Pohled do alternativní reality prostřednictvím pracovníka Spojených národů, který v ní žije. V rámci jednoho svého úkolu sesbíral obdivuhodné množství dat od nejrůznějších lidí, kteří se války zúčastnili. A pak na pokyn šéfové se musel smířit se seškrtáním všeho, co obsahovalo lidský faktor. Nikdo mu ale nebránil sestavit z těch pasáží knihu… A tu zde čtenář dostává do ruky.

Odkud přišly Zombie
Vzhledem k horrorovému stylu díla nečekejte, že byste se skutečně něco dozvěděli. V tomto směru připomíná Světová válka Z mozkožroutské filmy typu REC. Zombie kam se podíváš, ale jen minimální náznaky, kde se vzaly. Jediné, co se dozvídáme je, že to začalo v Číně, což není nijak překvapivé, protože jde o knihu amerického autora a dá se tedy očekávat, že je primárně určena americké populaci.

Celkové podání je ale poměrně nestandardní. Jak napovídá název a také první odstavec této recenze, jedná se o zpětné vyprávění mnoha různých osob. Oproti ději v přítomném čase měl tedy autor mnohem více práce s atmosférou. Těžko se člověk bojí o hrdiny, o kterých už ví, že přežili. Zvládl to v rámci možností – bát se nebudete, nudit většinou také ne. Vnucuje se zde otázka, proč si Max Brooks zvolil právě tuto formu.

Odpověď je ale jednoduchá. Při vytyčeném cíli, tedy zachytit v kostce celou mnohaletou válku, se daly udělat jen dvě věci, vynechat ono „v kostce“ a napsat celou ságu, přičemž její případná úspěšnost je značně diskutabilní, nebo napsat Světovou válku Z.

Hrdinové?
Tak ti tu jsou i nejsou. Ve smyslu literárním spíše ne než ano. Každá postava má pro sebe jen X stránek a málokdy zná ty ostatní. Sotva se čtenář začne ztotožňovat s jednou, už čte o jiné. Když se v závěru někdo dostane ke slovu podruhé, s námahou vzpomínáte, kdo to vůbec je. Ústřední je pouze postava posluchače – tedy onoho pracovníka Spojených národů, který vede všechna ta interview. A ten je velmi neutrální.

Smrt a mozky pro všechny!
Zde se konečně dostáváme k tomu, o čem celá Světová válka Z je – k zabíjení. Zombie žerou lidi, lidi možná taky žerou lidi, lidi likvidují zombie… Sto tisíc způsobů jak se nechat/nenechat oddělat a jak zničit zombii mozek. A máme to hned definováno, snadno, rychle a úsporně. Možno k tomu dále dodat, že se objevuje příležitostný chvalozpěv na americkou armádu, americké občany, amerického prezidenta a jiné americké… Nedá se však popřít, že se tak děje méně nápadně než ve filmech. USA vlastně dost dlouho prohrává (prohrávají všechny státy) a váleční hrdinové si následně stěžují na zkostnatělost a konzervatizmus předválečné armády. Ve výsledku jsou to ale právě Spojené státy, kdo se postará o sebe a ještě mu zbude dost sil (a zájmu) starat se o ostatní. Lépe je na tom sice Kuba, ale Amerika je vnímána jako vítěz.

Shrnutí
Pravda, Světová válka Z zdaleka neřeší jen to, co se dělo v Americe, je zde zajímavě pojato dění v Rusku, pak dobrý nápad ohledně toho, kdo jako první použil jaderné zbraně a nakonec to, co se stalo se Severní Koreou, přímo otevírá prostor pro další knihu nebo povídku. Je tu viditelná snaha nevystavovat USA jako dokonalou zemi bez kazu. Ale to americké ego tam stejně září a září… Navíc je kniha velmi specifická svou formou a o zombie nevysvětluje prakticky nic, prostě tam jsou a žerou. Oproti tomu ale kniha není napsaná špatně a není náročné ji číst. Doporučit tedy lze odvážnému čtenáři, který má rád experimenty, dále pak těm, kteří mají rádi zombie a nějaké to střílení. Ti, kteří od knihy očekávají vysvětlení nebo velká odhalení, by si měli vybrat raději jiné dílo.

Autor: Max Brooks
Nakladatelství: Zoner Press
Rok vydání: 2011