Drak je od pradávna symbolem síly, štěstí i zla. Někdy je zpodobněný jako krvelačná bestie, ničitel a tvůrce chaosu. Boje se saní mnohdy bývají předem prohrané. Pokud ovšem hrdina neoplývá notnou dávkou štěstí, síly, lsti a vytrvalosti. Draci z povídkové sbírky Žena s drakem, třetího dílu tetralogie s podtitulem Lehké fantazijno, za kterým znovu stojí dámy Zuzana Hloušková a Františka Vrbenská, jsou přesně těmi škůdci a tvůrci zmatku. Ukrývají se mezi nejbližšími a objevují se znenadání. Knižní obálky se opět ujala Jana Maffet Šouflová. Tentokrát jí dominuje výrazná, ohnivě červená barva s nenápadným motivem draka obtáčejícího ženy tajemné, svůdné i ty na první pohled úplně obyčejné.

Tradičně se ve sbírce setkalo třináct povídek českých i slovenských autorek, z nichž má každá přisouzenou svoji tarotovou kartu. Směsici žánrů vévodí fantasy, setkáte se i se steampunkem nebo kyberpunkem a chybět nebude ani horor. Motiv draka každá z autorek uchopila po svém a jako tvor se drak v příbězích vyskytuje jen velmi zřídka. Schovává se právě za imaginární lítou saň přinášející chaos, kterou je samo o sobě velmi těžké zničit. Draka jako stvoření nejlépe vystihují povídky Poslední tanec a Kapka krve dračí. Oba příběhy spojují převážně intriky v politice fiktivních světů, které dříve či později osudově zasáhnou do života hlavního hrdiny nebo hrdinky. Dana Krejčová popisuje nelehkou úlohu drakobijce v magických Benátkách. Atmosféra „města na laguně“ dýchá z každé stránky. Jen závěr povídky působí vytrženě z okolního dění, což výslednému dojmu viditelně škodí. Poslední tanec představuje dračí universum z pera Petry Machové. Seinna, tanečnice a špionka v jedné osobě, se v příběhu dostane do zvlášť nebezpečné hry, jejíž konec napovídá název povídky. Co jsem si velmi užila, bylo autorčino líčení šatů, přehlídka barev a hlavně živelné opisy tance, které povídku řadí k nejlepším ve sborníku.

Trik a Pán pustiny, steampunkovu a cyberpunkovou povídku, spojují bitvy vedené za pomocí lsti, spolupráce a samozřejmě techniky. V Triku se čtenář setká s fantaskními vynálezy nejenom v podobě mechanických pavouků, zatímco Pán pustiny nahlédne do kybernetického světa budoucí Prahy, kde se bývalý hacker musí postavit zdivočelému viru. Pán pustiny chytne a nepustí a čtenáře napíná až do poslední věty. Závěr je nečekaný a o to víc originální.

Střet generací, starých a nových světů přinášejí povídky Stín divokého a Jedno z tisíce očí. Dračí symboliku může představovat ohnivý boj skomírajícího a právě se rodícího světa. Petra Neomillnerová (Stín divokého) dala vzniknout fiktivní legendě o zrodu československých vlčáků na pozadí boje o magický Kopeček, kdy se čarodějka ze starých časů musí na jeho obranu spojit s žoldnéřem. Jedno z tisíce očí (Jela Abasová) naráží na fakt, že i v době, kdy vítězí novoty, existuje prostor pro staré osvědčené věci. A i ty se mohou obohatit právě o ty novoty. Co mě na této povídce nejvíce bavilo, byl právě střet čarodějky Boglárky a mladého technomagika Felipeho. Originální a vtipné pojetí jsou hlavními devizami této povídky a nejenom díky nim je povídka jednou z nejlepších ve sborníku. Téměř pohádkovým nádechem oplývá Noční můra kněžny Bohunky, příběh zasazený do vlády knížete Václava. Bohunku, sestru knížete, navštěvuje podlý duch a teprve, když si troufne na její potomky, rozhodne se ho rozlícená kněžna zapudit.

I tomuto sborníku, jak už to bývá, se nevyhnuly slabší práce. Není cesty zpět je příběh o odplatě. Zpracování ale hraničí s kýčem. Krvavá cesta čarodějky, která se chystá na dálný východ, aby pomstila smrt svého milého, je strojená a kvůli dialogům málo uvěřitelná. Nejkontroverznější povídkou však zůstává povídka Jak mizí víly. Myslím, že právě tenhle příběh byl velkým šlápnutím vedle a jednoduše se do fantasy sborníku nehodí. Pokud chtěla autorka vzbudit rozporuplné reakce, povedlo se jí to na jedničku. Ukazuje totiž drsnou realitu, ze které vám bude ještě dlouho špatně.

Ženy s drakem jsou odvážné, vášnivé, originální a umějí se postavit samy za sebe. Jaké budou Ženy s labutí se dozvíme letos, kdy vyjde poslední svazek série.

Autor: Zuzana Hloušková (ed.),
Františka Vrbenská (ed.) a kolektiv