Autor Vlaada Chvátil
Počet hráčů 3–6 hráčů
Časová náročnost 30 minut
Vhodné od 15 let
Pořadí na BoardGameGeeku 5 621. (celkově)
Mechanismy Party hra, hádání, pokládání otázek

Po úspěšném celosvětovém tažení her ze série Krycí jména (originál, obrázková verze, duelová verze, plus dalších několik variací typu Disney, Marvel), se Vlaada Chvátil znovu vrací k party deskovkám. Tento strategický mág (Through the Ages, Vládci podzemí) totiž má talent i na hry pro široké publikum. Toho se rozhodli využít v jeho domovské firmě Czech Games Edition (mimochodem přečtěte si výborný článek o této společnosti v prosincovém vydání časopisu Forbes). A tak vznikla party hra To je otázka!, kterou u nás vydává MINDOK.

Party hry jsou specifickou kategorií deskových her s požadavky, které se mírně liší od standardních (strategických) deskovek. Kromě vyššího počtu hráčů, které by měla party hra pojmout, je podle mě nejdůležitějším kritériem to, aby se u hry v jejím průběhu bavili všichni zároveň. A to bez ohledu na to, zda jsou zrovna na tahu, nebo ne. Dobře se s touto výzvou popasovala zmíněná Krycí jména, ale za zmínku stojí i stálice Dixit či novinka Když sním.

To je otázka! zvládá první bod s odřenýma ušima, maximální počet hráčů je dle pravidel šest, ale při troše snahy se dá hrát i v osmi hráčích. V tom druhém ale podává vynikající výkon a k tomu přidává ještě velký bonus navíc. Ale nepředbíhejme.

V kompaktní krabici nalezneme dřevěné figurky veverek, žetony pro hlasování a bonusy, barvami překypující herní plán (šikovně skladný s nádherným designem), zvláštní kartonový trojúhelník se třemi barvami a k tomu pořádnou hromádku šestiúhelníkových kartiček se shodnými třemi barvami. Základem hry je kladení otázek jednomu z hráčů. Otázky jsou napsány na zmíněném trojúhelníku, jsou celkem tři varianty a zní: „Co by sis raději vybral?“, „Co by ti více chybělo, kdyby ze světa zmizelo?“ a „Co je horší?“. Jeden z hráčů si vybere oběť, která bude terčem jeho zvídavosti. Poté vybere jednu ze tří otázek a z kartiček v ruce sestaví dvě varianty odpovědí, které pro přehlednost přiloží k trojúhelníku (na každé kartičce je vždy jedna odpověď na každou ze tří otázek). Dotazovaný se zamyslí, vybere odpověď a pomocí hlasovacího žetonu skrytě odpoví. Ostatní hráči tipují, jak tázaný odpoví, jakmile všichni zvolí hlasovací žeton, odtajní svoji odpověď a vyhodnotí jejich správnost. Tázaný hráč má vždy pravdu, ostatní hráči dostávají bod(y), pokud se s tázaným shodli. A nakonec hráč, který otázku pokládal, ten získá bod(y) za hráče, kteří se netrefili. Body se znázorňují posunem veverek po bodovací stupnici (tedy podobně jako v Dixitu) a jejich výši lze ovlivnit ještě pomocí omezených bonusových destiček (násobení bodů nebo bonus za ostatní hráče, kteří se spletou).

Princip To je otázka! je velmi jednoduchý, ale výborně vymyšlený. Hra rychle ubíhá a během partie se všichni baví prakticky bez přestávky. Pozorovat spoluhráče dumajícího nad tím, jak správně zodpovědět dobře položenou otázku (např. viz úvodní větu recenze), přemýšlet nad tím, jak daného člověka vlastně znáte, či mnout si ruce nad povedeným dilematem, které jste otázkou nastolili… Všechny tyto role vás budou bavit a navíc je tu výše zmíněný bonus. Během hry totiž můžete opravdu dobře poznat svoje spoluhráče a velmi šikovnou formou si o nich poupravit mínění (např. zbourat zažité stereotypy či nahlédnout do oblastí, které by vás při běžné konverzaci nenapadly). Díky variabilitě (každou kartičku lze využít třemi způsoby a různě ji nakombinovat s ostatními kartičkami) se hra jen tak neohraje a dává tím prostor stát se nedílnou součástí každého deskoherního večera.

To je otázka! si nejvíce užijete ve skupince, ve které se hráči navzájem alespoň trochu znají. Při takové partii velmi dobře vyniknou záludné otázky a také se nejvíce nasmějete. Mysleli jste si, že kamarád je mravní vzor a vždy upřednostní tu „správňáckou“ variantu? Chyba lávky, je to oportunista jako každý druhý!

Partie zabere ze zkušenosti kolem avizovaných 30 minut a hlavně je hra rychle nachystaná a rychle sklizená. Kromě toho je také dobře skladná, což ji předurčuje jako součást výbavy na jakoukoli cestu. Na hře jsem dále ocenil vtipně napsaná pravidla a opravdu krásné provedení všech komponent. Jako nevýhodu hry vidím chybějící náboj, co se týče konkurence mezi hráči. To je otázka! není klasická kompetitivní hra, po jejímž konci budete mít pocit zadostiučinění, jak jste to ostatním natřeli. Za tu náramnou zábavu to ale hře odpustím, když totiž vidíte, že se u ní baví vaši rodiče, nároční hráči i ti, kteří příliš deskovkám neholdují, je vám všechno ostatní vlastně jedno.

Pokud se vám líbí Krycí jména, To je otázka! si také oblíbíte. Pokud si ve vaší deskoherní skupince příliš nepovídate, ale místo toho si raději všichni počítají svoje suroviny a promýšlí další tahy, zkuste hru také. Možná budete překvapeni, jak se jinak nemluvní nerdové rozpovídají a zasmějí. Já osobně hře předpovídám velký celosvětový úspěch, který v mnohém napodobí tažení Krycích jmen.

Svižná a kolektiv stmelující hra, která vám umožní poznat spoluhráče a třeba i sebe sama!