Jste-li zasvěcenci Jan´Tepu, měli byste být připraveni prokázat své schopnosti a stát se divotvůrcem. Jenže Kellen nezdědil žádné magické nadání a hrozí mu naprosté zostuzení. Do města však dorazí tajemná cizinka Ferius Parfax, která ho přiměje vybrat si jinou cestu. Je složitá a nevyzpytatelná, ale možná je Kellenovou jedinou nadějí.

Kellen, syn Ke´heopse, hlavy jedno z nejmocnějších divotvůrců. Jeho sestra Shalla má předpoklady pro to, stát se nadanou čarodějkou. Jen na Kellena, pokud nesloží kouzelnické zkoušky, čeká osud Sha´Tepů, lidí bez špetky magie, kteří Jan´Tepům posluhují. Když se ale ve městě objeví Ferius Parfax se svým balíčkem karet, obrátí se Kellenův život vzhůru nohama. Šestnáctiletý mladík se najednou dostane do událostí, které navždy změní život jeho i jeho rodiny.

Sebastien de Castell má na svém kontě fantasy sérii pro dospělé The Greatcoats, která byla nominována na cenu za nejlepší fantasy v Goodreads. Žije se svou ženou v kanadském Vancouveru.

„Chlapče, vždycky je něco za něco. My jsme kočkoveverky, ne psi. My nepracujeme za pár kostí a podrbání za ušima. Přemýšlej o tom, jo?“

Sebastien de Castell stvořil svět magie, ve kterém různorodé pouštní kmeny pojí pevně daná kmenová hierarchie a zamlčovaná historie. Samotným dějem Divotvůrce je potřeba se trochu prokousat. Po zdlouhavém začátku je Kellen postaven před tajemství své rodiny i celého klanu a od té chvíle vezmou události poměrně rychlý spád. Nudit se rozhodně nebudete. Zvlášť po tom, co Kellen uzavře obchodní dohodu s drzým kočkoveverčákem, který svými trefnými poznámkami připomíná Rocketa ze Strážců galaxie. Líbí se mi de Castellovo pojetí hlavního hrdiny. Kellen je v podstatě outsiderem. Jeho jednání a tvrdohlavost, s jakou se ze sebe snaží vykřesat alespoň jiskřičku magie, mu uvěříte lehce. Ferius Parfax je Kellenovým naprostým opakem. Ostřílená světačka mírní Kellenovu zbrklost a svými připomínkami mu pomáhá spatřit věci takové, jaké jsou. A magie? Tu hrdinové zásadně vytváří pomocí mentální síly, které se hromadí v rukou a ve vytetovaných páscích na předloktí. Přiznám se, že mi tento způsob kouzlení přišel o něco přirozenější než máchání hůlkami a vykřikování podivně znějících zaklínadel. Jako protiváhu kouzel tu pak máme karty, které používá Ferius Parfax. Nečekejte ovšem nevinné obrázky používané během hry. Feriiny karty mají břitké okraje, mohou poranit nebo zabít a také předpovídat budoucí události, které na ně jejich majitelka kreslí. Při každé nebojové scéně s kartami jsem byla zvědavá, která z nich přijde na řadu a jak její symbol ovlivní děj. Naneštěstí pro čtenáře autor toho o kartách moc neprozradí a symboliku používá zřídka.

Vytknout se Sebastienu de Castellovi dá snad jen šablonovité pojetí dospělých osob a Kellenovy ustavičné pády, po nichž zákonitě očekáváte jakýkoliv obrat k lepšímu v jeho smolném zacházení s magií. Autor si v tomto případě dává na čas a jeho popisy hrdinových myšlenek občas sklouznou až k parodii. De Castell se také místy opakuje. Třeba u bojových karet zraní břit vždy stejnou část protivníkova těla. To se dá i v magickém světě stěží považovat za náhodu.

Divotvůrce je kniha spíš pro mladší čtenáře, příznivce magie ve všech podobách a milovníky zvláště drzých zvířat. Příběh, i když sice nepřichází v zásadě s ničím novým, je příjemnou oddychovou četbou a osobitým způsobem vyprávění líčí cestu outsidera, díky čemuž je v záplavě knih se zcela jasným prototypem hrdiny příjemným osvěžením.

Autor: Sebastien de Castell
Vydal: Egmont; 2017
Překlad: Petr Kadlec