S deskovými hrami je to jako s kamarády. S některými strávíte půl života, než je definitivně odepíšete, jiné vám vydrží třeba týden, než zjistíte, že jsou otravné a nudné, a jen na ty nejlepší vzpomínáte i na smrtelné posteli. Přitom právě znovuhratelnost a nadčasovost jsou velmi ceněnými rysy deskových her. Proto jsme se rozhodli, že se podíváme na nejlepší hry minulosti a zjistíme, kolik masa z nich vyhlodal zub času. Na mušku jsme si vzali vítěze dvou prestižních ocenění – Spiel des Jahres a Golden Geek Awards.

Spiel des Jahres (dále jen SdJ) jsou jakýmisi německými Oscary mezi deskovými hrami. Vycházejí již od roku 1979, ale na takový kus historie jsme si netroufli. První oceněné počiny byly navíc často mladé generaci totálně neznámé hry. Začneme tedy roku 2006, kdy byly shodou okolností poprvé uděleni také Zlatí geekové. Ceny Golden Geek Awards (dále jen GGA) jsou udělovány možná nejznámějším serverem o deskovkách na světě – www.boardgamegeek.com. Zlatí geekové jsou modernějším, či lépe řečeno ameritrashovějším oceněním. V první části našeho pohledu do historie se zaměříme na šampiony z let 2006–2011.

Dámy a pánové, naloďte se, váš člun na cestu do středověku právě vyplouvá!

SdJ 2006

hra roku – Thurn and Taxis (v ČR Poštovní kurýr od MINDOK) – příjemná rodinná exkurze do počátků poštovních služeb v tehdejším (15. století) Německu a přilehlých zemích. Při svém uvedení hra zaujala krásným vizuálem, který dodnes nestárne. Dalším pozitivem byly náznaky dnešních oblíbených mechanismů draftování karet, sbírání sad a správy karet na ruce, díky kterým dokáže slušně pobavit i dnes. Hru u nás vydal MINDOK, většího úspěchu se ale dočkala konkurence v podobě her Ticket to Ride (vítěz SdJ 2004) a Vysoké napětí.

GGA 2006

hra roku – Caylus – jako jeden z klasických „mozkovarných“ worker-placementů Caylus stále funguje a hraje se, ale na vizuálu je bohužel vidět, že je to hra ze staré školy.  Je tedy tudíž spíš záležitostí pro hardcore fanoušky prakticky abstraktních eur, zejména těch s umísťováním dělníků.

SdJ 2007

hra roku – Zooloretto – Roztomilé sbírání sad, kde si hráči staví zoo, distribuují zvířátka do ohrádek a navzájem si škodí umísťováním nevhodných kombinací zvířátek na kamiony (protože hráč si může vždy vzít jen jeden kamion) je další evropskou klasikou a herním lovebrandem, jehož jméno zní jen o málo méně zvučně než Osadníci z Katanu. Nějakou dobu byl diskutován nový český reprint, ale zatím z něj sešlo. Oblibu Zooloretta nicméně potvrzuje množství různých variant a rozšíření. Tolik klonů už má v celém vesmíru snad jen Jango Fett.

GGA 2007

hra roku – Shogun (v ČR nevyšlo) – všechny milovníky strategií a císařského Japonska zaujala hra Shogun, která se pyšnila euroidními mechanismy a originálním systémem boje. Svoje vojáky, tedy kostičky, jste házeli do speciálně konstruované věže. Vyhrál ten, komu jich z ní vypadlo víc, ale kostičky, které ve věži zůstaly, vám zase pomohly v budoucích bitvách. Za Shogunem stál Dirk Henn (Alhambra). Hře vyšlo jedno rozšíření (Tenno’s Court). V dnešní době tvrdé konkurence Shogun celkem obstojí a do seppuky má daleko, ale, co si budeme vykládat, pulty se plní spíše jinými krabicemi.

SdJ 2008

hra roku – Keltis (v ČR Albi) – logický karetní rychlík od Reinera Knizii díru do světa neudělal, nebyl dost masový pro příležitostné hráče a dostatečně propacovaný pro ty náročné. S trochou hořkosti lze říct, že vítězství v anketě Spiel des Jahres byl vrchol jeho kariéry. Hra navazovala a bylo na ni navazováno dalšími kousky (předchůdce: Ztracená města, následovník: Ztracená města desková hra, wut?), ale to spíše přičítáme zálibě jejího autora v postupném ladění jednoho herního mechanismu.

GGA 2008

hra roku – Agricola (v ČR MINDOK) – splněný sen všech farmářů a především eurohráčů. Žádná jiná hra neudělala pro mechanismus umisťování dělníků tolik, jako právě Agricola. Naprostá pecka, jež podle nás dodnes nezestárla, zatímco sledovala své potomky, jak staví na kvalitním základu, který sama položila (Le Havre, Caverna, Feast for Odin). Průlomový počin Uweho Rosenberga obohatilo několik rozšíření a chvíli po svém uvedení se na dlouho usadil na špici žebříčku serveru BoardGameGeek. V roce 2016 se Agricola dočkala revidované verze, ve které jsou trochu změkčeny některé prvky, které hru shazovaly v očích nemálo hráčů.

SdJ 2009

hra roku – Dominion (v ČR Albi) – Pokud Agricola definovala mechanismus umisťování dělníků, lze to samé říct o deckbuildingu v podání Dominionu. Rychlá, chytlavá a rychle pochopitelná karetka se díky své rozmanitosti a různorodosti stala oblíbenou turnajovou hrou. I 10 let po vydání se Dominion těší přízni hráčů, kterou autoři odměňují stále vycházejícími rozšířeními. Dominion prostě stárne mnohem pomaleji, než bychom čekali. A nás také dodnes baví.

