„Teraformace Marsu zní moc jednoduše, co takhle vybudovat něco ještě na jiné planetě? Co takhle na nějaké, na které ani není možné zahlédnout pevný povrch? A taky by to chtělo, aby tam bylo pořádné vedro! Mno, jak nad tím tak přemýšlím, vypadá to na Venuši, nuže, jdeme do toho.“

(Neznámý megaloman, l.p. 2245)

Mars: Teraformace Venuše
Autor Jacob Fryxelius
Počet hráčů 1–5 hráčů
Časová náročnost 90–120 minut
Vhodné od 12 let
Pořadí na BoardGameGeeku Expanze, základní hra 6. (celkově)
Mechanismy Ekonomika, různé schopnosti hráčů, hand management, umisťování destiček, draftování karet, budování enginu

Představovat hru Mars: Teraformace může trochu zavánět nošením dříví do lesa, ale přece jen to alespoň ve zkratce udělám. Jedná se o jednu z nejúspěšnějších a nejlépe hodnocených her letošního roku, ve které se hráči snaží pomocí projektů zvyšovat celkem tři parametry, které symbolizují obyvatelnost planety Mars pro lidské pokolení. Díky stovkám karet projektů je každá partie jiná, v prvé řadě jde o budování enginu a správné umísťování destiček na povrch planety.

O vydání lokalizované verze této hry svedlo souboj více českých vydavatelství, vítězem se nakonec stal MINDOK a myslíme, že je to takto dobře, protože ke hře přistupuje opravdu skvěle. Po uvedení základní hry totiž poměrně brzy následovalo i vydání prvního rozšíření Hellas & Elysium a pár týdnů poté i Venuše. A právě Mars: Teraformace Venuše je předmětem mého zájmu v této recenzi.

Světová vláda se totiž rozhodla, že teraformovat Mars samo o sobě nestačí, je potřeba zútulnit i další planetu. A volba padla na Venuši. Vhodnost takového nápadu ponechme stranou a raději si řekněme, co to znamená pro nás hráče, stoupence teraformačního kultu. A že je o čem psát! Rozšíření Venuše s sebou totiž přináší jak novou planetu k osídlování, tak především pěknou porci nových karet projektů a korporací (a k tomu ještě jeden nový titul a soutěž).

Nových korporací je celkem pět, jejich efekty jsou zajímavé a různorodé, čekali jsme ale větší porci. S projekty je situace o něco lepší, v rozšíření jich je téměř padesát nových. Velká část z nich se týká právě Venuše či nových prvků, které s rozšířením přichází (levitující plošiny a žolíkový zdroj). Ty spolu často dobře spolupracují, lze tedy hrát taktiku, která bude silně zaměřená právě na Venuši.

Samotná planeta Venuše přichází ve formě malého přídavného plánu/stupnice, na kterém lze využít nový standardní projekt a pomocí něj či karet projektů zvyšovat stav teraformace Venuše. Za to je daný hráč odměněn zvýšením teraformačního ratingu. Aby tato nová stupnice neprodlužovala hru, pravidla přinášejí možnost zakomponovat do partie speciální „solární“ fázi, během které začínající hráč (bez nároku na odměnu) zvýší libovolný teraformační faktor na rudé planetě. Musím ale přiznat, že jsme solární fázi nikdy nevyužili a delší partie Marsu si užili o to víc.

Rozšíření Mars: Teraformace Venuše skvěle rozšiřuje původní hru a v kombinaci s novými herními deskami z rozšíření Hellas & Elysium nabídne neuvěřitelnou porci rozmanitosti a různých taktik. Jeho největší přínos osobně vidím v potenciálu zábavnou formou prodloužit partie hry a také ve velké porci nových taktik, které projekty a korporace z rozšíření přináší.

Menší nevýhodu naopak vidím v množství karet, které do hry přináší, Mars: Teraformaci miluju a klidně bych snesl sto nových projektů a patnáct nových korporací. Ale já jsem prostě hamounek. Velmi náročné je také využití nových karet při budování taktiky „Venuše“. Někdy vás totiž náhoda při rozdávání karet (i při draftu) prostě vypeče a vaše kýžená karta Venuše natruc nedorazí. Vaše rozehraná taktika se tak může v půlce hry ukázat jako neproveditelná. I když se mi to ale několikrát stalo, situace se ještě dala napravit. A co je nejdůležitější, stejně mě daná partie bavila v nezměněné míře.

Je jasně vidět, že Mars: Teraformace má v tomto ohledu obrovský potenciál, objevily se dokonce i neoficiální korporace, které hru dále oživují. Pokud hru ještě nemáte, skočte si pro ni a rovnou k ní přibalte i obě rozšíření.

Nové projekty, korporace a planeta k osídlení do skvělého kousku Mars: Teraformace? Ano prosím, beru!