Autoři Michał Oracz, Jakub Wiśniewski
Počet hráčů 1–6 hráčů
Časová náročnost 45–120 minut
Vhodné od 18 let
Pořadí na BoardGameGeeku 37. (tematické), 269. (celkově)
Mechanismy Výběr akcí, kooperativní hra, hod kostkami, vyprávění příběhů, hraní rolí, simulace

This War of Mine je deskoherní adaptace populární videohry, která v roce 2014 způsobila pozdvižení díky syrovosti a realističnosti simulace přežití ve válkou zmítaném sarajevském městě. I přes občas frustrující systém ukládání pozice a celkově vysokou obtížnost si ale získala spousty příznivců. Převést ji do podoby deskovky dostali za úkol Michał Oracz a Jakub Wiśniewski. Prvně jmenovaný si ostruhy již vydobyl na hře Neuroshima Hex! (strategická deskovka zasazená do postapo světa Neuroshima vytvořeného pro rpg hry) a u This War of Mine se podílel i na grafickém ztvárnění hry. Pro druhého jmenovaného se jedná o designérský debut. Desková verze vznikla i díky kampani na Kickstarteru, kde vybrala závratných 18 milionů Kč! Ještě předtím, než původní backeři obdrželi svoje hry, zjistili tuzemští příznivci deskovek, že ji bude lokalizovat vydavatelství Albi jako jednu ze svých dvou vlajkových lodí pro rok 2017. Tento smělý počin je další z řady důkazů, že náš trh je už pořádně vyspělý a my jsme za to maximálně rádi. Nyní už však k samotné hře!

Hra obsahuje komponenty typické pro velkou strategii – obrovský a graficky skvěle zpracovaný herní plán, velké množství karet (200), přehršel žetonů a plastových tokenů a také figurky. Ty jsou moc hezky zpracované, ale na první pohled trochu obtížně rozeznatelné. Je tu ale jedna věc, kterou na českém trhu žádná deskovka zatím nenabídla (tedy ne v češtině). Tou je opravdu úctyhodně obsáhlá Kniha příběhů, obsahující téměř 2 000 situací/příhod, na které mohou přeživší narazit. Ke Knize příběhů se ještě vrátím v průběhu recenze.

This War of Mine je kooperativka, ve které ale poměrně netypicky nemají jednotliví hráči přidělenou vlastní postavu, ale na střídačku rozhodují o skupině jako celku. Jejich úkolem je přežít v polorozbořeném domě až do chvíle, kdy utichne válečná vřava. Nestačí jim ale jen vegetit v jedné z pár místností, do kterých se dostanou, ve dne se snaží dům dále prohledávat, zabydlovat jej a tím si vylepšovat podmínky pro přežití. A také se samozřejmě musí něčím napojit a nakrmit, jenže si bohužel na skrývání nevybrali bývalý supermarket, takže jídla ani pití nebude nejspíš dost, ani kdybyste celý dům převrátili vzhůru nohama. Nezbývá tedy než se vydat ven do města, kde vás ale nikdo nečeká s otevřenou náručí, ba naopak, spíše s hledím sniperky připravené k výstřelu. Kromě odstřelovačů si na vás mohou počíhat i potulné skupinky násilníků a další nepříjemnosti. Pokud se vás bude držet štěstěna, trable se vám vyhnou a prozkoumáte správná místa, můžete si zpátky odnést užitečné věci jako konzervy, vodu, dřevo, zbraně, munici, součástky na výrobu vybavení do úkrytu… Do města se hodí chodit ve více lidech, abyste lépe obstáli proti útočníkům a unesli více předmětů. Zároveň je vhodné v úkrytu někoho nechat na hlídce, aby vám nájezdníci (kteří zákeřně chodí v době, kdy vy můžete prozkoumávat město) nevykradli spížku. Nebo necháte unavenou starou učitelku raději spát, aby vám nepadla vyčerpáním? To si dobře rozmyslete!

Každá postava, která je v danou chvíli ještě naživu (maximum jsou v jedné chvíli čtyři), má přirozeně tři akce, které může přes den využít. V průběhu partie ale kvůli hladu, únavě, nemoci, zranění či zoufalství dostává postihy, které ji limitují (ubírají jí počet akcí), až ji nakonec můžou dohnat k odchodu z úkrytu nebo přivést do náruče smrti. Je důležité u každé postavy balancovat s jejím stavem, nechávat všechny nepříjemné projevy na přijatelné úrovni, aby mohla být postava co nejužitečnější a soběstačná. Postavy se od sebe výrazně liší, některé jsou křehké, další zase závislé (na kávě, cigaretách), atmosféru ještě dokresluje jejich původ a povolání, které měly před válkou. Obecně musím hru pochválit, že atmosféru a příběhovost si udržuje na každém kroku, každé vaše rozhodnutí se dříve nebo později projeví v plné síle. Vše skvěle funguje díky zmíněné Knize příběhů, o jejíž čtení se hra sama často hlásí. Potkáte někoho, stane se nečekaná událost – daná karta vás odkáže na pasáž v Knize, která vám gamebookovým stylem podá, co se přesně přihodilo. Naprosto skvělý princip a smekám před těmi, kteří text podobný filmovému scénáři sepsali (a taky před těmi, kdo ho velmi kvalitně přeložili do češtiny!).

