Temné Kingovo alter ego Richard Bachman vždy Stephenu Kingovi sloužilo k publikování „tak trochu“ jiných knih, než na jaké jsme od mistra zvyklí. Nejen, že se tak autor zbavoval těsné oprátky hororu, ale i fantastické prvky jsou v jeho díle upozaděny, pokud už tedy vyloženě neabsentují. Tedy alespoň do té doby než zvídaví novináři zveřejnili, že Bachman a King jsou jedna a tatáž osoba. V Běžícím Muži se (u Kinga zcela výjimečně) dostáváme do budoucnosti, konkrétně do Spojených států roku 2025. Přestože kniha byla napsána již v roce 1982, není obraz budoucnosti nijak neuvěřitelný ani v dnešní době, což je trochu děsivé. Ekonomická krize, lidé živořící bez práce na okrajích velkých měst, zcela znečištěné životní prostředí a v neposlední řadě globální dominance televizních kanálů produkujících reality show daleko za hranicemi vkusu. No není vám to povědomé?

Pravda, reality show v Kingově podání je mírně drsnější, ale když srovnáte televizní vysílání před dvaceti lety s tím dnešním, není idea smrti v přímém přenosu až tak neuvěřitelná. Pořad Běžící muž, jehož hlavní hrdina Ben Richards je ústředním protagonistou, vypráví totiž právě o tom – o lovu na člověka. Pravidla soutěže jsou jednoduchá: Ben dostane jeden den náskoku, poté se po jeho stopě vydá skupina lovců. Za každou započatou hodinu lovu se Benově manželce připíše na účet nezanedbatelná částka v dolarech. Jedinou podmínkou, kterou musí „kořist“ respektovat, je každý den poštou odeslat krátký natočený materiál.

Filmoví fanoušci si možná vzpomenou na knihou inspirovaný snímek z roku 1987 s Arnie Schwarzeneggerem v hlavní roli, ale udělali by nejlépe, kdyby na něj zase rychle zapomněli. Ne, že by byl až tak špatný (zde plně platí pořekadlo „je tak blbý, až je dobrý“), ale samotná kniha je úplně o něčem jiném. Zatímco ve filmu jde spíše o více či méně nápaditou likvidaci nekonečného přílivu „špatňáků“, kniha se zabývá spíše psychologickým rozpoložením hlavního hrdiny a jako taková je mnohem více temná a depresivní. Boj nejen proti lovcům, ale v podstatě proti celému systému nabízí spoustu paralel se současným světem a nesmlouvavě kritizuje neduhy současné společnosti. Pokud ale tyto odkazy hledat nechcete, nevadí.  Dá se totiž číst i jen jako strhující napsaný krátký příběh se skvělým koncem.

Kniha je opravdu velice krátká a přibližně 200 stránek uteče jak voda, což při ceně 250 Kč asi není zrovna ideální. Na polici vedle klasických tlustých kingovek vypadá poněkud podvyživeně :-). To je asi ale tak jediná výtka, jakou vůči Běhu o život můžu říct. I redakční práce je odvedená na výbornou, včetně pěkného přebalu.

Knihu tedy jednoznačně doporučuji a to nejen skalním Kingovým fanouškům, ale naopak i jeho odpůrcům. Je totiž jasným důkazem, že se jedná o zcela mimořádného, všestranného spisovatele, nikoli pásově tvořícího pisálka laciných hororů, jak mu bývá často nespravedlivě vytýkáno.

• BETA
  • Originální název: Running Man
  • Překlad: Ivan Němeček