Mistr Snovač je konečně mrtev a nad Blackstonem se konečně začíná blýskat na lepší časy. Nebo ne? Co je zač onen podivný bílý pavouk, kterého Krák tak často potkává? Kdo je velitelem feralů, kteří uprchli z vězení a nyní začínají terorizovat město? Jak s tím vším souvisí Muší matka, která se cuká ve svěrací kazajce v psychiatrické léčebně? Než na tyto otázky Krák dokáže odpovědět, bude muset nahlédnout hluboko do minulosti. A to bývá často mnohem horší, než byste si vůbec dokázali pomyslet…

Talentovaný autor Jacob Grey je známý především díky své trilogii Feralové. Ta zaujala čtenáře poměrně originálním světem a také stravitelným, ale přesto zábavným příběhem. Právě nyní vychází v Česku její poslední díl, Pomsta Bílé vdovy.

Znovu se setkáváme s vranomluvcem Krákem, který drží ve svých neklidných rukách otěže osudu celého světa. Jen pár hodin po tom, co se mu podařilo vybojovat souboj s Muší matkou, se opět ocitá v problémech. A tentokrát nejde jen o nepřítele. Na přetřes přijde otázka důvěry mezi jednotlivými feraly a Krák začne ztrácet jejich podporu. Ne všichni jsou navíc ochotní pokračovat ve zdánlivě nekonečném boji.

Třetí díl je především knihou vnitřních dramat a těžkých rozhodnutí. Krák začíná chápat, že svět není černobílý, že jeho dobře míněná rozhodnutí mohou ostatní pěkně naštvat, a že přes to všechno spočívá zodpovědnost na jeho bedrech. V jistém smyslu tak dospívá, i když jeho vývoj je jednodušší a pomalejší, než jste možná zvyklí, což je ale také dáno velmi zhuštěným dějem. Třeba na obvyklé romantické problémy náctiletých vůbec nedojde, čemuž se upřímně divím. Jasně, občas na ně nadáváme, ale nečekáme je v takové knize tak trochu? Já tedy rozhodně ano.

Nevím, zda se už autor nechystá nic dalšího ze světa napsat, ale mám pocit, že finále mohlo být přeci jen grandióznější a že potenciál univerza nebyl zdaleka vyčerpán. Zase se něco dozvíte o historii feralů, jejich hrdinech, padouších, mocných artefakt a událostech, které zatřásly jejich dějinami. Jenže – člověk by snesl ještě víc! Přeci jen, knížky jsou tenké, většinu času v nich postavy bojují o holý život a na tyhle zajímavosti se tak často nedostane.

Také si myslím, že hlavní záporný charakter mohl být hlouběji propracovaný a zajímavější. Je zde nějaký náznak ukázat jeho lidskou stránku, ale jednak mu chybí přesvědčivost, jednak působí dost klišovitě.

Na druhou stranu, zábavnost, kterou Feralové bezesporu oplývají, nikam nezmizela. Stále jde o knížku, kterou přečtete jedním dechem. Děj plyne v pekelně ostrém tempu a postavy si sotva stihnou osušit zpocené čelo, než se vrhnou do dalšího dobrodružství. Také některé záporné charaktery nabídnou zajímavé momenty (i když mám bohužel pocit, že obecně jsou spíše ploché).

Pomsta Bílé vdovy je klasickým dílem své série, který ale bohužel nedokázal překročit vlastní stín. Dostaneme další poutavou a zábavnou knihu, jíž chybí pověstné „něco navíc“, co by váš čtenářský zážitek posunulo ke hvězdám. Přesto nemusíte koupi litovat, zvlášť pokud vás zaujaly předchozí díly. Svoji roli, tedy zabít váš čas v pozitivním duchu, totiž Pomsta Bílé vdovy splní se ctí.

Autor: Jacob Grey
Vydal: Host, 2017
Série: Feralové 3