Kotleta jede. Ještě ani nevychladly pulty knihkupců po druhém dílu akční postapokalyptické trilogie Poločas rozpadu, a už je nám servírovaný její závěr s názvem Rázová vlna. Inu, není čas ztrácet čas, a bruntálský řezník má ještě mnoho plánů, pro které mu zakončení trilogie musí uvolnit ruce.

Rázová vlna začíná přesně tam, kde Poločas rozpadu skončil. Sadističtí šílenci říkající si Měnitelé odpálili z opuštěného ruského sila balistické rakety Satan na Japonsko. I přes přímý útok skupiny pod vedením plukovníka Michálka se odpalu nepodařilo zabránit. Naděje na zastavení šílenství, které se chystá dokonat to, co jaderná válka nezvládla, tak povážlivě klesla. Japonsko bylo jediné, které mělo dostatečně silnou armádu a technologii na to, aby dokázala měnitele zastavit.

Samozvaný velitel české armády ani jeho přátelé ale nejsou z těch, co by se vzdávali, ať je situace sebevíc beznadějná. Vrhnou se tedy dál do boje s cílem zastavit samozvaného vůdce, který se schovává kdesi v široké ruské stepi a shromažďuje jaderné hlavice k poslednímu velkému ohňostroji. Navíc se ukazuje, že Michálkova skupina není jediná, která působí Měnitelům potíže. Vydávají se tedy podle hesla „nepřítel mého nepřítele je můj přítel“ navázat kontakt s tajemnou armádou.

Stejně jako kniha začíná tam, kde přechozí skončila, tak poslední díl trilogie se nese ve stejném duchu, jak díl druhý. Po šílených obrazech, kterými autor čtenáře zahrnul v Poločase rozpadu, již zvěrstva Měnitelů tak nešokují. Na románu je znát, že byl psán v kuse s druhým dílem a došlo jen k rozdělení na dvě části.

Pravdou ale zůstává, že závěr trilogie trochu ztrácí dech. Téměř dvě třetiny knihy se řeší setkání s tajemnou armádou, působící měnitelům potíže, a její záchranou před pastí, na ni připravenou. Celou dobu jsme si říkal, jak chce autor na sotva stovce posledních stran ještě zvládnout zničení hlavní armády Měnitelů. No, zvládl to, ne že ne. Ale určitá pachuť na patře z trochu očekávaného deus ex machina, přece jen zůstala.

Překvapení nás pak čeká až v samotném závěru, kdy přece jen nedopadne vše tak růžově, jak se zprvu zdá. Přece jen je válka a té je třeba přinést oběti. Jaké? To už si musíte přečíst sami.

František Kotleta uzavírá svou postapokalyptickou trilogii víc než důstojně. Možná jen rychlý a překvapivě jednoduchý závěr poněkud kazí jinak výborný dojem z celého příběhu, nicméně je fakt, že další roztažení děje by vydalo na další román, a takové rozšíření by už jen těžko udrželo dynamiku a spád, kterými se Kotletovy knihy honosí. Jeden příběh se uzavírá, ale neklesejte na mysli. Plány bruntálského řezníka nejen na rok 2018 jsou víc než optimistické.

Vydal: Epocha 2017

Autor: František Kotleta

ISBN: 978-80-7557-096-3