Dav lidí pomalu procházel ulicí směrem k nádraží. Dvou nenápadných mužů, kteří právě na lavičce četli noviny, si nikdo nevšiml. Oni, skrytí za slunečními brýlemi, ale viděli každou tvář, jež je míjela. Když spatřili starou babičku s přátelským úsměvem, jako na povel vstali a starou paní uchopily svalnaté ruce. Než stihla cokoliv říct, jeden z mužů vytáhl služební odznak. „Půjdete s námi,“ oznámil. „Jste obviněná z vraždy.“

Neobvyklí podezřelí

Autor Paolo Mori
Počet hráčů 3–18 hráčů
Časová náročnost 10–30 minut
Vhodné od 13 let
Jazyková závislost Česká a slovenská pravidla, komponenty s minimem textu
Rok vydání 2015
Pořadí na BoardGameGeeku 78. (party), 1 615. (celkově)
Mechanismy Týmová hra, kooperativní hra

Paolo Maori už za sebou pěkných pár her má, i když žádná z nich zatím v České republice větší slávy nedosáhla. Mezi jeho nejlépe hodnocené kousky patří například Dogs of War, Ethnos a Libertalia. Nyní přichází na domácí trh v podání vydavatelství Albi jeden z jeho posledních kousků Neobvyklí podezřelí.

Tato hra je prezentována jako kooperativka a pártyovka, rovnou vám ale prozradím, že její pravá síla spočívá v té druhé variantě, na kterou se podíváme jako první. Hráči se rozdělí do dvou potenciálně nekonečných týmů, stejně jako u Krycích jmen je tedy jejich počet limitován pouze místem okolo stolu. Každý tým musí mít svého „kapitána“, který zde vystupuje v roli klíčového svědka. Svědek ovšem utrpěl těžké trauma s následky porušení mozku a dokáže reagovat jen na jednoduché otázky s odpovědí ano či ne. Eliminovat jeho handicap pomůže hromada kartiček s otázkami typu: chodí vrah do posilovny? Hraje počítačové hry? Byl v minulosti trestně stíhaný?

Poslední věc, kterou zbývá nachystat, jsou tváře podezřelých. Na stole jich leží vždy 12 a jsou vyobrazeny na hezkých kartičkách. Každý z potenciálních kriminálníků svým obličejem říká mnoho příběhů a vykazuje řadu charakteristik. Jen jeden z nich je ale vrahem…

Princip hry je pak jednoduchý. Jeden z hráčů týmu, který je na řadě, otočí kartičku s otázkou. Svědek na ni pak musí odpovědět. Cílem hráčů ale není co nejdříve trefit vraha, právě naopak, nejprve je nutné osvobodit nevinné podezřelé. Pokud tedy zjistíte, že vrah ladí figuru ve fitku, pokusíte se klepnutím označit co nejvíce tlusťochů, nešiků či stařenek. Každý nevinný, kterého osvobodíte, znamená pro váš tým bod. Když nějaký tým trefí vraha, všechny body získané v daném kole propadají a soupeř získá tři navíc. Pokud jste to naopak vy, kdo definitivně osvobodil všechny nevinné a na stole tak zůstal jen vrah, obdržíte jednobodovou prémii.

Kooperativní varianta funguje velmi podobně, jen nejsou dva týmy, ale jen jeden, a snaží se uhodnout vraha co nejdříve. Jasně, můžete si počítat skóre a podobně. Ale ujišťuji vás, že kompetitivní varianta je ten pravý důvod, proč si pořídit tuhle hru. Nejprve mi přišlo, že vás předdefinovanost otázek bude trošku brzdit, ale ony jsou natolik vtipné a dobře formulované, že vás tento pocit rychle přejde. Klady jsou pro pártyové hry typické – pravidla se naučíte za dvě minuty, můžete hrát s dětmi či opilci, zahraje si celý lyžařský zájezd a podobně.

Nejdůležitější věcí u každé hry je ale její zábavnost, a musím říct, že tady Neobvyklí podezřelí bodují více, než bych z preview a anotací očekával. Nejdůležitější věcí je totiž vaše fantazie, která pracuje na plné obrátky, a schopnost naladit se na vašeho svědka, na způsob, jak uvažuje. Řeknete si, hergot, tenhle hipík přece neumí žádný cizí jazyk. A vida, ukáže se, že svědek měl na něj úplně jiný názor. Tenhle zazobaný podnikatel jistě seděl kvůli daňovým únikům! A bum, váš svědek v něm vidí poctivého obchodníka. Každý zdánlivě triviální komiksový obrázek skrývá tisíce interpretací a jiný hráč se na něj bude dívat jinak. Mám pocit (a také zkušenost), že tento na emoce a představivost cílící princip se zvlášť líbí ženám. Hra také dobře funguje v rodinné roli a nabídne bezpočet příležitostí si popovídat a trochu pochopit svět vašeho potomka, to, jak uvažuje a jak vidí své okolí.

Největší nevýhodu vidím v tom, že kartiček s obličeji mohlo být přeci jen více, po jednom večeru permanentního hraní jsem už znal prakticky každého padoucha. Na druhou stranu, otázek je opravdu hodně a jen tak se neomrzí. Ve znovuhratelnosti je tedy jistá mezírka, ale nebojte se, v době psaní těchto řádků mám za sebou více než desítku hodin hraní a stále ještě mám chuť dát si partičku. V angličtině už navíc vyšlo rozšíření Burn after playing, je tedy možné, že se jej také dočkáme nebo si je pořídíte v originále.

Neobvyklí podezřelí jsou dalším solidním zástupcem do kategorie party her. Pokud už máte ohraný Dixit a Krycí jména, dost možná přišel čas na změnu. A Neobvyklí podezřelí jistě nebudou šlápnutím vedle.

Zábavná párty hra pro celou rodinu procvičí vaši fantazii a empatii.