Když jsme konečně narazili na pevninu, nikdo z posádky tomu nevěřil. Po kolébavých měsících strávených na nekonečné modré ploše oceánu byl pocit pevné půdy pod nohama něčím nepřirozeným. Z omámení nás probraly až sloupy kouře z druhého konce ostrova. Nebyli jsme tu sami, nepřítel už svou expanzi započal. Pokud máme přežít, musíme vybudovat kolonii. Několik obydlí se rozroste do vesnice a když Bůh dá, města. Ještě že jsme během průzkumu objevili několik přátelských osob, které se nebojí přiložit ruku k dílu. A kdo ví, třeba se s ostatními obyvateli ostrova dohodneme a budou z nás přátelé… To ukáže jen čas.

Catan: Big Box
Autor Klaus Teuber
Počet hráčů 3–6 hráčů
Časová náročnost 75–90 minut
Vhodné od 10 let
Pořadí na BoardGameGeeku Kompletní edice, základní hra 270. (celkově)
Mechanismy Budování cest, hand management, házení kostkami, modulární herní plán

Od té doby, co Klaus Teuber pověsil zubařskou praxi na hřebík a vrhl se na design deskovek, vznikly pod jeho prsty desítky úspěšných her. Než se vrhneme na kultovní klasiku, zmiňme alespoň středověkou strategii Löwenherz (z němčiny Lví srdce, 1997) nebo na hádankách a plastelíně založenou Barbarossu (1988). Ale co naplat, Klause zná celý svět především jako tvůrce rozsáhlého světa Katanu (1995). Od osadníků, přes města a rytíře, hvězdné lodě, Star Trek, antický Řím, piráty nebo třeba Hru o trůnyKatan do sebe za 22 let života nasál víc světů než Intergalaktické impérium kancléře Palpatina. A díky vydavatelství Albi a zatím nejrozsáhlejší verzi Catan: Big Box se do Katanu můžeme po hlavě vrhnout i my.

Catan: Big Box rozhodně stojí za svým jménem. Krabice velikosti babyboxu zaujme na první pohled a pokud s ní budete cestovat, rozhodně neuniknete pozornosti okolí. Nejde přitom o žádný marketingový tah (mluvil někdo o Splendoru?), ale o materiálem narvanou škatuli. Kromě základní verze Osadníků z Katanu a rozšíření pro pět až šest hráčů nabídne Catan: Big Box oboustranný herní plán Německa a ostrova Mallorca a čtyři herní scénáře. Kombinacím se meze nekladou, díky čemuž bude každá partie jiná.

BOX OBSAHUJÍCÍ PRAVIDLA ZÁKLADNÍ HRY

V osadnících z Katanu se hráči chopí role budovatelů vesnic, cest a měst na dalekém ostrově. Na začátku hry disponuje každý hráč dvěma vesnicemi a velkými plány na agresivní expanzi. Suroviny potřebné pro svůj rozmach získává ze sklizní hexových polí, na jejichž hranicích se tyčí hráčova vesnice či město. Aby ke sklizni došlo, musí padnout na kostkách číslo daného políčka. Kromě sklizní mohou hráči získávat suroviny výměnou se spoluhráči či s bankem. Krom cest, vesnic a měst si hráč může zakoupit speciální akční karty poskytující určitou výhodu či vítězný bod. Platí, že cesta stojí cihlu a dřevo, vesnice je dražší (ale počítá se za jeden vítězný bod) a nejdražší je město (dva vítězné body). Cílem hry je dosáhnout určitého počtu vítězných bodů. Snadné jako facka.

Scénář Pomocníci

Scénářem Pomocníci se daří snížit přirozeně lví podíl náhody základních Osadníků. Každá z deseti kartiček pomocníků lehce ohýbá pravidla nebo poskytuje určitou výhodu. William pomůže při stavbě silnice, když jednu cihlu či dřevo nahradíte jakoukoli jinou surovinou; díky Nassirovi si vynutíte obchod s protihráči; Siegfried vás ochrání před sedmičkou; a s Louisem přemístíte jednu již postavenou silnici. Pomocníka přitom využijete maximálně dvakrát a pak musíte hledat jiného. Zároveň se ho nemůžete zbavit jinak, než že zahrajete jeho schopnost.

Pomocníci zjednoduší průchod hrou, omezí tolik diskutovanou náhodu a přináší nový strategický prvek. Osobně nemám rád právě vrtkavost fortuny, takže pomocníky hodnotím velmi kladně.  Za pochvalu stojí také zpracování samotných karet, vyvedených na tvrdém kartonu a obdařených pěkně animovanými portréty pomocníků. Princip navíc snadno vysvětlíte i úplnému nováčkovi, takže další bariéra padá. Proč je nezkusit?

