Svět Ghalla se zmítá neklidem. Válkou spálená země se noří do dalších a dalších konfliktů a zemi skrápí krev přisluhovačů božstev. Jen jediná budoucnost může přinést mír – sjednocení pod nadvládou toho nejsilnějšího z bohů. Ale kdo z nich dokáže čelit svým bratrům a proměnit pustiny zpátky v živou zemi?

Wastelands
Autoři Balázs Makó, Miklós Tihor
V ČR distribuuje Wastelands.cz
Počet hráčů 2–9 hráčů
Časová náročnost 30–60 minut
Vhodné od 8 let
Jazyková závislost Česká pravidla, české texty na komponentech
Rok vydání 1995–2017
Pořadí na BoardGameGeeku Nehodnoceno
Mechanismy Sběratelská karetní hra, správa karet na ruce

Balázs Makó a Miklós Tihor jsou pro širší prakticky neznámým maďarským duem, které společně vytvořilo karetní TCG hru Wastelands. Ta u nás začala budovat svoji popularitu již v minulém století, kdy se v lokalizované verzi dostala na český trh. Nyní se vrací s novou edicí Vládci osudu, připravena uspokojit vaše sběratelské i hráčské touhy.

Jak jsme již zmínili, hra funguje na principu Trading Card Game. Váš balíček na hru si sestavíte z karet, které koupíte v náhodně namíchaných balíčcích. Vždycky ale máte jistotu, že ve starteru najdete tři vzácné karty a v boosteru dvě. Pokud toužíte po specifické kombinaci či máte turnajové ambice, většina karet se dá pořídit i jako kusovky, s trochou peněz si tak můžete pořídit libovolný balíček.

Princip hry dobře znáte z her jako Magic: The Gathering či třeba Hearthstone. Hráči se promění v hrdiny, kteří si jdou navzájem po krku. Každý z nich má daný počet životů a jak už jsme zmínili, svůj balíček karet. V něm se nachází bojovníci a monstra, zaklínadla a kouzelné předměty či třeba budovy. Za ně se platí kouzelnými body, které vám přibývají automaticky, v prvním kole jeden, ve druhém druhý a takhle až na maximální počet pět za kolo. Každý tah probíhá zjednodušeně tak, že posbíráte body, vyložíte jednotky či zahrajete kouzla a zaútočíte na nepřítele.

Bojovníci (kteří klasicky disponují hodnotou útoku, životy a speciálními schopnostmi) se před vámi štosují do dvou formací. Ti blíže k nepříteli stojí na hradbách, kde probíhá skutečná válka. Zbytek tvoří zálohu, která může používat schopnosti, stavět budovy a podobně. Zatímco dopředu tak tlačíte nejdrsnější rváče, zadní linie patří třeba mágům či jiným taktičtěji zaměřeným tvorům. Většina jednotek musí začít kariéru v záloze, jen ti létající se pustí rovnou do líté řeže.

Karty se dělí podle své příslušností k barevně odlišeným bohům, které podrobněji představujeme v boxu. V případě turnajového hraní můžete mít v balíčku karty maximálně čtyř bohů, víc jich vždycky znamená krvavý konflikt; v rámci house rules si ale můžete udělat balíčky, jak jen chcete. Bohové ale hrají důležitou roli jako základ zajímavého univerza, k čemuž se ještě vrátíme.

Pravidla jsou dělána tak, aby umožňovala co nejkomplexnější spektrum možností při hře i při tvorbě balíčků. V důsledku nejsou vůbec jednoduchá a zapamatovat si všechny nuance vám dá pořádně zabrat. Možná by stálo za to zpracovat samostatný slovník pojmů či přehled ikon, někdy není snadné dohledat důležité pravidlo. Na druhou stranu, hra se díky tomu mění ve skutečné taktické orgie. Každý tah může zvrátit hru a dobré použití zdánlivě nenápadné karty zcela změní poměr sil.

Encyklopedie bohů

Raia (bílý) – bůh světla a dobra se dosud marně snaží nastolit v Ghalle pořádek. Jeho přirozenými nepřáteli jsou chaotický Fairlight a bojechtivý Dornodor.

