Cair Andros byl zachráněn, ale hrozba se stále vznáší nad Bílým městem. Někdo v Minas Tirith osnuje zradu, někdo si přeje, aby město padlo na kolena před Tmou. A ten někdo draze zaplatí. Zatímco z východu pochodují skřeti a krvelační vojáci Haradu, vznešení se zoufale snaží najít toho, kdo si přeje Sauronovu nadvládu. Bude jejich závod s časem úspěšný, nebo se z města stane jen další černá ruina opředená děsivými legendami?

Pán Prstenů LCG: Proti stínu
Autor Nate French
Počet hráčů 1–2 hráči
Časová náročnost 60 minut
Vhodné od 12 let
Pořadí na BoardGameGeeku Expanze, základní hra 8. (přizpůsobitelné), 96. (celkově)
Mechanismy Kooperativní hra, správa karet na ruce, odlišné schopnosti hráčů

Nate French je známým tvůrcem zejména karetních LCG her. Na kontě má například Arkham Horror LCG, Call of Cthulhu LCG, v česku velmi populární Hru o trůny, samurajskými příběhy motivovanou Legend of the Five Rings, Star Wars: The Card Game či třeba Warhammer 40,000: Conquest. Jeho Pán prstenů se u nás těší značné oblibě a právě nedávno vyšel v češtině cyklus Proti stínu, navazující na deluxe expanzi Dědice Númenoru.

Čeká nás hned šest nových dobrodružství – Správcovy obavy, Drúadanský les, Střetnutí na Amon Dinu, Útok na Osgiliath, Krev Gondoru a Morgulské údolí. Fanoušci Tolkiena už tedy jistě chápou, že vítr vane od Mordoru, kterému se hrdinové tentokrát přiblíží na dostřel luku. Let the war begin!

Určitě vás zajímá, jaké nové karty získáte. Především je to šest nových hrdinů, v každém balíčku cyklu jeden. Hrdiny podrobněji představujeme v našem boxu, proto se je nyní dovolím přeskočit a koukneme rovnou na nové možnosti, jež cyklus nabízí. První, jež vás jistě naláká, je hraničářský balíček, do kterého přišla hromada skvělých karet. Tou klíčovou je hraničář Anborn, který za vyčerpání vrací pasti z odkládacího balíčku zpátky do ruky. Pokud zahrajete Lesní hlídku, každý nepřítel v pasti schytá tři zranění, což je zkrátka super. K tomu samozřejmě přibyly nové pastičky – třeba Otrávené kůly nebo Ithilienská propast. Hraničáři jsou zelení, takže se skvěle kombinují třeba s léčením. Garantuji vám, že skřeti si rozmyslí špinit svými hnusnými pařáty vznešené hvozdy!

Další frakce, která posílila, je poměrně nečekaně Gondor, se kterým jde nyní sestavit skutečně vražedný deck. Bílému městu přibylo pár válečníků jako spojenecká verze Denethora, Rytíř z Minas Tirith nebo Strážce Bílé věže, hodně ale udělají i pomocné karty. Gondorský štít dává skvělý bonus až +2 k obraně a když jej dáte třeba na Beregonda, i zlobři budou mít co dělat, aby jej vůbec utloukli. A když se tak přesto stane, Gondorská disciplína zruší dvě poškození a zlo utře zase jednou nos. Gondorský oheň vám z bohatého hrdiny udělá brutálního zabijáka, protože za jeden zdroj přidá +1 do útoku za každý zbylý zdroj na tomto hrdinovi (takže něco jako Tony Stark, s penězi přichází síla).

Město králů

Gondor (v překladu Kamenná země) zvaný také jako Město králů, Bílé město či Jižní království je poslední baštou stojící mezi Mordorem a „demokratičtější“ částí Středozemě. Založil je Elendil, prchající z potápějící se říše Númenor, jež vzdorovala bohům a byla za to potrestána. Po smrti krále Eärnura, který byl umučen Černokněžným králem, se zde k moci dostali správcové. Během jejich vlády uzavřel Gondor dohodu se seveřany, čímž vznikl Rohan. Vláda správců končí Denethorovým šílenstvím a nástupem Aragorna na trůn. Jeho autoritu uznali dokonce i někteří bývalí Sauronovi spojenci (jako Harad) a Aragorn jim za odměnu daroval území v Mordoru. Další osudy hrdého Gondoru jsou nejasné a naznačují je pouze některé dodatky v Návratu krále. Znakem Gondoru je stříbrný kvetoucí strom na černém pozadí pod sedmi stříbrnými hvězdami, jež symbolizují vidoucí kameny – palantíry.

Třetí strategií, která pořádně zacloumá Sauronovými silami, je venkov. Nejlépe čtyřbarevný – Hirluin vykládá venkovany z libovolné sféry vlivu a až máte všechny čtyři, věrné srdce Forlong se v ten moment připravuje na konci každé fáze, takže stíhá útočit, bránit, plnit úkol, vařit i hlídat děti. Řada spojenců z různých sfér přináší bonusy každému venkovanovi, třeba Šermíř z Ethiru jim napumpuje vůli a Rytíři Labutě zase útok. Padlo už příliš mnoho statečných? Muži ze Západu umožní vrátit si je zpátky na ruku. Máte i přesto málo venkovanů? Zahrajte na libovolného Gondora Meč z Morthondy a rázem je o jednoho víc.

