Předem jedno malé upozornění. Dřív než sáhnete po této knize, ujistěte se, že máte dost jídla i pití, v práci že vzali na vědomí vaší dovolenku a partner je na nejbližších 24 hodin uspokojen. Jakmile totiž váš zrak spočine na prvních stranách, čas a prostor začátku 21. století se ztratí v nenávratnu a vy se ocitnete….

V době bronzové v povodí Dunaje, toho času známé jako Istros. Život zde není jednoduchý. Kmenové války, o kterých už nikdo neví, proč začaly, loupeživé bandy přepadající obchodní karavany, temní polobohové a jejich krvelační vzývatelé. Do hlavního hradiště kmene Sokolů přijíždí princ Podarkés, právoplatný dědic trojského trůnu, který hledá poklad, jímž by vykoupil své město ze špinavých pracek Herakla. Ale roční zásilka jantaru, která má být tím výkupným, je uloupena nepřátelským kmenem Vlků. Podarkés a Sokol, moudrý vládce Sokolů, se vydávají na výpravu za získáním kradeného zboží zpět. Cestou potkávají Asterióse, válečníka z jihu s temnou minulostí, jemuž přepadená karavana patřila, a Sýkorku, mladou vědmu, schopnou komunikovat s Bohyní matkou. Výprava se začne komplikovat, když jim cestu zkříží černá loď Argó, plná slavných řeckých argonautů. Jak ale zjišťujeme, nejedná se ani tak o nebojácné reky, jako o vyvrhele, vrahy a vzývatele černé magie. Co se ze začátku jevilo jen jako další přetahovaná mezi znesvářenými kmeny, se náhle stává bojem na život a na smrt. A ztráta života nemusí být tím nejhorším, co může bojovníka potkat. A aby to nebylo jednoduché, o slovo se přihlásí minulost, chtivá otevřít staré rány.

Přestože bychom mohli o originalitě příběhu dlouze diskutovat (a těžko bychom došli kladné odpovědi), není to jedinečnost zápletky, která vás chytne za pačesy a nenechá vás vydechnout, dokud se v dálce nezačne ztrácet bachratý obrys prchajícího Arga. Je to lehkost, s jakou je příběh vyprávěn. Je to v postavách, s nimiž budete dýchat do poslední chvíle. Je to svět, který vás spolkne jak malinu a jehož vnitřnosti nebudete chtít opustit.

Autor začíná vyprávění několika liniemi, které se k sobě blíží, aby pak ladně, bez jakýchkoli zádrhelů do sebe vtekly, jako vtékají přítoky do velkého Istru. Díky tomu působí rozjezd knihy trochu těžkopádnějším dojmem, ale toho si díky rychlému spádu dalších událostí ani nevšimnete.

Postavy jsou detailně vykreslené, chovají se logicky, adekvátně své nátuře a zkušenostem. Takovéto zvládnutí postav z různých kultur jen dokazuje Červenákovo spisovatelské umění.

Atmosféra je už jen dokonalou pověstnou třešničkou, která má však funkci polevy, tmelící vše dosud řečené do jednoho celku. Obzvláště pak v těchto mlhavých dnech se vám po přečtení knihy lehce může stát, že budete pátrat po sloupu kouře nad městským parkem, značícím osadu uctívačů temného Černoplaza, nebo stát na mostě a čekat, jestli se z mlhy vyloupne loď s černými plachtami.

Výborně psaná historická fantasy, která zaujme nejen zasazením děje do našich krajů, ale i zakomponováním řeckých mýtů způsobem, který vyvolává klasickou otázku, zda je opravdu historie psaná vítězi.Knihu mohu doporučit všem, kteří mají rádi i v odpočinkové literatuře kus dobrého jazykového umění. Pro ty, co nedají dopustit na Eduarda Štorcha, je tato kniha doslova povinností.

Hodnocení: 80%
Dílo: Sekera z bronzu, rouno ze zlata
Autor: Juraj Červenák