Z kokpitu dvojplošníků, jimiž jsme spolu s Bigglesem minule létali, nyní přesedáme do obyčejných jezdeckých sedel na cestu za Artušem. Zvládne Kovář svůj úkol i v šerých artušovských legendách?

Paradoxem je, že ač agent JFK má jít pomáhat a zachraňovat, tak hned při příchodu do tohoto světa v nechtěném souboji smrtelně zraňuje prvního králova rytíře Lancelota, na jehož místě později stane. Možná se v tom i hlouběji odráží občasné Kovářovy myšlenky ve smyslu, že ne vždy máme právo zasahovat do osudu jiných světů aneb také ústřední slogan série – svůj svět si musíme zasloužit.

Proč ne? Originální a netradiční zahájení se vždycky počítá jako plus. Jenže by tomu nesmělo předcházet téměř dvacet stránek,kde už autorka začíná vybarvovat příběh. Ten příběh není špatný, spíš naopak, má atmosféru a šmrnc. Avšak hned po pár stránkách jsem téměř zapomněl, že čtu díl série JFK. Až když se tam před sirem Lancelotem otevřel tunel a mně došlo, že asi vím, kdo z něho musí nutně vyjít, jsem se zase vrátil do té správné reality. Ale přesto jsem si přál, aby to ještě nebyl on (agent John), abych aspoň ještě chvilku mohl prožívat dobrodružství rytířů kulatého stolu, bez nějaké Agentury.

Nemá to být kritika úvodu, volání po nutnosti, aby každý díl začínal podle přesných pravidel, kdy se s Kovářem setkáváme ještě v Agentuře, pak dochází k přesunu do dané reality, anebo vidíme Kováře těsně po přesunu. Ale touha prožít to bez JFK je dána zejména celkovým odsunutím agenta do pozadí a orientací na postavy artušovských legend – Artuše, Gawaina, Guinevre a Merlina. Jako čtenář jsem si říkal, co tam dělájí JFK, X-Hawk, když by to šlo bez nich? Samozřejmě po menší úpravě.

Jak název napovídá, vše se točí především okolo Camelotu. X-Hawk vtělený do dospívajícího mladíka Mordreda usilovně hledá něco na Camelotu nebo aspoň v jeho okolí. Kovář, aniž by věděl, kdo je X-Hawk anebo po čem tak pátrá, mu má v tom zabránit. Musí si tedy najít spojence, o totéž se snaží i jeho nepřítel, ale ne všichni věří někomu, kdo se dostal do královy blízkosti teprve před pár dny.

Setkává se i se starou známou – Nikitou Bernstein – stojící teď na straně Hawka. Ona se také stává v další části knihy jedním z vypravěčů, ale v první osobě. Náhlý přechod z er formy do ich formy působí až skoro rušivě, i když na druhou stranu knize dodává nový rozměr.

Přes opačné strany a protichůdné cíle Nikitě zůstává slabost pro Kováře a částečně mu pomáhá. Je jasné, že Hawkovi nic neunikne, ale ten toho využívá později, protože Kovář hraje v jeho plánech důležitou roli. Oddaluje se tak zásadní rozhodnutí Nikity, v jakém táboře by nakonec měla zůstat a může se to ještě zajímavě vyvinout. Ale stále chybí (a nemyslím si, že jenom mně), vyjma X-Hawka, drsný záporák, který se neohlíží zpátky a jedná bez servítek. Holt klaďasové a ti polodobří – ani ne dobří ani ne zlí – zatím převažují.

Dobře zpracovanou postavou je Merlin, tvůrce Camelotu a mocný čaroděj srovnávající se až s Hawkem, který jedná na základě vlastních rozhodnutí v zájmu vyšších cílů. Představuje jakousi další stranu, neovlivněnou ani Agenturou, ani X-Hawkem. V jeho osobě se odráží ideál, ke kterému Agentura chce směřovat (doufejme:)), ale k jehož úplnému naplnění má ještě daleko.

Kniha vrcholí slušným dramatickým bojem o Camelot, kterého se však agent JFK už neúčastní. Z předchozích řádků možná vyplývá, že skoro všichni jsou vlastně dobří a žádný velký nebezpečný boj nás nečeká, ale závěr nás ujistí o tom, že jsme v jinak drsném středověkém světě, kde nejeden umírá a smrt si nevybírá. Autorka nenechává postavy zbytečně umírat, ale zároveň nedělá z hlavních postav nesmrtelné hrdiny. I někteří z nich padnou. Výsledek děje se dá shrnout do dvou slov – naděje neumírá – ale ke konečnému vítězství povede dlouhá a trnitá cesta, pokud se najde.

Závěrem: u Soumraku Camelotu by čtenáři měli mít zejména na paměti, že nejde o JFK a Camelot, ale o Camelot a (pak) JFK. S tím si jako fantasy fanoušek můžete knihu poměrně dobře užít. Naopak zásadoví stoupenci agenta JFK asi úplně potěšeni nebudou, protože tady agent John hraje druhé housle, i když ne nijak špatně.

Hodnocení: 60%

Zařazení: Agent JFK 25
Dílo: Soumrak Camelotu