Tři roky poté, co byla pohřbena a oplakána rodinou a přáteli, se probouzí k „životu“. Je uvedena do světa magie a ďábelských stvoření. Alex musí zapomenout na svůj předchozí život, aby mohla zaujmout pozici neohrožené bojovnice se silami temnot. Podle dávného Proroctví je právě ona jedinou vyvolenou, Spasitelkou, která má rozhodnout odvěkou bitvu mezi dobrem a zlem… Tolik z oficiální anotace. Zní to lákavě? Pojďme se podívat, co se pod tím skrývá.

Alexandrina Avitalová aneb nemrtvá sexbomba
Za života rozmazlená Barbie, v jejíž minulosti je určitý rozpor mezi dívkou, které umřela matka a která pak dlouhé roky vysedávala den co den na hřbitově a školní hvězdou, které záleželo hlavně na tom, jestli jsou její šatičky dost drahé. Po smrti pár let studená mrtvola, pak Spasitelka na útěku a nakonec významná členka skupiny lovců.
V devatenácti či potažmo dvaadvaceti trpí Alex pubertou zastydlou v raném stádiu. Mluví a chová se jako dvanáctiletá a také má obdobné představy o hrdosti, respektu, zodpovědnosti a o životě vůbec. Nezapomíná zdůrazňovat jaká je samolibá sebestředná a vychytralá potvora (celý příběh je vyprávěn skrze její postavu), přitom se akorát chová nevyzrále. Jinak je vcelku nemastná neslaná, Adam-Troy Castro stvořil v podobě vyšetřovatelky Andrey Cortové drsnější děvče.

Ach, ti muži
Píšete-li knihu o lovcích, je jasné, že alespoň jeden opravdu pěkný tam bude. Pochopte, ti chlapi zabíjí nestvůry, co se slezly do tohoto světa snad ze všech koutů pekla, musí na to mít figuru. To samo zvyšuje optickou atraktivitu. A jeden by se mohl povést se vším všudy, obličej oči a oválné nehty, nebo co už se tak od pořádného alfa samce očekává. Ale aby byli všichni do jednoho krásní a přitažliví? Není nutné je jednotlivě popisovat, protože beztak všichni splývají dohromady nejen vzhledem, ale i charakterem. V odstínech života se to jen hemží mužnými rysy a vypracovanými hrudníky. Navíc hned tři muži (dobrá… čtyři) touží po Alex. A jelikož ta je sice stále mrtvá, ale už zdaleka ne tak chladná, množství stránek se zaobírá jejími starostmi, jaké by to bylo skočit s tím kterým z nich do postele. Ale zamilovaná je samozřejmě jen do jednoho a žádný jiný ji nemůže svést. Byť měla jednou namále. Přesto… kdyby si to s nimi byla rozdala (ideálně se všemi na jednou a na hromadě pobitých démonů), úroveň díla by tím jednoznačně stoupla. Autorka by tak dala alespoň jasně a bez zakrývání najevo, čím kniha ve skutečnosti je – soupisem sexuálních fantazií.

Prostředí
Lokalizace Odstíny života sráží ještě o stupínek níž. Los Angles? Kolik temných městských fantasy na téma „lovci v nekonečné válce proti věčnému zlu“ je situováno do Ameriky? Mnoho. A zdařilejších… Dokonce i V Temnotě od Rob Thurman se drží ve vyšší lize. Adams mohla knihu pozvednout alespoň zajímavým a neokoukaným či neočteným městem. Jsou-li naše města malá, mohla to zkusit u západních sousedů nebo ještě lépe na východě. Parta lovců z Bukureště by mohla mít něco do sebe. Los Angles je ohranější, troufnout si tam s tisíckrát propranými motivy je neuvážené.

Příběh, který se cestou ztratil
Zajímavý námět nechtěného zmrtvýchvstání je udusán pod stádem myšlenek na sex, především tedy na sex s Gabem, Alexiným vyvoleným. Boj s ďáblem se odkládá na neurčito a větší část knihy se točí kolem nahánění jakéhosi vlkodlaka. Ještě větší část popisuje vztahy mezi Alex a jednotlivými lovci a její hádky s Gabem a bohem Wiliamem. Kromě honu na chlupáče se téměř nic nevysvětluje. Události často zůstávají nedomyšlené a nedotažené. Příběh vrcholí vyvrcholením, které ani není řádně popsáno a zůstává tak otevřený, jak jen to je možné.

Shrnutí
Pokud se dočkáme dalšího dílu, nezbývá než doufat, že již bude obsahově plnější a ruka autorky vypsanější. Zatím to nestojí za nic, ale jistý nádech humoru, který se asi na čtyřech místech v knize vydařil, napovídá, že s větším cvikem a fantazií by Lusy Adams časem mohla napsat něco, co nebude úsměvné ale vtipné. Ostatně první pokus je první pokus. Každý musí nějak začít. Začínali takto i jiní, jen jim to často nikdo nevydal.

Autor: Lusy Adams
Nakladatelství: XYZ
Rok vydání: 2011