a klystýr. Letní škola New Hampshire College sídlí v budově bývalé psychiatrické léčebny. Té, co měla i ve své kategorii hodně špatnou reputaci. Dan Crawford ale není pověrčivý. Jenže pak se začnou dít zvláštní věci – a Dan hodně brzy zjistí, že hranice mezi rozumem a šílenstvím je tenčí než slisovaná jehla. Mámo, tady straší!

Madeleine Roux je zkušená bloggerka, která se začíná prosazovat i na knižním trhu. Zatím se jí to podařilo s romány Saddie Walker je v úzkých, Allison Hewitt je v pasti a právě trilogie Asylum. V současnosti pracuje na novém románu, který má být postapokalyptického žánru.

asylumAsylum je prvním dílem hororového románu ze současnosti pro teenagery. A abych vás neodradil rovnou, nebojte se, není to pitomé. Jenom, pokud preferujete Kinga nebo další klasické mistry hrůzy, asi přeci jen zamiřte jinam. Tahle knížka je spíše paperback velkého rozsahu, béčkový horor převyprávěný na papír. Originalita nás nečeká; strašidelných blázinců už jsme viděli víc než vysokých basketbalistů a hlavní zápletka vás na lopatky bohužel nepoloží.

O co vlastně půjde? Dan Crawford, mladý student s menšími psychickými problémy (zejména zapomnětlivost a lehké sklony k asociálnímu chování), se ocitne na letní škole v prostoru bývalé psychiatrické léčebny. Od začátku to pořádně smrdí; Dan nachází podivné relikvie ze starých časů, kdosi se jej pokusí kontaktovat a upozornit na temnou minulost ústavu a Danovy výpadky paměti situaci ještě zamotávají. A když se v budově stane vražda, Dan už nemůže věřit svým kamarádům ani sám sobě.  A to je teprve začátek!

Nejlepším atributem knihy je neustálá nejistota. Kdo stojí za všemi těmi mystérii? Někdo ze spolužáků? Vrah, prohlášený za mrtvého? Sám Daniel Crawford? Nebo snad nadpřirozený úkaz? Je blázinec doopravdy prokleté místo? Co se tu stalo? A především – proč tu ti idioti sakra zřídili školu? Vždyť ten barák se pomalu bojí počůrat pes od sousedů. Otázek hodně, odpovědí málo, a protože Asylum má být trilogií, dveře se na konci knihy spíše pootevřou, než rozvalí. A to je dobře.

Atmosféra by se tedy povedla, knihu navíc pěkně doplňují černobílé fotografie z prostředí cvokhauzu, zbylé atributy knihy jsou ale spíše průměrné. Vyprávěcí styl, použití jazyka, výstavba děje, černý humor, vztahy mezi postavami… Nic z toho není špatné, ale také ani vyloženě skvělé. Autorka má za sebou pár knížek a ještě ladí svoji formu. Jsem moc zvědavý na druhý díl.

Nicméně jedna poloha této knize perfektně svědčí, a to už zmíněný paperback. Pokud nemáte co číst na dovolené, na záchodě, na cestě vlakem k tetě na Slovensko nebo v protiatomovém krytu, lehkou, ale přesto slušně zábavnou hororovku určitě oceníte.

Vydal: Jota; 2015
Autor: Madeleine Roux
ISBN: 978-80-7462-561-9