Myšlenky renesance se šíří po Evropě se zběsilou rychlostí – a zdá se, že to není každému tak úplně vhod. Církevní pohlaváři bijí na poplach, konzervativní kazatelé řeční v ulicích a na dveře ťukají tajemní nezvaní hosté v inkvizičních pláštích. Učenci obhajují svobodu rozumu, Alžběta Bathoryová se koupe v panenské krvi a vládcové se třesou před rostoucí mocí šlechty. Co uklidní šílící davy a zběsilé fanatiky? Jako vždycky to stejné – hromada lesknoucích se dukátů…

Pax Renaissance: Rozšíření
Autoři Phil Eklund
V ČR distribuuje Fox in the Box
Časová náročnost 60–120 minut
Vhodné od 12 let
Rok vydání 2016
Pořadí na BoardGameGeeku Expanze, původní hra 118. (tematické), 779. (celkově)
Mechanismy Draftování karet, simulace, ekonomika

Phil Eklund je známý tvůrce deskových her se vzdělávacím přesahem. V češtině se už objevily jeho kousky Neanderthal: Lovci mamutů či BIOS: Genesis (více informací zde). Rozšíření k populární hře Pax Renaissance je nejnovějším kouskem z jeho portfolia na českém trhu.

Co nám minirozšíření v útlé krabičce nabízí? Samozřejmě především hromadu o 60 nových kartách! Mezi nimi se budou objevovat dva mechanismy, respektive dvě nové jednorázové akce – odpadnutí od víry a pochodeň. Odpadnutí od víry je pekelně silnou záležitostí. Donutí totiž hráče odhazovat karty s ikonou vlivu vybraných náboženství. Dokonce přes ně jde odhodit i kartu říše! Pokud se na trh dostane více karet s touto schopností, počítejte s tím, že dosáhnout náboženského vítězství bude ještě těžší než předtím.

Druhou akcí je pochodeň, a jde o věc vpravdě záludnou. Můžete s ní deaktivovat již aktivované vítězství, čímž pěkně zkomplikujete život protihráči, který po něm pase. Pokud navíc leží pochodeň před vámi, dané vítězství stojí dvě akce místo jedné. Karet s touto schopností není moc, takže se vám na stůl často dostane třeba jen jedna, pokud si ji ale nepohlídáte, spláčete nad výdělkem.

Nové mechanismy tedy pořádně zatřesou politikou Evropy. Nejinak tomu je i s kartami, které přibyly. Spousta z nich nabízí neotřelé možnosti. Pokud si pořídíte Dalmátské obchodní loďstvo, vaše koncese budou navždy chráněny před piráty. Díky Poslednímu vzdechu můžete zaráz aktivovat východní i západní stranu vaší říše, Šifrování umožní „půjčit si“ operaci z prostoru nepřítele a díky Michelangelovi se vaše koncese počítají dvakrát. Podobných originálních schopností se v expanzi objevuje celá řada, můžete tak dát krk na to, že žádná vaše další partie nebude stejná.

Naprostá většina nových karet disponuje ikonami vlivu. Tím se trochu snižuje dopad odpadnutí od víry a zvedá se šance urvat vavříny třeba přes námořnictví nebo dokonce umění. Výhra v Paxu ale není nikdy jednoduchou záležitostí, na tomto se nezměnilo vůbec nic.

Atributy, jež zvyšovaly úroveň původní hry, zůstaly nezměněny. Tím mluvím o pěkné, dobově působící grafice a především o bohatých a zábavných flavour textech. Smarter every day! Když zrovna čekáte, než protihráč ohlásí své intriky, pročtěte si je. Pokud jste to ještě nevěděli, možná zjistíte, že dějepis není žádná nuda, právě naopak. Edukační rozměr hry, ať už základu, nebo expanze, zkrátka nelze ignorovat.

Pax Renaissance: Rozšíření je jasnou koupí pro všechny fanoušky původní hry (k čemuž přispívá i velice přátelská cena). Pokud mezi ně nepatříte, máte můj obdiv, že jste se dočetli až sem. V takovém případě máte nejspíš rádi dějiny a komplexní hry – a pak jste na nejlepší cestě stát se dalším Paxofilem. Nebojte se, bratři, v našich řadách je dost místa pro všechny …

Expanze k Pax Renaissance nabídne silné nové mechanismy a hodně možností v přátelsky malém balení.