Madyne Williamsová žije na drsném okraji Sydney, kde se to kriminálními živly jen hemží. Pracuje v zaplivaném baru Černý dingo, aby uživila sebe a svoji babičku. Její život už tak stojí za starou belu, ale ještě ke všemu při každém úplňku trpí nevysvětlitelnými bolestmi. Ze stereotypu ji vytáhne příchod krásného a temného cizince. Vše totiž nasvědčuje tomu, že se Madyne začíná měnit..

První díl upíří trilogie Temní anjeli POSOLSTVO je výtvorem autorky z východního Slovenska, Emily Dalekorejové Beňové. Fanoušky si začala potupně získávat od roku 2012 fantasy tetralogií Dva kroky do pekla. Potom se od světa nadpřirozených bytostí obrátila k tématu erotiky sérií knih V objatí gentlemana, V objatí nepriateľa a V objatí milenca. Poslední jmenovaná kniha spatří světlo světa v únoru letošního roku. Trilogii Temní anjeli napsala už před čtrnácti lety, ale k vydání se rozhodla až zpětně po vydobytí reputace u svých fanoušků.

Madyne je dvaadvacetiletá dívka, která sice nemá lehký život, ale pere se s ním celkem obstojně. Díky práci v baru zvládá platit nájem a starat se o babičku, která ji vychovala. Má dva kamarády, kteří ji drží nad vodou, kdykoli je potřeba. Jedním z nich je její soused a spolupracovník z baru Hank a druhou je Leslie, bývalá spolužačka ze školy. Sice Madyne stačí každý den jen tři hodiny spánku a každý úplněk stráví v nepředstavitelných bolestech, ale jinak všechno zvládá na jedničku.

Ale jak už to tak bývá, tento režim představený na začátku knihy Madyne dlouho nevydrží.  V baru potká cizince, který jí otočí život naprosto vzhůru nohama. A jako by to nestačilo, její nejlepší přítelkyně je zavražděna. Jelikož Madyne opravdu nerada nechává věci svému osudu a do všeho se ráda angažuje, poměrně rychle si na svůj krk uplete oprátku, která visí ve vzduchu až do konce. Abych vás zbytečně nemystifikovala, tak si neodpustím krátký spoiler, který vás může ke čtení akorát navnadit. Madyniny bolesti jsou ukazatelem její přeměny v upíra.

Ano, mění se v upíra, čtete dobře. Ale Beňová nám ve svých knihách nastolila nové pojetí těchto mystických stvoření. Upírů existují dva druhy. Ti zlí jsou „přeměnění“, nebije jim srdce, jsou na dotyk chladní… no prostě se shodují s vizí od Stephanií Meyer, až na to, že se jim mění barva očí podle jiného klíče, než zvolila Meyerová. Ale nadstavba, kterou přidala Beňová, jsou „narození“ upíři. Ti naplňují představu jakéhosi nezničitelného nadčlověka. A právě mezi ně se řadí Madyne. (No dobře, k narozeným upírům se Meyerová dopracovala až ve čtvrtém dílu.)

Je vám přirovnání ke Stmívání protivné? Bohužel, tomu není v této recenzi vyhnutí. Start knihy je neotřelý, plný napětí a zvratů. Čtenář touží rozkrýt všechna tajemství, o která se autorka otírá. A to čtenáře žene knihou dál. Ale až se prokoušete první polovinou knihy, najdete tolik nápadně shodných rysů se Stmíváním, že se vám opakovaně protočí panenky. Ať už se jedná o milostný trojúhelník, o „posvátná pravidla upírů“, jejichž dodržování podléhá trestům smrti, nebo o povahu hlavní hrdinky.

Ano, Madyne se v tolika věcech podobá Belle, až to vůbec není pěkné. Jedna z věcí, které byly na Stmívání kritizovány, byla Bellina „husičkoidní“ povaha. A Madyne to od ní asi nějakým záhadným způsobem chytla. Nejvíce bijící do očí je ignorance jakéhokoli pudu sebezáchovy, který by mohli mít i „narození“ upíři, nejen lidé. Vrhá se po hlavě do každého nebezpečí, které kde najde. Bez rozmyslu. Autorka ji prezentuje jako naprosto nezištnou a nesobeckou bytost, která by se pro své milované nechala roztrhat. Klidně několikrát po sobě. Jen ať to všichni ostatní přežijí.

A to stejné se děje i u hlavního mužského hrdiny. Jeho pocity a životní postoje, jak kdybyste vzali přes kopírák od Edwarda Cullena. Ale postava, kterou jsem si opravdu užila, byl ironický a po Madynině krvi toužící upír Bradford. Jeho postava je vykreslena velice kvalitně a dává celému ději šťávu, která je občas opravdu potřeba. Představuje příjemné zpestření mezi neustálým vyléváním srdíčka a neopodstatněnými obavami Madyne.

Ale abych nestále nekritizovala, první třetina knihy byla vynikající. Druhé dvě mi otrávila předchozí znalost Stmívání. Pokud jste touto upíří ságou nepolíbení, věřím, že si je užijete stejně jako já tu první. Celá kniha má rychlé tempo, a pokud by se vám zdálo, že už se dlouho nic nestalo, autorka vás rychle překvapí další peckou. Kniha je tajemstvími prolezlá od hlavy až k patě a přečtení prvního dílu vám odhalí pouze některá, takže celý koncept trilogie je velice důkladně propracován.

Vydal: Elist; 2017
Autor:Emily D. Beňová
ISBN: 978-80-8986-167-5