Originální trailer:

Upoutávky na tuto knihu možná přehánějí, ale jedno je rozhodně pravda, začíná se uříznutou rukou. S fantasy bohužel mnoho společného nemá, dotýká se žánru jen velmi okrajově, dalo by se říct, že s ním lehce koketuje. Jako detektivní román ve stylu pulp-fiction je však dílo poměrně zdařilé.

Proč pouze poměrně? Chybí zde humor. To první, co se mi vybaví, když se řekne pulp-fiction. A jistě nejen mně. Celkovým stylem ale kniha odpovídá. Na začátku je skoro konec a až poslední scény rozřeší všechny záhady, mezítím se melou tři dějové linie ze všech možných stran a jen velmi pomalu zapadají jedna do druhé. To je to nejlepší na celé nevelké knize, spletitý příběh, který vám téměř nedovolí relaxovat. Námět jako takový už tak úžasný není. Učitel na útěku se studentkou, otec se synem na cestě do nemocnice a hodné dvojče, které hledá to horší. Ani rozuzlení nakonec nepřinese takové překvapení, ale více k příběhu nemohu prozradit, protože právě to, jak do sebe jednotlivé dílky skládačky pasují, přinese čtenáři onen vytoužený literární požitek. Jenom to ještě řeknu, že zde je mnoho co do činění s ukradenými identitami, podvody a ilegalitou. Snad nějaké drogy a prakticky žádný sex.

Musím pochválit pana Chaona, že postavy stvořil uvěřitelné, pochopitelné a obyčejné. Čtete a myslíte si o Milesovi, který hledá svého bratra: „Nikdy ho nenajde. On sám je ten blázen.” A Miles záhy začne uvažovat o tom samém, zamyslí se nad tím, jak působí na všechny ty lidi, kterých se vyptává a připadá si šílený. Krásná Lucy se seznamuje se svou naivitou a touhou po penězích. Mladý Ryan, pro kterého to začíná tou rukou, zase s realitou.

Po přečtení zůstává melancholická nálada, pocit, že tomu něco chybělo a zajímavé téma k zamyšlení. Co pro nás znamená naše identita? Je opravdu tak jednoznačná a jedinečná? Jak těžké by pro někoho bylo převzít náš život? Skutečným námětem knihy totiž není pátrání po Haydenovi, dvojčeti Milese. Je to jeho přístup k lidské identitě a osobnosti. Z tohoto důvodu knihu doporučuji a to zejména těm, kteří rádi filozofují bez filozofie a velkých myslitelů jen s velkými myšlenkami. Vhodné bez rozdílu pohlaví a jiných viditelných znaků, ale není to ten typ knihy, kterou si z nudy přečtete dvakrát. Ve chvíli, kdy znáte rozuzlení příběhu, už Čekat Vaše odpověď tolik neláká. Snad i proto, že kniha je čtivá, ne však strhující. Přesto po formální stránce není co vytknout a člověk si sedne a přemýšlí, koho by mohla oslovit, komu z přátel by ji zapůjčil.

Autor: Dan Chaon

Překladatel: David Petrů

Nakladatelství: Argo