Kresley Cole je úspěšná americká autorka, zaměřující se na historické romány a paranormální romance. V říši Lorů patří k její nejúspěšnější volné sérii a zavádí čtenáře do světa upírů, valkýr, čarodějnic, Lykajů, fúrií a dalších nadpřirozených bytostí, které se nepoznaně pohybují mezi lidmi.

Valkýra Kaderin Odměřená žije pro zabíjení upírů a vítězství v Kvapíku (krutá verze závodu pro nesmrtelné). Před tisícem let dala druhou šanci upírovi a on potom zabil její pokrevní sestry. Sice se pak pomstila, ale život sestrám už nevrátila. Udělala by cokoliv, aby mohla svou chybu napravit. A nyní má šanci. Hlavní cena v soutěži je Thraneův klíč, který vlastníkovi umožňuje cestovat v čase. Kaderin se potřebuje soustředit na protivníky a ne na upíra Sebastiana Wrotha, který jí vstoupil do života a tvrdí, že je jeho nevěsta. Bohužel způsobuje, že její chladné srdce roztává a něco takové si momentálně nemůže dovolit.

.

Záhadná Kaderin patří k nejproduktivnějším vražedkyním svého valkýřího klanu a nesnáší, když se ji někdo snaží chránit. Sebastian má vůči této na první pohled křehké bytůstce velice ochranitelské pudy, a to pro něj nevěstí nic dobrého. Kaderin odmítá upírovu pomoc a rozhodně netouží po tom, aby hlavní cenu vyhrál on.

Sebastiana násilím proměnil v upíra jeho bratr, který se nemohl dívat na to, jak umírá. Sebastian proklíná svou existenci a tři staletí živoří na opuštěném hradě. Touží po smrti, ale to se změní v okamžiku, kdy poznává svou nevěstu Kaderin. Jejich seznámení probíhá poněkud netradičně – ona přichází na hrad, aby ho zabila, jenže to nedokáže. Když zjišťuje, jaký na ni má upír vliv, rozhodne se od něj držet co nejdál. Sebastian se stranil lidí i Lorů a nyní se snaží pochytit co nejvíc informací, aby se zorientoval v současném světě. Inteligentní upír je natolik pohlcen snahou dokázat Kaderin, že je jí hoden, že dokáže nemožné – přemístí se za konkrétní osobou, a tak se objevuje na utajeném prestižním závodě a zjišťuje, že bytosti z bájí a pohádek opravdu existují.

.

Příběh je vyprávěn ve třetí osobě z pohledu Kaderin a Sebastiana. Děj se odehrává snad ve všech koutech světa počínaje New Orleans, Estonskem, Anglií, Ruskem, Maďarskem, Kongem, Argentinou nebo Antarktidou. Autorka čtenáři připomíná události z předchozího dílu Hlad jako žádný jiný včetně postav Emmaline a jejího šíleného Lykaje nebo Nikolaje Wrotha s jeho ženou Myst Toužebnou. Dozvídáme se něco málo o osudu dalších protagonistů, mezi nimiž je jasnovidka Nïx Potřeštěná nebo Regina Zářivá, což autorce připravuje půdu do budoucna.

Kresley Cole čtenáři připomíná rozdíl mezi vražedným upírem a Zdržencem nebo domluvu valkýr s duchy střežícími Val Hall. Vědecky založené publikum si přijde na své při debatách spojených s cestováním v čase. Stručné popisy okolí se střídají s myšlenkami a dialogy v dobře vyvážené míře. Autorka vysvětluje nadpřirozené události srozumitelně, ale totéž neplatí o popisech tvorů, u nichž bych ocenila větší cit pro detail. Stejně jako v případě prvního dílu, i tentokrát se jedná o samostatný příběh plný erotických scén, akce a napětí. Dramatické scény jsou na denním pořádku, ať už se jedná o nevšední chování drsných valkýr, snahu přežít nebo rodinné shledání.

Zabít, nebo milovat je svižná paranormální romance založená na rivalitě mezi soupeři a fanatické snaze vyhrát závod. Sebastian získává úhlavního nepřítele Bowena, ale záležitost mezi upírem a Lykajem zůstává nevyřešená. Nakladatelství Baronet plánuje vydání třetího dílu s názvem Závod o život v březnu 2013 v čele s Bowenem, a já doufám, že se tento smutný a vzteklý Lykaj náležitě předvede. Román doporučuji příznivcům série Svět nočních lovců, Bratrstva černé dýky nebo Půlnoční rasy.

.

Nakladatel: Baronet; 2012
Autor: Cole, Kresley