Určitě si vzpomínáte na Geralta z Rivie. Tento legendární lovec nestvůr měl všechno, co fantasy hrdina potřebuje. Nebál se bodnout, ale nezabíjel zbytečně. Dopřával si lásku, ale neupadal příliš často do jejích tenat. Míchal posilňující lektvary, ale nezneužíval je. Chránil nevinné a dokázal se postavit šlechtě, ale měl také svůj vlastní rozum. Uměl bojovat, ale násilí pro něj bylo až jednou z posledních cest.

Už mě chápete? Zaklínač byl příliš měkký. Jste starší osmnácti let?

Petra Neomillnerová je jméno, které není potřeba nijak zvlášť představovat. Působila v časopisu Pevnost a napsala řadu knih, jejichž postavy – například upírka Tina Salo nebo čarodějka Moire – vešly ve všeobecnou známost všech fanoušků fantasy. Zaklínačka Lota je již také legendou a je skvělé, že se prostřednictvím této knihy můžeme vrátit ke kořenům této femme fatale české fantasy.

lotaStejně jako ostatní knihy od Neomillnerové, i tento sborník povídek staví především na dominantním hrdinovi. Lota, dcera temného elfa, je především rebel. Nikoliv, že by snad někoho zhmoždila či zesměšnila, byť to dělá taky velmi ráda. Žije, jak žije a je jí jedno, co si kdo myslí. Když ji někdo naštve, může hovořit o štěstí, když odejde po svých. Ale především – jde o sex.

Lota je nymfomanka, ale v podstatě za to ani nemůže. Její živočišná tělesnost a tragickými zážitky roztrhaná duše neustále touží po lásce ve všech jejích významech. A když není to pravé splynutí duší, nahradí je rej dvou či více zpocených těl, které alespoň na noc zapomenou, jaké je svět odporné místo pro žití.

A že není vážně o co stát. Už svět Geralta z Rivie nestál ani za zlámanou grešli, a Neomillnerová šla ještě dál. Dobro? Prober se. Žádné neexistuje. Jsou jenom zájmy jedinců či skupin. Zájmem vesnice je přežít, zájmem zaklínače dostat zaplaceno. Pokud chcete lásku a nemůžete ji sehnat, tak si ji kupte – a nebo vezměte silou. Pokud se nenajde nikdo silnější, pak vám bude patřit železným právem.

Člověk by si řekl – krutý světe, ještě že máš zaklínače! Ale popravdě, málokterý kladný hrdina je horší než oni. Prakticky všichni jsou narkomané a havraní prach už dávno neslouží jen na vylepšení smyslů před bojem. Když se naštvou, navzájem se zmlátí. Učitel trestá neoblíbeného žáka análním sexem… A vy konečně chápete, že být zaklínačem je mnohem víc prokletí, než by se z toho všeho zabíjení monster zdálo.

To všechno povídání znělo dost depresivně – a knížka skutečně depresivní je. Jenomže její pointa je v tom, že je zábavná. Akce střídá akci, příběhy mají svoji myšlenku. Boj s nestvůrami není práce v továrně; každá má něco navíc, každé je důvod se bát. Atmosféra nejistoty a strachu prosycuje celou knihu jako rakovina plíce náruživého kuřáka a udrží vás u knihy spolehlivěji než pivo zdarma v hospodě.

Vy pořád ještě nečtete Lotu? Na co sakra čekáte?

Vydal: Motto; 2014
Autor: Petra Neomillnerová