Elenios (modrá) – bohyně větru, lásky a magie mysli nepotřebuje odívat své legie do tlustých pancéřů. Její zbraní je především lstivost, a DornodorLeahem, které nemá právě v lásce, by si na ni měli dát velký pozor.

Leah (černý) – jen málokdo se dokázal vrátit z Leahova podsvětí. A pokud ano, obvykle v nemrtvé podobě a zcela poslušen novému pánovi. Mrtví nejraději ťukají na dveře bohyním Sheran či Elenios, které vedou s Leahem ideologický spor.

Dornodor (červený) – agresívní pán ohně žene na zteč své nelítostné oddíly vardaukarů a ačkoliv patří mezi nejmladší bohy, rád by se v panteonu prosadil. A moc rád by začal třeba tak, že se zbaví Raii a Elenios.

Tharr (hnědý) – pod praporcem boha války pochodují minotauři i další udatní tvorové směrem k soudnému dni. A cestou to vezmou přes Sheran a Fairlighta, kterými tento zuřivý bojovník hluboce pohrdá.

Fairlight (žlutý) – potměšilý bůh chaosu miluje peníze, jejichž je údajně vynálezcem, a také všemožná technická zlepšovátka. V jeho divokém, rozpustilém řádění mu ale brání pořádkumilovný Raia a nelítostný Tharr.

Sheran (zelená) – bohyně života a přírody, matka země, bude bránit poslední strom vlastním tělem. A pokud ne, tak alespoň jedem svých pavouků a dalších dětí hvozdu. Filosoficky jsou jejími největšími odpůrci Tharr a Leah.

Chara-din (fialový) – bůh ničení, zla a strachu své temné úmysly nijak nezastírá. Právě naopak, armády jeho zplozenců plundrují zemi. Jeho životní cesta vede jen před chladnoucí těla nepřátel, z nichž speciální místo ve vitrínce trofejí mají hlavy Raii, Elenios a Sheran, která zničila jeho rod.

Rhatt (světle zelený) – spravedlivý bůh laskavosti a rovnováhy patří k nejmladším hráčům o Ghallu. Mnoho udatných šampionů nachází smysl života v jeho službách, ačkoliv se o něm ještě mnoho neví.

Bufa – kdo je onen tajemný bůh, jež se nečekaně zjevil v Ghalle, a jaké jsou jeho úmysly? Co zamýšlí svými nenápadnými, přesto důležitými činy? Na zodpovězení těchto otázek si budeme muset počkat, dokud on sám nepoodhalí roušku tajemství, jež jej obklopuje…

Jinak hra funguje velmi dobře. Je rychlá a s jejími základními principy se seznámíte v řádu minut, takže můžete hrát i v době, kdy ještě zdaleka nerozumíte všem mechanismům. A především to nejdůležitější, je zábavná. Svůj balíček přizpůsobíte svému stylu, je tedy na vás, zda budete vést do boje stádo agresivních skřetů nebo se pokusíte stabilizovat mocné kombo, které pak soupeře zdrtí během jediného kola. Mnoho pestrých schopností karet vám umožňuje najít pokaždé jinou strategii či odhalit sílu kombinací.

Atmosféra se pohybuje ve dvou rovinách. Pokud Wastelands vnímáte jako turnajovou hru a soustředíte se na výkon, čekají vás zápasy dramatem připomínající boxerská utkání Muhammada Aliho. Pokud se ale soustředíte na krásný svět, božská stvoření, udatné reky i podlé bídáky, hra získá zase trochu jiný rozměr. K tomu přispívá i krásná, nostalgicky působící grafika. Ilustrace na kartách se podle mého názoru velice povedly.

Wastelands jsou dobrým vstupem do světa TCG her a zároveň zajímavou karetkou pro náročné karbaníky, kteří rádi prověřují hry na dřeň jejích možností. Pokud se navíc projekt dobře rozjede po turnajové stránce – nakročeno má dobře, první turnaj se již v Praze odehrál – čeká nás s „Pustinami“ ještě pořádná porce zábavy.

VERDIKT
Staronová TCG hra zaujme širokým spektrem možností i turnajovým potenciálem.

Pozn.: fotky v recenzi byly použity s laskavým svolením českého vydavatele.

Komentáře

komentářů

About The Author

One Response