Je cosi shnilého ve státě britském! V ulicích Londýna začínají houfně mizet skřítci, unášeni podivnými mechanickými stvůrami. V momentu, kdy se do jejich železného sevření dostane i samotná královna elfů, hrozí městu katastrofa. Kdo touží po pomstě tak moc, že je ochoten zaplatit jakoukoliv cenu? A kdo se tomuto tajemnému vládci strojů dokáže postavit?

Jonáš a Kryštof Ferencovi jsou sourozeneckým duem, které se v tuzemsku proslavilo především tvorbou RPG her. Každý vlastenec jistě zná právě jejich Příběhy Impéria, leckdo si možná vzpomene, že měli prsty také v Dračím Doupěti 2, pro které rovněž vytvářeli bestiář. Komiks Vzpoura automatonů je jejich literárním debutem.

Pokud znáte hru Příběhy Impéria, následující odstavec klidně přeskočte; pokud ne, vězte, že se jedná o RPG z prostředí steampunku. Elfové a fauni se prohánějí londýnskými ulicemi, duchové navštěvují svět živých, vlkodlaci řádí kolem menhirů, těžkopádné stroje vyfukují oblaka páry, nebe nad Big Benem zatáhla mračna smogu z továren a viktoriánští gentlemani mezitím potahují z tenkých doutníčků. Zkrátka svět plný potenciálu pro řadu napínavých dobrodružství.

Příběh Vzpoury automatonů se skládá z několika kratičkých povídek. Ty jsou na sobě zprvu nezávislé (což mě lehce zmátlo, ale vám se to díky mému postřehu nestane), postupně se ale jejich nitky spojují a vše vrcholí velkým finále. Přeci jen jde ale o komiks, takže se musíte smířit s jednodušší zápletkou (což je dáno velmi krátkým rozsahem, nikoliv zvoleným médiem). Zámek a klíč tedy nečekejte, Vzpoura je spíše ochutnávkou univerza. Děj skáče od mýtů a legend po hororové příběhy či akční pasáže, kde nesmí chybět rvačky a pochopitelně také obří vzducholoď. Hraje se ale především na temnou strunu strachu, nejistoty z budoucnosti a kontrastu zdánlivě nesmiřitelných světů magie a technologie (vzpomínáte na počítačové Arcanum?).

Vzhledem k úzké a krátké dějové lince se příliš nestihnete seznámit s hrdiny, kteří bojují o budoucnost světa, či s jejich protihráči (i když Coelwulfova linie je poměrně chytlavá, a padoucha tak paradoxně poznáte lépe než klaďase). Většina z nich bohužel nestihne ukázat své motivace či charakter.

Každý komiks stojí a padá především s kresbou. Ta se zde povedla. Obrázky působí nostalgicky a pohádkově, čímž dobře doplňují příběh. Převládají tmavé odstíny a barvy, které výborně dokreslují studenou, syrovou atmosféru knihy. Skřítci jsou sympaticky nehezcí, ze záporáků jde husí kůže a královně elfů byste nejradši pomohli sami, protože vypadá vážně mile. Už díky vizuální stránce po tomto komiksu sáhnete víc než jedenkrát.

Vzpoura automatonů je milé překvapení na české komiksové scéně. Její největší slabinou je mělký děj, který trochu evokuje myšlenku, že kniha je především krásným doplňkovým sběratelským předmětem, určeným zejména pro fanoušky hry. Své čestné místo si ale zaslouží v knihovničce každého milovníka obrázků s bublinami.

Autor: Jonáš a Kryštof Ferencovi
Vydal: Mytago, 2017
ISBN: 978-80-877-6133-5