Scénář Nejlepší přátelé

Všichni si pomáhají, vzájemně se chrání před zlodějem, slabším se rozdávají suroviny… Že to nezní jako Osadníci? To jen scénář Nejlepší přátele odměňuje za kooperativní chování, a tím silně mění motivace ve hře. Pokud například přemístíte zloděje tak, aby nezpůsobil žádnou škodu, máte nárok na jeden žeton přízně. Podobně při obdarování hráče s viditelně stejným či nižším počtem vítězných bodů. A za propojení silnic s protihráčem získáte rovnou tři žetony přízně. A k čemu že vlastně slouží? Za žeton přízně stavitelů silnic si postavíte silnici zdarma, přízeň učenců vám zajistí akční kartu a díky přízni kupců získáte jednu surovinu z banku. Celkově existuje hned pět druhů žetonů přízně. Jenže věc trochu komplikuje, že jsou všechny otočeny lícem dolů, takže nikdy nevíte, po kterém saháte. Ale žádný strach, žetony lze i vyměňovat.

Po desítkách partií základních Osadníků určitě oceníte scénář Nejlepší přátelé. Otevírá totiž nové možnosti, a hlavně mění zažité vzorce chování a rozhodování. Zablokuji protihráči hexík s dvěma městy, nebo zkusím získat žeton přízně? Povedeným aspektem je obdarovávání slabších hráčů. Vyrovnávací mechanizmus vždycky pomáhá udržet hru napínavou a surovina navíc může pro outsidera znamenat pořádný rozdíl. Na druhou stranu vám protihráč nemusí naservírovat to, co potřebujete. Proto se může vyplatit milodar odmítnout, zachovat si svou čest a udržet žeton přízně daleko od hrabivých pracek nepřítele. I přes všechny výše popsané změny jde zvolit strategii zcela bez využití žetonů přízně, aniž by se tím hráč odsoudil k jasné prohře. Která strategie je silnější? Zjistit to už bude jen na vás.

Scénář Německo a Mallorca

Krásně barevný herní plán přes celý stul s miniaturami chrámů, hradů a památníků lahodící oku vymazlenou grafikou. To jsou prvotní dojmy ze scénáře Německo. Hlavním rozdílem, kromě samotné herní mapky nahrazující složené hexíky krajiny, jsou především miniatury dominant německých měst. Pokud cestou zavítáte k jedné z nich, musíte ji nejdříve postavit, získat určitou odměnu (např. cestu zdarma) plus jeden vítězný bod a až posléze můžete budovat svou cestu dál. Žeton vítězného bodu lze získat také na některých křižovatkách. Poslední změna tkví v tom, že své vesnice můžete stavět pouze na vyznačených místech, kde v realitě vyrostla největší německá města. Jinak zůstává vše při starém, hází se kostky, těží suroviny a staví vesnice a města.

Druhá strana herního plánu nabídne vyhledávanou destinaci nejen německých turistů – ostrov Mallorca. Tento oproti Německu menší plán bude opět nabízet pouze některá místa vhodná pro stavbu vesnic a měst. Navíc respektuje specifický charakter ostrova, takže se místo obilí pěstují mandle. Z čeho jsem však nebyl moc nadšený, byly nové ilustrace políček hor, lesů a mandlovníků. Sice vypadají více realisticky, ale zároveň jsou si velmi podobné. Nejednou jsme v horách nechtěně těžili mandle a naopak. Situaci nepříliš řeší odlišně barevné kruhy s čísly kostek.

Oba dva geografické scénáře naprosto proměňují vizáž Osadníků. Obzvlášť plán Německa s krásnými ilustracemi dominant a jejich miniaturami dokáže nadchnout, a hlavně si jej zahrajete i v šesti lidech. Plán ostrova Mallorca se sice miniaturami dominant pyšnit nemůže, zato se hráč dozví více o malebných vesnicích a městech tohoto ostrovního ráje. U každého z nich naleznete stručnou zmínku o historii, současnosti nebo například počtu obyvatel. Osadníci z Mallorky tak nabírají lehce edukativní charakter, což rozhodně oceňuji.

Jak se to celé hraje?

Pokud zapojíme všechny scénáře, skoro jako bychom hráli jinou hru. A dodám, že o level lepší. To, že Catan: Big Box obsahuje zrovna výše popsané scénáře, není výsledkem hodu kostky, ale pečlivým výběrem toho nejlepšího, co si v Katanu můžete zahrát. Ať jsou to Pomocníci s potenciálem překonat kruté rány osudu, nepřátel a kostek, nebo scénář Nejlepší přátelé uvádějící do hry zcela nové motivace, vždy se paleta možností pouze zvyšuje. Více dobrých příležitostí k projevení strategického ducha nelze než pochválit. Základní verze Osadníků z Katanu zůstává i nadále výbornou volbou pro začínající hráče a jako taková navždy zůstane v našich deskoherních srdcích. Pokud jste s ní však strávili již mnoho příjemných večerů, nechte se znovu oslnit a vtáhnout do děje díky vymazleným scénářům z obří krabice Catan: Big Box.

Ultimátní mega balení Osadníků z Katanu pro tři až šest hráčů s těmi nejlepšími scénáři, které v Katanu vznikly.