GGA 2009

hra roku – Dominion – v roce 2009 Dominion neměl konkurenci, zamilovali si ho všichni, a tak ani porota GGA nemohla hlasovat jinak. Uvidíme, kolikrát se ještě v našem seznamu objeví shodný vítěz v obou anketách.

hra roku pro hráče – Le Havre (v ČR MINDOK) – bratránek Agricoly od mistra Uweho nás z farem přenesl do přístavu, kde se čile obchoduje se zbožím. Hra ve své době zabodovala (resp. trošku se svezla na vlně zájmu o Agricolu), pár let se držela v TOP 10 žebříčku BGG, ale v posledních letech už o ní není příliš moc slyšet. Svoji chvíli slávy si užila, ale dnes hráči s chutí na lehkou nostalgii sáhnout raději po Agricole nebo Caverně.

hra roku pro rodiny – Pandemic (v ČR Albi/MINDOK) – v redakci považujeme Pandemic za jednu z prvních „pořádných“ kooperativních her, jež k deskovkám přilákala spoustu lidí, kterým byl vždy proti srsti koncept vzájemného souboje mezi hráči. V Pandemicu mohli táhnout za jeden provaz, navíc byl tematicky zasazen do současnosti (či blízké budoucnosti), což bylo v té době příjemné osvěžení. Hra se stále těší velké oblibě a na jejím základu vznikla jedna z prvních her kategorie legacy, která se dokonce na rok dostala na první příčku žebříčku BGG (více v druhém dílu našeho článku). Pandemic určoval trendy dříve a po obměně je ovlivňuje i dnes.

                                                            

SdJ 2010

hra roku – Dixit (v ČR Blackfire) – král všech geek a art parties Dixit skóruje v současnosti stejně tvrdě jako před osmi roky. Vyšlo k němu víc rozšíření, než se nám v redakci chce počítat, stále se prodává a především, stále se hraje! Dokud nevyšla Krycí jména, těžko se s ním mohla jiná party hra měřit. Teď je to remíza, ale těsná, protože nádherný svět bizarních vizí a snů se zkrátka jen tak překonat nenechá. Tenhle šampion boxuje v těžké váze, to nám věřte.

GGA 2010

hra roku – Hansa Teutonica – ekonomický simulátor na téma budování obchodních cest si svoji kvalitu drží i po letech. Ve své době však fanynky a fanoušky k házení spodního prádla po policích s hrou nedonutil, což bylo způsobeno především vysokou mírou abstrakce a nepříliš lákavým vizuálem. U nás hra nikdy nevyšla, ale v zahraničí ji doplnily i 3 menší expanze. V propadlišti dějin neskončila, ale stojí kousek od jeho okraje.

hra roku pro rodiny – Tobago – Tobago inovativně kombinuje dedukci a pohyb po mapě tím, že hráči sestavují pozici pokladu z indicií (dvě políčka od palmy, na pláži, ne vedle hor) a když už je jasné, kde se poklad vyskytuje, někdo ho jede vyzvednout. Roztomilá rodinná hra s Velikonočními sochami ze sádry je trochu nezaslouženě mimo radar. Je rychlá, pěkně funguje, ale není z ní slyšet to volání „zahraj si mě znovu“! Při tom těžko říct, proč.

                                                                               

SdJ 2011

hra roku – Qwirkle (v ČR Blackfire) – abstraktní počin zaměřený na představivost a orientaci v 2D prostoru připomíná svým průběhem partie kombinaci domina, Scrabble a piškvorek. Hra posbírala spoustu ocenění, její prodeje jsou slušné, ale dnes už je spíše jen vzpomínkou. I přesto jí kvality nelze upřít.

nová kategorie hry pro znalce – 7 divů světa (v ČR Blackfire) – nestárnoucí klasika, která dodnes chrlí na trh spoustu rozšíření (nedávno duelovou verzi), se stále prodává a asi ještě chvíli bude. 7 divů světa nabídne v herním čase pod hodinu spoustu taktiky, zábavy a plynulosti. Tak jako Dominion prosadil deckbuilding a Agricola je měrnou jednotkou pro worker placement, díky 7 divům světa nebude draft nikdy jako dřív.

                                                                           

GGA 2011

hra roku – Dominant Species – simulátor života na zemi z období doby ledové už před více než 7 lety nabídl několik dodnes velmi oblíbených mechanismů. V jedné krabici se tak potkaly např. draftování karet, ovládání území, modulární herní plán nebo umisťování dělníků. Až to zní překombinovaně, že? Dominant Species posbíraly v roce 2011 několik vítězství i nominací na deskoherní ceny, odborníci i hráči chválili především inovativnost hry, na velmi solidním místě žebříčku BGG (35. místo mezi strategickými hrami) se drží dodnes.

hra roku pro rodiny – 7 divů světa – pokud existovala v roce 2011 na trhu hra, která mohla zopakovat drtivé vítězství Dominionu v obou anketách, byla to rozhodně oblíbená draftovací karetka, kterou z našeho seznamu oblíbených her nedostanete ani párem volů.

                                                                               

Článek vytvořili David Navrátil, Marek Dvořák a Michal Stárek s laskavým přispěním Pepy Klementa.

Komentáře

komentářů

About The Author