Harold je mistr zloděj, nejlepší ve svém oboru. Není divu, že se dostane do hledáčku samotného krále, který si ho najme na úkol, ve kterém může uspět snad jedině on. A že to není lehký úkol, o tom se skutečně přesvědčíme.

Děj první knihy ze série nás zavede do světa s názvem Siala. Jako každý jiný svět, má i tento svá krásná místa, ale i ta temná. Krajina s rozsetými vesničkami, městečky a velkoměsty. Mezi nimi divoké hvozdy, rozverné říčky, potoky a klikatící se cesty. Je to místo, kde spolu žijí lidé, elfové, zlobři,  goblini, gnómové a trpaslíci. Nečekejte však, že vzhled jednotlivých ras odpovídá světu Tolkiena, zde rozhodně platí jiná pravidla.

Ve vzduchu jde cítit blížící se válka a s ní přicházejcí Temnota. Obávaný mocný kouzelník, kterému ze strachu neřeknou jinak než Bezejmenný, buduje armádu, se kterou chce dobít všechny království, a jediné, co mu v tom zatím brání, je Duhový roh. Nejmocnější artefakt vyrobený za pomoci staré magie nyní však slábne. Aby se mohl roh opět magicky nabít, musí se pro něj vydat Harold Stín s družinou a donést ho Arcimágům.

Už od prvních stránek se doslova utopíme v napětí a akci. Tempo od začátku až do konce nepoklesne a čtenář uchvácený dějem otáčí list za listem a hltá jedno slovo za druhým.

Čím dále jsem byl v ději, tím těžší bylo pro mne knihu odložit byť jen na krátký moment. Text tak čtivý si vás dokonale podmaní a neskončí to dříve než na poslední straně.

Hlavní postava zloděj Harold rozhodně není kladný hrdina, i když nakonec příjme ne zcela dobrovolně úkol, který ovlivní život na celém světě. Jeho družina složená z jednotky elitních bojovníků z nejlepší vojenské pevnosti v království, elfské princezny a prince a samozřejmě nesmíme opomenout ani úžasného dvorního šaška, který se s nimi účastní této velkolepé výpravy. Podivnost této skupiny pak podtrhává její složení.

Kromě lidí a jejich spojenců elfů je tam i trpaslík a gnóm.  I přes to, že jsou z ras, které se vzájemně nesnáší, jsou to víc než dobří přátelé, kteří se sice neustále hádají kvůli prkotinám, ale i tak by jeden pro druhého obětoval život. Poslední rasa v družině je drobný goblin, šašek.

Charaktery jednotlivých postav jsou tak dobře propracované a uvěřitelné, až chvílemi žijete s nimi jejich dobrodružství. Slabším místem je pak bohužel klišé typických záporáků a jejich cílů. Opět jde o pomstu a dobití celého světa se slovy, že ho udělají lepším místem, což jim už od prvních řádků prostě nevěříte.  A když vezmu dílo jako celek, je to jediné slabé místo, které zakryl ten úžasný děj, to napětí.

Tulák ve stínech je první knihou z pera nadějného, mladého ruského spisovatele Alexeje Pechova, která byla přeložena do češtiny a rozhodně není poslední.

Závěrem bych chtěl vyjádřit jen své nadšení z této knihy, která i přes to, že je plná tradičních fantasy prvků, je neotřelá, plná dobrodružství a srdečného humoru. Vždy jsem se velice rád odpoutal z tohoto černobílého reálného světa a vydal se tak vstříc velké výpravě. Doslova jsem se vžil do Harolda, oblíbil si spoustu postav a skoro s nimi žil. Těch několik hodit strávených nad touto knihou mi velice zvedlo náladu a přidalo chuť do dalších knih tohoto žánru. Snad ani nemusím říkat, jak moc se těším na další díl, který snad brzy vyjde.