OldHeap City je místo, kde můžete potkat kohokoli. Ať už to budou živé plyšové hračky, Sherlock Holmes, želvy Ninja nebo snad i upíři. Nic to však nemění na tom, že pokud se nedokážete dobře ohánět a nedodržujete určitá pravidla, nepřežijete.

A v takové situaci se setkáváme i se soukromým detektivem M. M. Dexterem, který je jednou z Figur v tomto městě. Figura nemá žádného pána, není dobrá ani zlá, má pouze jedinou povinnost – přijmout každého, kdo zaplatí požadovanou částku, ať žádá cokoli. Tímto si autor tak trochu zajistil, že hrdina se bude pouštět do riskantních podniků a nebude nikdo, proti komu by nebojoval; rozdíl mezi přáteli a nepřáteli se smazává.

Sbírka obsahuje šest různě dlouhých povídek. Hned v první, Opožděné splátce, je agent Dexter na mizině, nemá jak zaplatit další splátky – podobnost s dalším Žambochovým hrdinou Baklym (taky dluží a je ochoten pro peníze vzít jakoukoli práci). Naskytne se mu ale šance a on ji drapne, přestože se nejedná o nic jednoduchého a navíc se jistě utká se Supermanem, ale zkusit to musí.

Divný klient se naopak snaží být úplně jiným soudkem. Tady již agent nemůže hrát pouze za sebe, protože musí po tři dny uchránit dvanáctiletou holčičku. Velmi záhy zjišťuje, že to vůbec není lehké, spíše nemožné, najednou mu totiž jdou po krku všichni. Kam se pohne, tam po něm střílí, vždy má někoho v patách. Vyvrcholení ve skladu hraček je zajímavé a originální.

V Noci šelem bude mít Dexter podivnou, ale krásnou klientku, která bude požadovat nalezení jejího milence. Ani v tomto případě nepůjde o rutinní případ, o čemž se však Dexter přesvědčí až postupně, stejně tak o tom, že láska dokáže zabíjet. Nevšední příběh s překvapivou pointou, avšak dle mého mínění až trochu překombinovaný a zamotaný.

Schůzka se starou známou, tento nejkratší příspěvek sbírky nás přivede do zvláštní společnosti, ve které si zatančíme ještě zvláštnější tanec, v jehož rytmu bude probíhat boj na život na smrt, jen ten nejlepší pár odejde po svých. Tak trochu mi to připomnělo povídku Sluneční kruh od Jindřicha Rohlíka (Žoldnéři fantasie 2010) – tanec, upíři. Oproti předchozí povídce působí jednotně a přímočaře, zbytečně nepřidává nic navíc.

Tvrdý džob, v předchozím vydání Špinavý kšeft, až na netypické hrdiny přináší pořádnou dávku klasické akce, se kterou to autor tak dobře umí, a pro kterou byl nejednou vyzdvihován. Připravte se, jedeme …a s nikým nemáme slitování, i když to naše svědomí možná nevydrží.

Hard Core (v předchozím vydání Do morku kostí) s banální zápletkou – sledování ženy podnikatele – taktéž donutí agenta Dextera postupně změnit názor. A že nás nenechá bez zlomených kostí je po pár stránkách víc než jasné.

Když si to shrneme. Každý se musí někdy odreagovat něčím neepickým, přízemnějším, humornějším. Spisovatel ukazuje, že i mírně absurdní příběhy mu nedělají problém a dokáže jimi čtenáře pobavit i potěšit. Pokud zrovna hledáte něco odlehčenějšího, ale zároveň se nechcete zohýbat pro brak či tápat po neznámých autorech, neváhejte. A teď navíc jistě potěší krásná nová obálka a k tomu ilustrace ke každé povídce.

Hodnocení: 65%

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable