„Na příchod strašlivé bestie z hlubin dávnověku nebylo Sarimské království připraveno. Zachránit je mohou jedině čarodějové. Škoda jen, že jsou všichni osm set let mrtví…“

Sarimské království ohrožuje čaroděj, kterého lidé znají pod titulem Cizinec. Po mnoha staletích, kdy byl uvězněn v kobce, se dostal na svobodu a touží po pomstě. Pod jeho vedením jsou města a vesnice pleněny a následně vypáleny, přežít dokáže málokdo. Král říše posílá jednoho ze svých synů, Seaghatana, aby vyhledal posledního žijícího čaroděje, který by byl schopen Cizince nadobro zničit. Princ se vydává na cestu spolu se svým dobrým přítelem Alleycarem. Avšak čaroděj Iann nemá lidi zrovna v oblibě a bude těžké jej dostat na svou stranu.

Česká spisovatelka a právnička Karolína Francová se narodila 8. října 1974 v Liberci. Po napsání několika prvních povídek se vrhla na romány a za některé dokonce obdržela i ocenění. Jsou jimi: Cena Karla Čapka MLOK za Život je rafinové peklo, dále cena Trifid v roce 2004 za knihu Kaynova doba, v roce 2006 tatáž cena za Zrádce a o dva roky později za dílo Zlatý plamen. I když se román Algar Tarch řadí mezi fantasy literaturu, preferuje Francová žánr sci-fi, zvláště moderní romány s propracovanou psychikou hrdinů (Dan Simmons, Octavia Buttlerová). Ale klasiku také neodmítá, mezi její oblíbence patří J. R. R. Tolkien. Nutno také dodat, že dílo Algar Tarch je autorčina prvotina, která byla po třinácit letech dotištěna.

algarPříběh a některé postavy se lehce podobají sérii Zaklínač od polského spisovatele Andrzeje Sapkowského. Sestra prince Seaghatana, Satarael, přípomíná svou osobností Ciri. Není sice vycvičená v zaklínačském povolání, avšak obě jsou stejně statečné a ochotné obětovat se pro druhé. Malíř Alleycar a bard Marigold by si mohli podat ruce. Oba rádi vtipkují a také mají velký zájem o ženy, někdy až příliš velký. Těžko říci, který z nich je větší sukničkář…

Ohledně přebalu knihy jsem byla trochu zklamaná. Dračí muž Garken a nahá žena Rachi, kteří se objímají, nejsou ani hlavními hrdiny knihy. Objeví se pouze na několika stránkách a s hlavním příběhem nemají nic společného. Takže nebylo nutné je na přebal dávat, spíše by se zde hodil někdo z hlavních hrdinů.

Problém, na který jsem při čtení narazila, byla výslovnost některých jmen. Takový Seaghatan a Vaes mi dávali ze začátku dost zabrat, než jsem si vymyslela vlastní výslovnost, jelikož v knize nebylo nikde k nalezení, jak se mají jména a názvy správně vyslovovat. Takže pokud nejste zkušený lingvista, mohl by to být problém i pro vás.

Avšak abych nebyla příliš skeptická, musím kladně ohodnotit jak děj, tak postavy knihy. Dílo je velmi čtivé, přehledné a dokonce i místy vtipné, a to hlavně díky milovníku žen, Alleycarovi, kterého si zajisté mnozí z vás zamilují. Dámám se kniha bude jistě líbit, jelikož všechny mužské postavy jsou popsány jako mladí, krásní a stateční muži. Avšak v příběhu se objevují i ženské hrdinky. Například Satarel, princezna sarimská, která cestuje v přestrojení za chlapce, aby mohla být na blízku svému bratru Seaghatanovi a pomoci mu. Avšak mužům se bude více líbit Talja, koketní víla, která si nenechá ujít šanci jakkoliv poškádlit čaroděje Ianna, a on si to samozřejmě nenechá líbit.

Nejvíce musím autorce pochválit postavy nevidomých dětí, které byly využity Cizincem, aby páchaly zlo. Do některé vesnice či města přišlo dítě se šátkem přes oči, a magickými schopnostmi zapalovalo vše, co mu přišlo do cesty. A jelikož bylo tak mocné, nedalo se nijak zastavit, a to dokonce ani armádou. Jedinou nadějí byl čaroděj.

A co, že je vlastně Algar Tarch zač? Je to nějaká věc či cizí pojem? To se dozvíte po přečtení tohoto díla.

Vydal: Straky na vrbě; 2014
Autorka: Karolína Francová