Obtížnost hry je poměrně vysoká, při soubojích budete rádi, že přežijete nebo alespoň utečete a na konci každého dne se budete moci zaradovat, pokud se vaše skupinka početně nezmenší a všichni budou s to se udržet na nohou. Když někdo odejde z domu nebo na věčnost, s ostatními to pořádně zamává a může to prohloubit jejich zoufalství (záleží na tom, jak moc je daná postava empatická). Stejně tak postavy těžce nesou, i když někoho samy zabijí v sebeobraně! A co teprve, když se vám nakonec povede přežít, budete schopni žít sami se sebou po všem, co jste pro přežití museli udělat? Jak jste nechali chuděrku holčičku, aby si ji odtáhli vojáci? This War of Mine pořádně prověří pevnost vašich mravních hodnot. Pokud se do rolí vžijete, možná se vám podaří poodhalit, jak byste se v podobné situaci zachovali. Budete schopni pro pud sebezáchovy obětovat někoho nevinného? Občas je té deprese trochu příliš, ale to je prostě daň za vysokou míru realističnosti a autentický zážitek.

This War of Mine má prakticky minimální výukový čas. Vše podstatné budete objevovat v průběhu partie a učit se za chodu. A já musím dodat, že to ještě zlepšuje zážitek ze hry. Vaši přeživší totiž také nemají návod, jak naložit se situací kolem nich, takže se ty důležité věci dozvídáte „společně“. I díky tomu se partie od sebe liší, postupně budete hrát efektivněji, i když budete pokaždé čelit novým výzvám a s jinou skupinkou přeživších.

Pokud byste z jakéhokoliv důvodu měli chuť na kratší verzi simulace přežití, můžete využít dva scénáře, které jsou součástí krabice. Jejich princip je založen na odlišných startovních podmínkách, úkolech, které plníte, a mírné úpravě herních mechanismů. Pokud jste hráli Robinsona Crusoe, budou vám scénáře povědomé, fungují totiž celkem podobně, a, nutno dodat, velmi dobře! Výrazně zlepšují šance, že si This War of Mine zahrajete, i když nemáte k dispozici 3 a více hodin.

Rád bych zmínil, že počet osob, kteří si mohou hru naplno užít, je rozhodně menší než udávané maximum šest. Hra dobře funguje v solo variantě, nejlepší zážitek ale slibuje sdílení těžkostí s jedním až dvěma dalšími souputníky. Za úplný strop považuji partii ve čtyřech hráčích, ale v takovém případě je vhodné, aby šlo o sehranou partu, která bude příběh posouvat dál dostatečně rychle.

This War of Mine mě nadchla, líbí se mi „filmovost“ zážitku, skvělý příběh, atmosféra, promakaná Kniha příběhů a krásně provedený design hry. Negativa jsou prostorová náročnost a delší herní doba, někomu by také mohla vadit vysoká obtížnost. Na hře ale v podstatě není nic objektivně špatně, může se stát jen to, že vám prostě nesedne, nemáte náladu na depresivní zážitek, chcete si zahrát něco kompetitivního nebo nemáte správné spoluhráče (nezapomeňte, solo varianta funguje velmi dobře!). Při první partii si mě hra ještě nezískala, ale hned druhý den jsem si na ni vzpomněl a s krátkým odstupem ji hodnotil jako opravdu skvělý zážitek, který nelze snadno k něčemu přirovnat.

Pro koho hra rozhodně je: pro hráče, kteří touží po zážitku, kteří dychtí po tom, aby je hra pohltila a vydolovala z nich emoce, o kterých ani nevěděli, že je mají. Pro ty z nás, kteří jsou ochotni obětovat celý večer něčemu velkému a intenzivnímu.

Pro koho hra není: pro rodiny, pro netrpělivé, pro hráče, kteří preferují mechanismy před atmosférou, pro ty, kteří si na příběh v deskovce zkrátka nepotrpí (ahoj, Míšo!).

Ztlumte osvětlení, pusťte si potichu na pozadí dobrý válečný soundtrack (doporučujeme tento nebo tento) a ponořte se do deskoherního zážitku, jaký jsme u nás ještě neměli.

Celovečerní téměř filmový zážitek z válkou devastovaného světa. Syrová hra, jejíž hraní si opravdu prožijete a to co se v ní stane, vám nedá spát…