Už zazněl výstřel a všechna zvířátka vyběh… no, většina zvířátek vyběhla. Želva nějak nespěchá, pevně opřená o sebevědomí, že stejně do cíle doleze, vlk si procvičuje nohy a vyje, aby si dodal odvahu, a jehně pije z potoka. Předseda jelen si smutně povzdechl. Možná že ty lesní dostihy tak skvělý nápad nebyl. A chudák žabička se na ně tak těšila…

Zajíc a želva

Autor Gary Kim
Počet hráčů 2–5 hráčů
Časová náročnost 15–20 minut
Vhodné od 7 let
Jazyková závislost Česká a slovenská pravidla, komponenty bez textu
Pořadí na BoardGameGeeku 117. (rodinné), 636. (celkově)
Mechanismy Správa karet na ruce, sázení

Zajíc a želva je bajkou inspirovaná dětská hra, při jejímž hraní budete mít pocit ne nepodobný Velbloudím dostihům. Jsou to však Velbloudí dostihy ve skladnějším provedení a pro menší děti (a zvířátka se zde nenosí navzájem na zádech).

Hra probíhá na jednotlivá kola, kdy všichni hráči vykládají na stůl karty zvířátek, a to každý tah vždy současně pouze karty jednoho z pěti zvířátek. Jakmile jsou na stole 4 karty jednoho zvířátka nebo 8 karet celkem, není možné přiložit další karty a kolo končí vyhodnocením pohybu. Zvířátka se hýbou v závislosti na tom, kolik má které na stole karet, ale každé trochu s jinými pravidly. Zajíc je nejrychlejší, ale když je první, kašle na to a stojí. Jehně taky běhá slušně rychle, ale na dílcích trati s vodou musí zastavit a pít. Vlk má pár speciálních karet vytí, během něhož se hýbe POUZE vlk, ostatní zvířátka ztuhnou strachem. A třeba želva se sice hýbe pomalu, ale pořád… pohne se, i když na stole neleží žádná její karta.

Průběh závodu

Pointa této patnáctiminutové hříčky spočívá v tom, že všichni hráči si na začátku partie skrytě vsadí na dvě konkrétní zvířátka z pěti. Nikdo neví, na která dvě vsadili soupeři, a každý se snaží hrát svoje karty tak, aby dopředu pošoupl právě ty svoje. Jakmile tři z pěti zvířátek doběhnou přes všechny dílky trati, postaví se na stupeň vítězů a ti, kdo vsadili právě na některé z těchto tří, dostanou body dle jeho umístění. Vyhrává pak hráč s nejvyšším skóre.

Jak se to celé hraje? Jedná se o příjemnou a roztomile ilustrovanou malou dětskou hříčku. Mezihráčská interakce je poměrně silná, občas vám spoluhráči nechají vyběhnout zvířátko, kde o to vůbec nestojíte, občas takhle naštvete vy je, a je nutné karty z ruky hrát správně… s některými počkat, jiné vysypat hned a ještě jiné ve chvíli, kdy nebudou mít žádný efekt. S jistým vlivem náhody se samozřejmě počítat musí, ale 6 karet na ruce většinou stačí k tomu, aby se z nich dalo něco vymyslet. Dá se dokonce hrát trochu zákeřně a taktizovat, ale v první řadě Zajíc a želva slouží k tomu, aby děti učili vážit rizika a hlavně je pobavili. A v tomto ohledu jsou úspěšní. Je to prostě milá hra pro děti, která však rozhodně nebude dospělé nudit. A protože to celé trvá 15-20 minut, klidně stihnete víc dostihů za sebou. Tak tedy připravit, pozor, start!

Karty zvířátek

Malá a zábavná hříčka, která může hráče-juniory naučit správu karet na ruce a zvažování rizik… a zkušenější hráče pobaví jako příjemný, hezky ilustrovaný filler.