Seznamte se s Donem Drakem, opravdu velmi zadluženým nájemným vrahem, který umí vyvolávat démony. Svou práci nemá rád. Raději by popíjel v baru a od vražd i nadpřirozena dal ruce pryč. Jenže dluží peníze samotnému démonickému šéfu londýnského podsvětí. Rozhodne se tedy přijmout poslední zakázku, ale všechno se pokazí a Drake omylem zabije nevinné dítě. Následky na sebe nenechají dlouho čekat a Drake se ocitne blízko smrti.

„Takže jít přes mrtvoly,“ konstatoval jsem. „Přesně tak,“ kývl Spálený muž. „Začínáš tomu rozumět, chlapče. Věřím, že to konečně začínáš chápat. Tak běž do kuchyně a vypořádej se s tou žábou, nebo se ode mě nic nenaučíš.“

Donu Drakovi život rozdal prazvláštní karty. Jeho zkušenosti na poli magie využívají šéfové londýnského podsvětí a on pro ně pracuje jako nájemný vrah. Jenomže Drake nepatří zrovna mezi nejzručnější diabolisty. Nemít jediný artefakt, který mu zbyl, Spáleného muže, démona uvězněného v okovech, už dávno by svoje podivné řemeslo pověsil na hřebík. To by ovšem nesměl dlužit peníze arcidémonu Pelyňkovi, který mu jako splátku zadá nelehký úkol: zabít své konkurenty. Drake se Spáleným mužem provedou úspěšnou seanci. Něco se však zvrtne a mezi oběťmi nájemné vraždy je i malé dítě. Drake nemá čas utápět svůj žal v alkoholu. O jeho smrt a život usilují dvě ženy. A Bůh ví, že se možná na scéně objeví i sám Lucifer.

Románový debut Petera McLeana jde ruku v ruce s tradicí drsné americké noirové školy. Zasazený je do prostředí Londýna, mezi bary, nálevny a doupata gangsterů, kteří jsou jak smrtelní, tak démoničtí. Drake může něčím připomínat Constantina, částečně Lovce duchů i osamělá soukromá očka utápějící svůj unylý život v alkoholu. Děj se soustředí na hlavní linku, autor se příliš nezabývá popisy, takže čtivý příběh plyne velmi rychle. Stylem se kniha blíží brakové literatuře, ale nedá se jí upřít zábavnost. Ano, Drake je příběh, který se dá zvládnout na jeden zátah a stačit vám to nebude.

Postava Draka je poplatná klasickému klišé. Smolař a opilec, kterého vždy v té nejvypjatější chvíli zachrání zvláštní souhra náhod. Jeho protipólem je Spálený muž, dvaceticentimetrový démon, jehož ústa jsou plná vulgarismů a cynických poznámek. Co by to však bylo za noirovou knihu bez ženských prvků. V Drakovi jich najdeme hned několik. Mezi ty hlavní patří příliš hodná Drakova školní láska, alchymistka Debbie, tajemná a atraktivní Ally nebo božsky krásný, skoro padlý anděl Trixie.

Drake patří sice mezi oddychové četby, ale místy je znát, že se jedná o autorovu prvotinu. Drake může být smolař, opilec, nicméně bůhvíjakou inteligencí také bohužel neoplývá a jeho postava poněkud pokulhává. Projde sice vývojem, ale vývoj je to rychlý a chvílemi mu chybí uvěřitelnost. Skoro padlý anděl Trixie je v první půlce knihy popisovaný jako žena, která ví, co dělá a možná vidí dál, než ostatní smrtelníci. Ale přestože je zocelená bitvami, po té závěrečné se chová jako dívka, kterou je za každou cenu potřeba ochraňovat.

Drake je kniha, která se možná nezařadí mezi velké literární počiny, ale na druhou stranu baví a pokud hledáte oddychovou četbu z prostředí démonů, magie a mytologie okořeněnou moderním Londýnem, je Drake to správné čtení. Už díky Spálenému muži je to vtipná zábava na dlouhé zimní večery.

Vydal: Host; 2017
Autor: Peter McLean
Překlad: Michaela Macková