Menšího posílení se dočkaly i další strategie. Kopí z Marky je smrtonosnou zbraní v ruce každého jezdce, ale teprve karta Vpřed, Eorlovci!, umožňující zaútočit s rohanskými hrdiny do oblasti odhalení, dělá z Jízdmarky zuřivou sílu, která se jako oceán valí přes mrtvoly nepřátel. Guthlaf a Oř z Marky pomáhají kombinovanému Rohan-Gondor decku. Dále dostanete pár kartiček pro trpaslíky, pár pro hobity a pár pro Noldory (zejména Děti moře zaujaly), špatný není ani Pán přístavu či Prospektor z Ered Nimrais.

Hrdinové hry původní i nepůvodní

Pipin – hobit Peregrin Bral, známý spíše jako Pipin, se shodou okolností ocitl na Frodově výpravě do Roklinky. Nejmladší člen Společenstva prstenu vypadal zezačátku jako přítěž, zejména když svou nerozvážností vyprovokoval morijské skřety. Později byl ale v Gondoru jmenován Strážcem Citadely, pomohl zachránit Faramirův život, a nakonec zemřel v Gondoru po boku krále Elfkama, známého spíš jako Aragorn. Pipin umožňuje vracet nepřátele do oblasti odhalení.

Faramir – druhý syn správce Denethora II. miloval učenost, hudbu a lidi. Dokázal odolat svůdnosti Jednoho prstenu a nesebral jej Frodovi, čímž předčil svého bratra. Málem zemřel při zoufalém pokusu o obranu Osgiliathu či při otcově pokusu o kremaci. Nakonec se oženil s rohanskou štítonoškou Éowyn a získal tak knížectví Ithilien. Jeho nová verze umí střílet a navíc získá bonus do útoku za každého nepřítele v oblasti odhalení.

Hirluin Sličný – známý také jako Hirluin ze Zelených kopců byl jedním z menších gondorských lordů. Byl velitelem tří stovek udatných válečníků, kteří spěchali pomoci Gondoru v bitvě na polích Pelennoru. Zde také vedle Forlonga našel svoji smrt. Hirluin vám umožňuje vytahovat spojence s vlastností venkov z libovolné sféry vlivu.

Théoden – silný, rozhodný a charismatický král velel vojskům Edorasu a platil za vynikajícího muže, než jeho mysl nahlodalo šeptání Sarumanova zrádce Grímy Červivce. Gandalf jej ale uzdravil a Théoden s pomocí členů Společenstva ubránil Helmův žleb. Svůj poslední hrdinský čin vybojoval na pelennorských polích, kde jeho život ukončil Pán nazghulů. Théoden přidává ostatním taktickým spojencům +1 k vůli.

Mirlonde a Caldara – pokud máte pocit, že takové postavy po Tolkienově Středozemi snad ani neběhaly, máte naprostou pravdu. Mirlonde i Caldara vytvořila společnost FFG, aby rozšířila repertoár postav. A ač jsme googlili jako oteklí, nevíme o nich vůbec nic. Byl někdo z vás úspěšnější…? Co se schopností týká, Mirlonde snižuje cenu ohrožení zelených hrdinů a Caldara za zahození vykládá spojence z odhazovacího balíčku.

Příběh nám od minule parádně nabobtnal. Některé jeho úvodní či závěrečné pasáže koncipované jako flavour texty jsou tentokrát pěkně dlouhé, a pokud máte roleplayově zaměřenou družinu, jistě to ocení. Čeká vás mrzká zrada i podlé úklady, souboj s nájemnými zabijáky či obrovská bitva o Osgiliath. Vyzvete na meče morgulské kapitány, lesní stvůry i Drúadanské domorodce a budete potit krev o každý centimetr bojiště při obsazování věží a přístavů.

Scénáře jsou zase jednou parádní a musím říct, že také právě proto mám Pána prstenů velice rád – vždycky dokáže přijít s něčím novým a perfektně to začlenit do stávajícího celku, takže je stále zábavný a konzistentní. Nová dobrodružství překvapují svými myšlenkami, a to nikoliv na úkor hratelnosti a jednoduchosti. Až budete pátrat v podsvětí mezi lupiči a vyvrhely po stopách mordorských agentů, pochopíte, o čem mluvím. To samé se týká i karet – nabízí řadu nových možností, ale nezastiňují ty staré. A karty, které přicházejí, myslí na všechny již realizované strategie a dále je rozvíjí.

Pestrostí úkolů a novými možnostmi cyklus Proti stínu podle mě překonává cyklus Trpasluj, který byl také zábavný, ale přeci jen šlo hlavně o Morii a trpaslíky. Navíc mám pocit, že nové varianty jsou skutečně lákavé a že budete mít chuť vyzkoušet je všechny. Proti stínu je proto jasnou volbou pro všechny, kteří Pána prstenů hrají. Věřte mi, tahle od sklepa po půdu nabitá expanze vám zkrátka nesmí chybět.

Skvělá nová expanze přináší do Pána prstenů svěží vítr v podobě parádního příběhu, hraničářů a šampionů Gondoru.

Co bude dál?

Vydavatelství Blackfire má podle manažera Michala Ekrta se sérií smělé plány. „Chceme chronologicky pokračovat v rozšířeních a postupně vydat všechny,“ říká. Zároveň ale upozorňuje: „Nemáme od FFG ani plán výroby, ani soubory. Vzhledem k tomu, jak jsme oproti anglické verzi opoždění, je tak kompletní vydání nespíš utopií.“ To už je smutnější, mrkněme ale, co by nás podle tohoto klíče dál čekalo. Na řadě je deluxe expanze The Voice of Isengard, tedy Hlas Železného pasu, na kterou klasicky navazuje šestidílný cyklus The Ring-maker. Už teď se těšíme na Sarumana Bílého! Hned potom přijde ke slovu deluxe expanze The Lost Realm a navazující cyklus Angmar Awakened, vyprávějící temné zkazky o domově Pána nazghulů.