Peklem duní válečné bubny. Blíží se Filipojakubská noc a ta vždycky znamená jen jedno – armáda démonů provětrá andělské perutě a zjistí, jak moc to Nebe myslí s obranou světa (a duší smrtelníků) vážně. Takhle to koneckonců bylo pokaždé za poslední dvě století… Ale pohlaváři obou stran cítí, že se věci změnily. Obvyklé ďábelské úskoky a brnění ukutá vírou tentokrát nebudou stačit, aby zastavily blížící se apokalypsu…

Loni touto dobou jsem s mírně rozporuplnými pocity četl první díl Daemonicy a přemýšlel, jestli pomalu, ale jistě stoupající kvalitativní křivka udrží svou tendenci a nespadne až do samotného pekla fantasy literatury. A jak to dopadlo?

Nebudu vás dlouho napínat na hřeby a bez mučení vyklopím, jak moc mě toto pokračování pobavilo. Autor nastolil diktaturu pořádně hutného děje, opepřeného humorem. A tentokrát nás nečekají žádné „rádobyvtípky“, které se objevovaly v prvním dílu. Naopak, můžete se těšit na pořádnou porci sarkasmu a popkulturních narážek, jež by svou rázností utloukly i samotného Lucifera.

Co se týká příběhu, něco jsem již naznačil na začátku. Pro úplnost dodám, že hlavním hrdinou je opět mix ďáblice Lilien, anděla Kariela a znuděného mága-amatéra Arnošta Hovězího, kteří se v jednom těle snaží pomoct Nebi, ale také (nebo možná především) nezešílet. Setkáme se i s celou řadou dalších postav, ať již se jedná o pekelná arciknížata, bojující spolu o moc, nejednotné nebeské velitele nebo lidské mágy, jež se snaží v konfliktu dobra a zla převážit misky vah na jednu nebo druhou stranu.

To vše se odehrává v několika světech, a to jak reálně existujících, tak přecházejících do abstrakce a bizarnosti. Skvělým osvěžením je pořádná akce, jak ji známe z předchozího dílu. Drápy démonů, plamenné andělské meče, rachot lidských zbraní s posvěcenými střelami, to vše kniha nabízí.

Daemonica povýšila také, co se týče myšlenkové hloubky. Autor vtipným způsobem ukazuje, že dobro a zlo nejsou černobílé, že pravidla jsou ohýbatelná a na každou věc se dá dívat z různých úhlů pohledu. Je paradoxní a zároveň přesvědčivé, že tyto myšlenky vnímáme jak v pasážích odehrávajících se v Pekle, tak v na první pohled čistém a nezkaženém Nebi.

Moje hodnocení druhé Daemonicy je více než kladné. Za své těžce vydělané peníze dostanete pořádnou porci hovězího (respektive Hovězího), které nasytí i nejhladovějšího čtenáře. Teď už nezbývá než se těšit na další nášup v podobě třetího dílu, který snad vyjde co nejdříve. Přistup, Satane!

Autor: Martin D. Antonín

Nakladatelství: Straky na vrbě

Rok vydání: 2011