Když se středoškolačka Cassie vypravila na dovolenou do Nové Anglie, byla z toho pořádně otrávená – a to ještě netušila, že tam bude muset zůstat. New Salem ale není tak obyčejné město, jak by se zdálo. Ovládá je skupina mocných čarodějek a čarodějů, jež si říká Kruh. Cassie je šokována, než zjistí, že má schopnosti, kterými do Kruhu patří. A než mezi těmito výjimečnými teenagery najde svoji lásku…

Lisa Jane Smith se psaním pro dospívající zabývá od začátku devadesátých let minulého století. Její romány jsou obvykle kombinací klasické dívčí četby s fantasy prvky. Já vím, až trapně to připomíná Stmívání, ale notno dodat, že Smithová svoje dílo vydala o více než deset let dříve než Stephenie Meyerová. A jaké má její publikace kvality?

No, začal bych asi tím, že to není tak úplně knížka – ne z mého pohledu. Já vidím Tajný kruh spíše jako paperback, který jiné ambice než zpestřit patnáctileté slečně cestu vlakem nemá. Brát jej jako plnohodnotný román se mi momentálně příčí. Je ovšem nutné dodat, že se jedná „pouze“ o první díl trilogie, a ty to nemají nikdy lehké.

Na druhou stranu, autorka se určitě nemusela bát pracovat trochu složitěji a obsáhleji. 230 stran ve formátu A5 středně velkým písmem, to zkrátka není prostor, na kterém by se dala přesvědčivě rozjet pořádná fantasy sága. V nejlepším se zkrátka přestane, což je možná dobrý způsob řešení pivních mejdanů, ale v literatuře bych jej nedoporučoval. Myslím, že takto krátký rozsah je až v kontrastu s řemeslně slušnou autorčinou prací – k vyšší kvalitě chybí „jen“ pořádná myšlenková i dějová hloubka, která by knihu rozšířila a dodala jí nový rozměr.

Vyprávění samotné je totiž zábavné a i když nejste zrovna puberťačka, dokážete ocenit jeho plynulost. Než se rozkoukáte, Cassie už má své nejlepší přátele, nejhorší nepřátele a pokukuje po členství v Klubu. Mimochodem, postavičky jsou přesně takové, jaké od „teenlovestory“ čekáte – charismatický a tajemný sameček, zdánlivě obyčejná, ale ve skutečnosti mravně i fyzicky dokonalá hlavní hrdinka, zlá mrcha, která se nejspíš snaží všem jen zkazit život (a přebrat partnery, samozřejmě!). Trošku klišé, ale řekl bych, že s tím musí člověk u takového druhu literatury počítat.

Z prvního Tajného kruhu mám silně rozpačitý dojem. Fajn, na ukrácení dobré chvíle stačí, ale že bych mu nějak extra věřil, co se týče proražení na literárním poli… Své čtenáře (nebo spíše čtenářky) si určitě najde, ale pokud nejste zrovna blázni do Stmívání a variací na ně, nejspíš pro vás Tajný kruh nebude ideální volba. Šanci mu ale samozřejmě dát můžete, třeba vás příjemně překvapí.