X-Hawk: Zpěv lamie

Jan Hlávka

Tak je tu už druhý díl protisérie k Agentu JFK, tzv. pohled z druhé strany. Tentokrát poteče krve, a nejenom jí, mnohem více než v úvodním díle, jestli to však stačí, posuďte sami.

Jan Hlávka není žádný nováček v sérii JFK a jeho příspěvky patří k tomu lepšímu v ní. Nyní se jako druhý pouští i do nově načaté série X-Hawk. Je téměř jisté, že Toma Fenyho a jeho nadmíru chytrého, telepaticky mluvícího kocoura Matesa si oblíbíte. Avšak toto plus je bohužel zároveň i mínus. Bude dost záležet z jaké strany a s jakým očekáváním ke knížce přistoupíte.

Místo agentů drsňáků – JFK či Vincent Vega – má všechno na starosti obyčejný agent Tom Feny a jeho trochu neobyčejný, telepaticky komunikující kocour Mates. Už při příchodu Tom zjišťuje, že kromě svého úkolu se budu muset potýkat i s místní podivnými pravidly, které nastavil plukovník Gilanni. Vše je však přerušeno příchodem něčeho, co sem v žádném případě nepatří – lamie, jejíž jediným cílem je zničit základnu agentury.

Tom Feny nevyniká jen jako sympaťák, ale pro čtenáře se stává přitažlivější i svou přirozeností. Koho už tak trochu omrzel conan Kovář a jeho nepřemožitelnost, bude potěšen, protože Tom je sice agent Průzkumné divize, ale jinak zcela obyčejný člověk, který odhaluje svůj strach a nedokáže často zakrýt své pochyby. Nadto místo bouchačky dává přednost slovu, což u Agentury dost překvapí.

Ani kocour Mates za svým „pánečkem“ nezaostává a svým, jak jinak, kočičím myšlením a také telepatickým ovládáním se s

tará o slušnou část zábavy. Ta je ještě znásobena situacemi, kdy Feny telepaticky ptajícímu se Matesovi musí odpovídat obyčejně slovně. Jistě si dokážete představit, co to znamená, když jsou v blízkosti další lidé, nic netušící o kocourových schopnostech, navíc třeba ne ve zrovna dobré náladě a Feny se jim opovažuje „drze odpovídat“:)

Do třetice, ani třetí hlavní „postava“ – lamie – není ničím nudným. Ani být nemůže, pokud má důstojně zastupovat X-Hawkovu stranu. Ona je tím pravým strojem na zabíjení, tím chaosem, tím neznámým strachem, po němž lze vidět pouze spoušť, protože málokdo, kdo ji uvidí na vlastní oči, může o tom ještě vyprávět. Jenže má vady na kráse. Její chování vyhlížející jako bezohledné jdu si za svým, kdo mi stojí v cestě, toho smetu, na konci knihy naráží na nepřekonatelnou bariéru – která je tvořena čím?

Předcházející nemilosrdné vraždy ani armagedon rozpoutaný ve městě nemohou ve výsledku soupeřit s ne úplně pochopitelným jednáním lamie a utvořit tak z ní bezcitné zlo, očekávané od X-Hawka. I když teče více krve než v prvním díle, závěr všechno stírá.

Již v tom, že v knize první roli hraje Tom a až pak o něco menší, druhou, hraje lamie, není něco dobře. Přece od série X-Hawk očekáváme zejména pohled z druhé strany, jak může být hlavní postavou někdo z agentury? Když bych to srovnal, myslím, že té druhé – X-Hawkovské strany – je tam asi tolik, jako v díle Stíny Camelotu Agenta JFK, nevidím tedy důvod, proč kniha nemohla být zařazena tam.

Bude hodně záležet, jak jsem zmiňoval, jestli se pro vás dobře vyvedené postavy stanou tím základním kamenem tohoto dílu, což nemusí být nijak nepravděpodobné. Mají na to. Pokud však chcete pořádně temný, neveselý příběh, nedočkáte se a postavy na tom nezmění nic.

Spoutané emoce

Mikropovídka od Libora Machal na závěr nasazuje korunku předešlému příběhu, co se týče stylu. Přestože je nám představen záporák každým coulem, který má na svědomí nemoc zabíjející miliony po celém světě, nakonec ani on nedokáže odolat svému svědomí a poddá se.

Na jednu stranu můžeme být rádi, že „dobro“ stále vítězí nad „zlem“, ale na stranu druhou, kdo by chtěl o tomto číst v sérii, která chce být temnou? Na pořádného záporného hrdinu bez skrupulí, který nebude mít slitování s nikým!, a který svůj cíl opravdu odkrouhne, musíme dosud čekat.

Hodnocení: 50/(60) %

Zařazení: 2. díl série X-Hawk
Dílo:  X-Hawk: Zpěv lamie, Spoutané emoce